Istaknuto
23.07.2019.

Vrijeme čitanja: 1 minuta Stali smo na karlovačkom kupalištu Foginovo i voditeljicu Kseniju Sanković, alfu i omegu Kinokluba, ispitali sve o putujućem ljetnom kinu u gradu filma.

17.07.2019.

Vrijeme čitanja: 1 minuta I ovog tjedna u Novoj glazbi donosimo domaće i regionalne glazbene novitete na preslušavanje i glasanje za one koji to zaslužuju.

Film

LEAVING NEVERLAND: O (ne)razdvajanju umjetnika od umjetnosti

14.03.2019. Ivan GlazerFoto: YouTube screenshot
Vrijeme čitanja: 3 minute

Obračun celebrity svijeta sa zlostavljačima u vlastitim redovima trenutno doživljava kulminaciju kroz pokušaje razriješenja dugotrajno raspravljanih slučajeva R. Kellyja i Michael Jacksona. Obzirom da se sumnje u zlostavljačku povijest dvojice glazbenika vuku već godinama bilo je pitanje vremena kad će u razdoblju ‘Me Too’ pokreta ponovno doći u središte medijske pozornosti.

I dok se R. Kelly neuspješno pokušava obraniti korištenjem pravnih sredstava i lošim nastupima u talk showovima, slučaj Michaela Jacksona postaje posebno kontroverzan obzirom da je ”glavni negativac” već deset godina mrtav i nije u mogućnosti išta reći u svoju obranu.

Leaving Neverland, dokumentarac britanskog redatelja Dana Reeda, detaljno analizira povijest zlostavljačkog odnosa Michaela Jacksona i dviju njegovih žrtava, Wadea Robsona i Jimmyja Safechucka. Predug dokumentarac (sveukupno četiri sata) je često monoton i repetitivan, no u ključnim točkama emotivno i vrlo intenzivno iskustvo koje razbija naivne prikaze pedofila kao nasilnih otpadnika koji djecu vrebaju po ulici u bijelim kombijima, ali i postavlja pitanja o korištenju pozicije moći velike glazbene zvijezde i (ne)mogućnosti razdvajanja umjetnosti od umjetnika.

leaving neverland

YouTube screenshot

Igra na kartu statusa

Iako je sam dokumentrac vrlo lako odbaciti kao pokušaj traženja slave i financijskih benefita i u slučaju roditelja i glavnih zvijezda filma obzirom da su obje žrtve na suđenjima Jacksonu odlučno negirale bilo kakve navode o zlostavljanju, dokumentarac vrlo zorno prikazuje zašto cijela priča uopće nije neuvjerljiva.

Michael Jackson, u tom trenutku najveća svjetska zvijezda, vrlo je vješto igrao na kartu svog statusa prikazujući se kao dobrotvor koji pokušava pomoći dvojici dječaka u ostvarivanju njihovih snova, pri tome pomažući i njihovim obiteljima. Koristeći svoj božanski i nepogrešiv status u očima tih obitelji odnos iz prijateljskog pretvara u seksualan, manipulirajući izljevima ljubavi u tolikoj mjeri da vrlo maloljetne žrtve u seksualnom odnosu ne vide ništa loše čak ni godinama kasnije. Njhove majke, zaslijepljene zvjezdanim statusom i beneficijama koje im druženje s Jacksonom donosi također ne uspijevaju primijetiti ništa loše što im dijete kontinuirano spava u istom krevetu s 33-godišnjim, razmjerno nepoznatim čovjekom.

Opisi zlostavljanja su zaista mučni. I Robson i Safechuck su vrlo detaljni i gotovo je nemoguće izbrisati iz pamćenja opise poput Robsonovog „njegovih usta na mom sedmogodišnjem penisu“. No čak i da je sve što dvojica glavnih aktera govore laž, ostaju stvarne snimke telefonskih poziva i faksevi koji sadrže uznemirujuće i jezive izljeve ljubavi odraslog muškarca prema svojim sedmogodišnjim „najboljim prijateljima“. Emotivna devastacija tu ne prestaje – Jackson svoje sve odraslije žrtve mijenja mlađima dok Robson i Safechuck odrastaju, dobivaju vlastitu djecu i doživljavaju težak udarac realnosti i onog što im se zapravo dogodilo.

Sindrom Petra Pana

Uz odbacivanje tvrdnji koje su u dokumentarcu prezentirane, najčešći komentar vezan uz Leaving Neverland je: „ali oduvijek se znalo da je Michael Jackson pedofil“. Ipak, javnost je niz godina okretala glavu od onog što se događalo i dopuštala da megazvijezda komentira svoje spavanje u krevetu s dječacima kao normalnu stvar opravdavajući to sindromom Petra Pana. Pedofilija Michaela Jacksona tek je bila šala kontroverznijih TV showova.

Leaving Neverland pokazuje koliko sjaj zvjezdanog statusa djeluje omamljujuće – teško je primijetiti seksualno zlostavljanje ako se svaki kontakt s megazvijezdom smatra privilegijom. Celebrity kao bog modernog doba ima najvišu poziciju moći i Michael Jackson ju je debelo koristio pa makar većina ovog dokumentarca bila neistina i sve je stajalo isključivo na telefonskim izljevima ljubavi sedmogodišnjacima.

Nemoguće je odvojiti umjetnost od umjetnika – genijalnost u jednom području ne smije značiti ignoriranje seksualnog zlostavljanja. U slučaju Michaela Jacksona to se radilo godinama. Čak i ovaj svima vidljivi, neosporivi dio Jacksonovog odnosa s djecom trebao je biti dovoljan da se odbaci njegov zvjezdani status i Jacksona reducira tek na paragrafe u udžbenicima glazbene povijesti. Jedino ispravno je učiniti to sad. Michael Jackson je mrtav i ne može se braniti, ali tu privilegiju nisu imale ni njegove žrtve.

(Visited 312 times, 1 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(5 votes, average: 2.400 out of 5)

Komentari