Dokukutak: Šokantni prizori s Majdana (“Winter on Fire”, E. Afineevsky)

Evgeny Afineevsky, redatelj je dokumentarnog filma o krvavom obračunu na glavnom trgu Kijeva u zimi 2013/14. Winter on Fire, inače nominiran za najbolji dokumentarni film na Oscarima 2016. i osvajač „People’s Choice“ nagrade na internacionalnom filmskom festivalu u Torontu, u mnogočemu je sličan Maidanu (Sergey Loznitsa, 2014.), no nudi više informacija, manje je osoban te je strukturno konvencionalniji. Također, Afineevsky nije stvarao poetski dokumentarizam – Winter on Fire je zabilježena povijest, film pristupačan najširoj publici i brutalan pogled ‘iznutra’ na revoluciju sa stajališta ljudi s prve linije protesta.
Većina materijala snimljena je kroz 93 dana prosvjeda, zime, požara i ubojstava. 28 snimatelja i snimateljica zaslužno je za zapanjujuće snimke koje su okosnica filma. Možemo to nazvati prvom razinom pripovijedanja. Drugu čine intervjui redatelja s nekoliko ključnih figura, heroja (običnih ljudi) i novinara koji vjerno prate radnju, dok je treća razina montaža i dovođenje ljudi poput Angusa Walla kako bi film bio, kao što smo već spomenuli, pristupačan najširoj publici.

Film se otvara kadrom sa žarišta sukoba. Redatelj pita mladića ispred sebe da opiše situaciju – „Ovo je ukrajinska revolucija. Zabavno je…Tamo – borac je pao, upravo sam vukao mrtvo tijelo.“ I samo tako, gledatelj ostaje zaljepljen za ekran sljedećih 100 minuta. Nakon kratke projekcije iz epicentra sukoba, s pozadinskom pričom upoznaje nas redundantni melodramatični voice over na engleskom.
Sve je započelo mirnim protestom u studenom 2013. kada je novinar Mustafa Nayyem uputio Facebook poziv svim ljudima, nezadovoljnim Janukovičevim udaljavanjem od Europe i učvršćivanjem veza s Putinovom Rusijom, da se okupe na glavnom trgu Kijeva – Majdanu Nezaležnosti. Svakog sljedećeg dana broj mirnih prosvjednika se povećavao. Vlada ubacuje agente provokatore među prosvjednike i dolazi Berkut (specijalne postrojbe policije). Desetog dana, Berkut napada prosvjednike palicama, a svakog dana situacija postaje sve gora. Prosvjednici ne odustaju od svojih ciljeva i vlada uvodi Titushke, grupe kriminalaca koji ili napadaju prosvjednike ili su agenti provokatori, dok Berkut počinje koristiti pravu municiju i ubijati nenaoružane prosvjednike…

Afineevsky ne ulazi u političku analizu, on pokazuje ljude – od studenata, radnika, vojnih veterana, preko uspješnih pravnika i doktora pa sve do dvanaestogodišnje reinkarnacije Gavrochea s prve crte i svećenika svih vjera – ujedinjene u borbi i zajedničkom cilju. Inspirativni portreti nekih od spomenutih ljudi, kao i stalni prikazi policijskog nasilja te konstantni plač „zašto?“ od onih koji bivaju pretučeni od strane svojih sunarodnjaka, uranjaju gledatelja u borbu rijetko viđenog zajedništva i naoružanog protivnika koji ne preza ni od čega. Kroz ovakav „prikaz s ulice“ teško je biti emocionalno distanciran – poglavito kroz mučne scene u kojima, primjerice, možemo vidjeti snajperista kako pogađa čovjeka koji s nosilima stiže do ranjenika.

Winter on Fire ne skriva kako polazi od premise da je Janukovič neprijatelj u ovoj priči, te često spomenuti nacionalistički istupi prosvjednika nisu viđeni kao ni prisutnost ostalih događaja u Ukrajini i eksternog utjecaja drugih država, ali ovaj se šokantan dokumentarac niti ne trudi biti posve objektivan i prikazati širu sliku – to nije takav film. Ovo je snažan i inspirativan pogled na ljude koji su se odlučili položiti svoje živote za slobodu. Za detaljnu upućenost o zbivanjima u Ukrajini morat ćete tražiti ostale izvore, ali Winter on Fire film je koji se ne smije propustiti. Mnogo nas nije uopće svjesno razmjera sukoba koji se zbio nedaleko od nas i inicirao daljnje sukobe na prostorima Ukrajine. Ovaj će vas film, iz Netflixove produkcije, emocionalno izmoriti, postaviti vas nasred Majdana bok uz bok s herojima koji se bore za budućnost sebe i svoje djece te je definitivno vrijedan vašeg vremena.