novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Intervju

Miranda Đaković (Putokazi): „Raskružje kao mjesto povezivanja, radosti, ljubavi i prenošenja onih poruka koje ljude čine boljima“

Foto: Vedran Karuza
Vrijeme čitanja: 6 minute

Nije prošlo mnogo otkako smo s riječkim fenomenom zvanim Putokazi slavili trideseti rođendan i prisjećali se njihovih početaka, a sada već imamo novu temu za razgovor. I to kakvu! Njihov prvi pravi pravcati mjuzikl – mjuzikl mijena „Raskružje“. Putokazi su osnovani davne 1984. godine, a svojim su radovima zaslužili epitete poput kreativni, svoji, uvijek posebni i drugačiji. Generacije i generacije su rasle i još uvijek rastu uz rad ove glazbeno-scenske skupine koja je istovremeno i odgojila čak deset generacija pjevača koji su i nakon Putokaza nastavili s umjetničkim radom u nekim od najpoznatijih riječkih grupa. Da kreativci okupljeni unutar ovoga kolektiva izvrsno pjevaju i plešu poznato je već odavno, a 15. smo travnja saznali da je riječ i o ljudima s velikim glumačkim potencijalom. Tada je naime održana premijera njihovoga „Raskružja“ u HKD-u na Sušaku. Upravo je to bio povod da porazgovaramo s Mirandom Đaković, voditeljicom Putokaza i saznamo svakakve zanimljivosti o tom, njihovom dosad najambicioznijem, projektu; ispitamo dojmove s premijere, ali i otkrijemo datume budućih izvedbi „Raskružja“.

Ne tako davno proslavili ste trideseti rođendan velikom slavljeničkom turnejom, a sada već imate spreman mjuzikl! Znači li to da je turneja bila toliko uspješna ili ste tijekom nje uvidjeli da najbolje funkcionirate kada ste svi na okupu?

Tijekom slavljeničke 2014. godine održali smo šest koncerata nazvanih „Vremenska kapsula br. 30“ i to u Rijeci, potom u Puli i Zagrebu, sve redom u kazalištima i pred brojnom publikom. Na koncertima je sudjelovalo sedamdeset pjevača iz različitih pjevačkih generacija, a na njima smo osim glazbene retrospektive iz tridesetogodišnjeg djelovanja promotivno predstavljali i aktualan album „Porculan“. Video zapis našeg druženja ostao je trajno zapisan u dokumentarcu Marte Ožanić „(u)lice putokaza“ koji smo predstavili godinu poslije, a tu je i novo čitanje Ružice, pjesme iz davne 1985. godine koju smo ponovno snimili. Ružicu su potom u 2015. remiksirali DJ Rosho i Mr B. U tom, zaista intenzivnom periodu i emotivnom sudaru potpuno različitih osobnosti i pjevača, nekih već afirmiranih, do onih najmlađih i najstarijih, dogodilo se prepoznavanje ili nazovimo to, potvrda čiste ljubavi i predaje. Mnogi su pjevači htjeli nastaviti i neformalno družiti se i njihovo pitanje bilo je: „Što dalje?“. Rekla sam: „Nema neformalnog, samo rad. Mjuzikl“. Neki su odustali, a njih četrdesetak s punim je povjerenjem sredinom 2015. ušlo u novi glazbeni projekt Putokaza, mjuzikl mijena „Raskružje“.

Koliko se dugo kuhala ideja o „Raskružju“ i koliko ste radili na samom pripremanju mjuzikla?

Nakon albuma „Androida“ iz 2005., a posebno nakon „Mjeseca“ u 2009., bilo je jasno da albumi svojim konceptom nose posebne priče koje bi mogli objediniti u jednu. Glazba „Porculana“ iz 2014. to je samo potvrdila. Ideja je tako tinjala posljednjih desetak godina, a opet kao prirodni slijed onoga što Putokazi u svojoj strukturi i jesu. Glazbena skupina koja podjednaku važnost, osim nestandardnoj i netrendovskoj glazbi, daje glasovnoj izvedbi, ali i scenskom, plesnom pokretu te osmišljenom koncertu. A što je mjuzikl do forma u kojoj performeri i pjevaju, i plešu, i glume. Dakle, svojoj smo izvedbi „samo“ pridodali novu dramatsku komponentu i predstavili pjevače i kao nadarene glumce i govornike. Probe nisu bile česte, ali u periodu od godine i pol.

Foto: Vedran Karuza
Foto: Vedran Karuza

Predstavite nam „Raskružje, mjuzikl mijena“? U samom mjuziklu sudjeluje čak četrdeset solista iz različitih razdoblja Putokaza. Kako je uopće moguće uskladiti tolike različite generacije, glasove i karaktere i stvoriti funkcionalno glazbeno-scensko-dramsko djelo?

„Raskružje“ je dojmljiva i snažna priča o ljubavi bez granica, priča o pripadnosti, o različitostima vlastitog i tuđeg svijeta kao i mijenama unutar nas samih. Tako je i dobio oznaku – mjuzikl mijena. Ali pojam mijena, i kao opis izvođača i različitih generacija, mijena koje ga izvode. Zanimljivo je da je Irena Čepulić Križ, autorica libreta, stvarala priču ne samo unutar songova koji su je vodili već i unutar različitih generacija koje je imala „na raspolaganju“. Tako u priči upoznajemo Perzefonu, kasnije Moranu i vile Rusalke koje se brinu o njoj, to su npr. vokalistice Putokaza iz generacije s kraja devedesetih i albuma „Zemlja“, „Nova Zemlja“ i „Androida“. Već mlađu generaciju pjevača predstavlja Janja i njezine „frendice iz razreda i gradskog, noćnog života“, vile Polunoćnice. Tu su i Perzefonina majka, božica Demetra i njen pandan u slavenskom svijetu, bog Perun,  pjevači iz Putokazi generacije „Beatlesa, Mjuzikla i Filma“. Hadske furije Demonke naše su izvođačice s kraja osamdesetih. Pratimo u „Raskružju“ priču triju ženskih likova iz tri generacije, šaroliki je koloplet zanimljivih likova i karaktera u predstavi. Riječ je dakle o dvjema sličnim a suprotstavljenim mitološkim pričama o nastanku proljeća u kojima se pojavljuju i neki novi, izmišljeni likovi. A opet sve se  tijekom devedesetominutne izvedbe razumije i nije teško pratiti priču pa makar i ne znali ništa iz sadržaja originalnih mitova. Zaista, majstorska Irenina kreacija, koja je inače i sama članica Putokaza iz generacije „Zemlje“.

Glazbeni je opus Putokaza golem, a mjuzikl ste uspjeli svesti na trideset songova. Koji su bili kriteriji da određena pjesma bude uvrštena, a neka druga ne?

„Raskružje“ je potpuno novo autorsko djelo izniklo iz trideset songova s naša četiri posljednja autorska projekta, a odabir pjesama doista je bio ozbiljan zadatak za Irenu koja ih je odabrala i potpisuje slojeviti libreto. Iako su pjesme nastajale davnih godina, mnogima se učinilo da su songovi unaprijed bili pisani baš za „Raskružje“. Dakako, nisu. To je je samo dokaz da je Irena uspješno satkala libreto te da glazba vjerno prati priču i obrnuto.

Foto: Vedran Karuza
Foto: Vedran Karuza

Mjuzikl ste najavljivali videom Sva moja lica čiji je redatelj Tomislav Ćurković. Znači li to da i u mjuziklu vidimo sva lica Putokaza? 

U tridesetdvogodišnjem stvaranju Putokaza sudjelovalo je preko četiristo mladih pjevača u deset pjevačkih generacija i s trinaest ostvarenih albuma. U „Raskružju“ tako susrećemo Ivonu Maričić i Nikolinu Tomljanović (E.N.I.) u ulogama Morane/Perzefone i jedne od vile Rusalki, Marka Anića (Belfast Food) u ulozi Jarila, Teu Mirth kao Demetru ili Nenada Mataiju kao Peruna. Tu su i mlađi pjevači Antonia Svetina kao Janja ili Matko Basara kao Gospodin, Lijep i Mlad. Nataša Uljan Vitezić u predstavi je Učiteljica, a sjajne vokalistice Jasmina Sokoli i Daniela Rašić Strčić, vile su Rusalke. Petar Čučak i Alan Poropat simpatične su protuhe, a poznajemo ih kao članove sekteta PUT iz 1993. U mjuziklu doista uočavamo urnebesni vrtlog Lica.

Vizualni identitet „Raskružja“ potpisuje Saša Ostojić. Kojom se idejom vodilo u stvaranju tog identiteta i odgovara li on i općenitom radu i stvaralaštvu Putokaza?

Saša Ostojić naš je dugogodišnji suradnik i prijatelj. Osim likovnog oblikovanja vanjskog oblika predstave potpisuje i naslov predstave. Ideja „Raskružja“ za njega je simbol kružnog toka, živog prometnog mjesta do kojega se dolazi Putokazima. „Raskružje“ kao energijsko mjesto koje povezuje sve one koji su sudjelovali u radu Putokaza u nekom trenutku, a stalno se izmjenjivali, i pjevački, redateljski, aranžerski, spisateljski, koreografski, glumački. Kao mjesto povezivanja, radosti, ljubavi i prenošenja svih onih utilitarnih poruka koje ljude čine boljima. Mjuzikl mijena je, po njemu, direktna poveznica sa svakim članom Putokaza koji je u ove trideset i dvije godine bio na našem putu.

Foto: Vedran Karuza
Foto: Vedran Karuza

Mjuzikl mijena za Putokaze ujedno znači završetak jednog ciklusa… do novog puta, do ponovnog rađanja.

Da, do točke na i, svakako. A svaka je takva točka ujedno i novo rođenje.

Tri su izvedbe mjuzikla u HKD-u na Sušaku već iza vas. Kakvi su vaši dojmovi? Jeste li zadovoljni odazivom publike?   Kakvi su bili komentari publike? Jeste li dobili sugestije i hoćete li što mijenjati u budućim izvedbama?   

Ovaj je mjuzikl svakako naše najcjelovitije djelo dosad. Mjuzikl je izrazito zahtjevna forma i za glazbena kazališta, a raskošnom izvedbom i produkcijom uspjeli smo, usudila bih se reći, biti i na nivou iznad. Svakako moram spomenuti Filipa Franka, iznimnog glazbenika koji je orkestrirao sve songove i dao im, iako nastalima u različitim periodima, upečatljivu simfonijsku, „Frankovu“ boju. Potom, Lenka  Udovički i Ivana Kalc koje su postavile režiju i scenski pokret. Tehnički, produkcija „Raskružja“ uključivala je upečatljivu rasvjetu Denija Šesnića, kostime Tajči Čekada, scenu i dojmljiv video Martina Šesnića kao i zvučnu sliku s čak dvadeset pet mikrofona uz ton majstora Gorana Časnog. Izvedbeno, četrdeset dvoje izvođača u kontinuitetu, u vrlo dinamičnoj izmjeni scena paralelno pjevaju, glume, plešu pa govore, bez ikakvih pauzi. Mislim da je publika, njih otprilike 1200 gledatelja, ostala u šoku, takvo što zaista nisu očekivali. Još manje da poznata pjevačka lica dožive i kao izrazito nadarene glumce koji dobro govore i nose svoje likove. Nemojte zaboraviti da je osim pjevati govoriti „iznad glazbe“ velik zadatak i za one koje to čine godinama. Libreto  je snažan, oslobađa puno emocija i kod izvođača, a samim time te se emocije prenose publici. Po ovacijama publike, čini se, imamo hit predstavu.

Gdje ćemo sljedeće moći gledati „Raskružje“? Sprema li se kakva turneja?

Energija cirkulira „Raskružjem“ i vjerujem da ćemo ga postaviti i u nekim drugim gradovima Hrvatske. Raduje nas što naš mjuzikl mijena otvara jubilarne 60. Ljetne priredbe Krk, 16. srpnja.

Be social

Komentari