Film

Indieana: Nagrađeni nezavisni filmovi u 2015.

Foto: Me and Earl and the Dying Girl - screenshot
Vrijeme čitanja: 4 minute

Iako većina filmskih festivala svoje laureate redovito pronalazi u nezavisnoj produkciji (što zbog njihove kvalitete, što zbog kvantitete), u ovom kratkom pregledu koncentrirat ćemo se na dva festivala i dvije filmske nagrade koji su nominalno fokusirani isključivo na nezavisne filmove te vam nudimo naslove koji su u 2015. impresionirali festivalske žirije i publiku.

Sundance Film Festival je tradicionalno prvi značajniji festival u novoj kalendarskoj godini. Na programu u drugoj polovici siječnja od davne 1978. Sundance redovito ukazuje što će biti popularno na festivalima tijekom godine. To se svakako pokazalo točnim po pitanju njihovog ovogodišnjeg glavnog pobjednika. Me and Earl and the Dying Girl (rež: Alfonso Gomez-Rejon) osvojio je glavnu nagradu i žirija i publike u kategoriji američkog igranog filma te je tijekom godine bio rado viđen gost na mnogim festivalima diljem svijeta. No isto se ne bi moglo reći za Slow West (r: John Maclean) koji je dobio World Cinema Grand Jury Prize. Prema izboru žirija ovo je bio najbolji naslov na festivalu izvan SAD-a, međutim unatoč vrlo povoljnim kritikama film nije u potpunosti uspostavio kontakt s publikom te je ovaj interesantni i nekonvencionalni vestern nekako prošao ispod radara.

Umrika (r: Prashant Nair) je indijski indie film koji je osvojio nagradu publike za najbolji strani film! Ako to nije dovoljno da vas zaintrigira onda bi to svakako trebalo poći za rukom njegovom sjajnom scenariju koji na duhoviti način razotkriva mitologiju SAD-a iz perspektive zemlje trećeg svijeta. S obzirom na slabu kinodistribuciju i mnoge predrasude kod zapadnjaka vezane za indijsku kinematografiju film nije našao put do velikog broja gledatelja. No svaki ljubitelj filmske egzotike svakako bi trebao staviti ovaj naslov na listu filmova za pogledati.

The Stanford Prison Experiment (r: Kyle Patrick Alvarez) uzeo je dvije počasne nagrade: Waldo Salt Screenwriting Award i Alfred P. Sloan Feature Film Prize. Iako dugo iščekivan, film nije oduševio kritiku poglavito zato što je proteklih godina bilo nekoliko naslova koji su se na vrlo sličan način pozabavili s labilnošću ljudskog stanju u umjetno kreiranom zatvorskom okruženju.

Foto: Nightcrawler - screenshot
Foto: Nightcrawler – screenshot

Par tjedana poslije Oscara na redu je bio Independent Spirit Awards i ove je godine to bila repriza nagrade akademije i potvrda da je nezavisna produkcija u proteklom razdoblju ponudila najkvalitetnije naslove.

Kao i na Oskarima Birdman (r: Alejandro G. Iñárritu) ju dobio nagradu za najbolji film, a uz to uzeo je i nagrade za mušku glavnu ulogu i kinematografiju. U konkurenciji za najbolji film bili su i Boyhood, Love Is Strange, Selma i Whiplash. Iste večeri Dan Gilroy je osvojio nagrade za najbolji debitantski film i najbolji scenarij s filmom Nightcrawler, dok su Richard Linklater i Patricia Arquette uzeli nagrade za režiju i glavnu žensku ulogu za film Boyhood.

Filmu Ida (r: Paweł Pawlikowski), koji je već ovjenčan Oscarom za najbolji strani film, ISA je također dala nagradu u istoj kategoriji. Spora sportska drama Foxcatcher (r: Bennett Miller) osvojila je Special Distinction Award, dok je Inherent Vice (r: Paul Thomas Anderson) dobio nagradu nazvanu po klasiku američkog art-filma – Robertu Altmanu.

Foto: Alice in Marialand - screenshot
Foto: Alice in Marialand – screenshot

Raindance (kao što njegovo ne pretjerano maštovito ime govori) britanski je pandan američkom Sundanceu i na programu je početkom jeseni već 24. godinu zaredom. S obzirom na to da je bio tek nedavno na rasporedu, njegove nagrađene filmove dosad je pogledao vrlo limitirani broj gledatelja, stoga ovo nudimo kao preporuke za blisku budućnost.

Meksički film Alice In Marialand (r: Jesús Magaña Vázquez) proglašen je najboljim stranim filmom. Aluzije na 150 godina star roman Lewisa Carrolla su očite, no ovaj film nije tek još jedna interpretacija klasičnog romana, već potresna ljubavna priča sa snažnim latinoameričkim štihom. Nagradu za najbolji britanski film dobio je Kicking Off  (r: Matt Wilde) – komedija koja po tko zna koji puta tematizira najveću romansu koja se u Engleskoj može doživjeti: ljubav navijača prema nogometnom klubu. Dok je najboljim debitantskim filmom proglašen: Princess (r. Tali Shalom-Ezer) – izraelski film koji nudi priču o nekonvencionalnom odnosu djevojčice i njezinog očuha.

Foto: Ex-Machina - screenshot
Foto: Ex-Machina – screenshot

I naposljetku, za početak prosinca bila je rezervirana dodjela British Independent Film Awards na kojima je premoćno pobijedio debitantski film Alexa Garlanda, koji je dotad u filmskih krugovima bio poznat kao autor romana po kojem je Danny Boyle 2000. snimio danas kultni film The Beach. Ovog puta Garland se sam primio redateljske palice i s inteligentnim znanstveno-fantastičnim filmom Ex Machina uzeo nagrade za najbolji film, režiju i scenarij. Napomenut ćemo da su se u konkurenciji za najbolji film našli: The Lobster, Macbeth, 45 Years.

U konkurenciji najboljeg stranog filma bili su: Carol, Force Majeure, Girlhood, Son of Saul te Room i upravo ovaj posljednji je kući otišao s nagradom. Film Lennyja Abrahamsona je očaravajuća psihološka drama o dječaku koji prvih pet godina svog života provodi u zatvorenoj prostoriji da bi napokon izašao u vanjski svijet. Film će u kinodistribuciju tek početkom 2016. i svakako je jedan od najzanimljivijih naslova s početka sljedeće godine.

Nadamo se da smo vam ovim kratkim popisom ukazali na nekoliko ovogodišnjih naslova koji vrijede vašeg vremena, a u idućem izdanju Indieane, za tri tjedna, donosimo vam popis nezavisnih filmova kojima se najviše radujemo u narednoj godini.

Be social

Komentari