Vizart

Maruša Štibelj za Sketchbook Station: Razgovor s materijalima

Maruša Štibelj
Foto: Maruša Štibelj
Vrijeme čitanja: 3 minute

U susjednoj Sloveniji umjetnička mapa Sketchbook Station projekta u organizaciji udruge Prizma dospjela je u ruke iznimne umjetnice Maruše Štibelj. U nastavku teksta upoznajte opus inspirativne Maruše koja od starih uspomena gradi kolaže novih mogućnosti univerzalnim jezikom umjetnosti.

Maruša Štibelj rođena je u Kranju 1986. godine. Diplomirala je likovnu pedagogiju na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Ljubljani, a izlagala je na mnogim grupnim i samostalnim izložbama u Sloveniji i inozemstvu, te je dobitnica nekoliko nagrada za svoj rad.

Odabir umjetnosti kao svog primarnog poziva Maruša objašnjava prisjećajući se slovenskog crtića Bojan. Kao dijete voljela je gledati crtić o medvjedu Bojanu koji je sa sobom uvijek nosio tri kantice boje, te svaki put kada bi naišao na problem ili prepreku Bojan bi naslikao rješenje tog problema i ono bi postalo stvarnost. Na taj je način Bojan kolorirajući naš svijet i obogaćujući ga pozitivnim, korisnim i veselim stvarima mijenjao stvarnost na bolje. Upravo je ovaj jednostavan, ali efektivan princip Maruša primijenila u stvarnom životu, samo što je kantice s bojom zamijenila kolažem. Da je riječ o principu koji uistinu drži vodu, svjedoči i činjenica kako je sličnim geslom bio vođen i slavni Pablo Picasso koji je rekao “Sve što možete zamisliti je stvarno”.

Foto: Maruša Štibelj

Za vrijeme studija, tijekom istraživanja filmske industrije i fotografije, Maruša je otkrila svoju strast prema kolažu i ilustraciji. Počela je oblikovati slojevite kompozicije, a inspirirali su je davno zaboravljeni i zametnuti predmeti koje je pronalazila u ormarima, na tavanima i ostalim raznovrsnim spremištima.

Kolaž podrazumijeva slojevitost, postepenu gradnju kompozicije i razradu sadržaja, te vođenje računa o ostvarivanju idealne ravnoteže prilikom realizacije željenog motiva. Maruša je inspiraciju za stvaranje kolaža pronašla u opusima autora izvan likovnog svijeta. U filmovima Krzysztofa Kieślowskog, jednog od najutjecajnijih suvremenih poljskih filmskih redatelja i scenarista, fascinirala ju je upotreba boja u svrhu portretiranja ljudskih osjećaja, te se čak u svom diplomskom radu bavila porukama boja u filmu s naglaskom na filmsku trilogiju Tri boje: Plava, Bijela i Crvena. Maruša je, osim u filmovima, inspiraciju pronašla u nevjerojatnoj slojevitosti rečenica suvremenog japanskog pisca Harukija Murakamija čija djela omogućuju mnogobrojna iščitavanja i potiču na daljnja promišljanja.

Osim u opusima raznolikih autora inspiraciju za svoje kolaže Maruša pronalazi i u starim časopisima i novinama čije dijelove koristi za oblikovanje novih priča. U svom radu obrađuje brojne teme, a ponajviše intervenira u sferi društvenog i javnog nastojeći interpretirati nevidljive probleme i transformirati ih u vizualni materijal. Njezin rad svojevrsni je odraz društva iz kojeg možemo iščitati kako su svakodnevni problemi pojedinca često vrijedni jedino toga da im se iskreno nasmijemo jer s mnogo zdravog humora koji dolazi iz čistog srca možemo prevladati svoje probleme i urazumiti dominantni ego koji nas vrlo često ograničava, guši i opterećuje.

Foto: Maruša Štibelj

Svoj stvaralački proces Maruša opisuje kao svojevrstan razgovor s materijalima. Često se tijekom istraživanja, otkrivanja i selektiranja materijala iz starih magazina i fotografija jave ideje za novi rad što je i jedan od glavnih razloga zašto je odabrala kolaž kao svoj primarni medij – riječ je o tehnici koja iznenađuje ne samo publiku već i samu umjetnicu.

Maruša Štibelj koristi dva pristupa u oblikovanju kolaža: prvi je klasični način izrezivanja, formiranja i lijepljenja elemenata koje pronalazi u starim magazinima i novinama, dok u drugom koristi slojeve starih ubrusa i koloriranog papira za gradnju kompozicije. Cilj završenog rada je potaknuti pitanja kod promatrača jer nas upravo pitanja potiču da promišljamo o odgovorima i mogućim rješenjima. Koliko je važno promišljati o sebi i svijetu oko sebe svjedoči činjenica da bez znatiželje i istraživanja nema ni napretka.

Foto: Maruša Štibelj

U svom radu za Sketchbook Station umjetničku mapu Maruša Štibelj napravila je kolaž inspiriran fotografijom iz starog magazina koja prikazuje ženu kako trči prema moru. Osjećaj slobode koji prati fotografiju bio je presudan za odabir dotičnog motiva kao temelja novog kolaža. Njezin rad za Sketchbook Station interpretacija je pojma slobode, prirode i naše sudbine zapisane u zvijezdama koju Maruša nadograđuje pitanjem – jesmo li mi krojači vlastite sudbine ili nam je kroji netko drugi? S ovim pitanjem u mislima pozivamo vas da detaljnije istražite djelovanje Maruše Štibelj na njezinoj Instagram i Facebook stranici.

Autorica teksta za potrebe projekta je povjesničarka umjetnosti i slovakistkinja, muzeologinja, te kustosica i urednica internetskog portala o umjetnosti PerceiveArt Sonja Švec Španjol.

Be social

Komentari