Glazba

Desetljeće od “Boxera” i kako je četvrti album The Nationala mijenjao smjer omiljenog benda

Foto: Facebook.com/ Boxer (The National)
Vrijeme čitanja: 3 minute

Vremeplov nas je izbacio u 2006. godinu – “Alligator” je izdan prije godinu dana donoseći prve veće uspjehe za dobro nam poznati bend iz Cincinnatija. Više od 200 tisuća prodanih izdanja, visoke pozicije na ljestvicama NME-a i Pitchforka kao top album 2000-ih, nastupi na velikim festivalima kao što su Pitchfork, Reading i drugi. Publika je duboko zagrizla u mračni i melankolični svijet Matta Berningera i njegovog sastava koji djeluje od 1999. Kada treći album dospije tako daleko, postaje sve teže ići dalje. Kako zadržati fanove, pridobiti nove, pri tome ostati svjež ali vjeran svom zvuku; samo su neka od ključnih pitanja koja su stvorila jednu od najutjecajnih Nationalovih prekretnica. Sam Matt u intervjuu za Pitchfork rekao je: “With Boxer, I think we were much more anxious about what the reaction was going to be, because we had this opportunity to plant our flag.”

Četvrti studijski album, “Boxer” objavljen je prije deset godina – desetljeće je to koje nas dijeli i spaja s ovim iznimnim bendom koji se nalazi u srcu mnogih hrvatskih fanova. Albumu je prethodio i prvi dokumentarni film koji pruža kvalitetan uvid u proces stvaranja “Boxera” i turneje benda. A Skin, A Night kreativni je uvod u “Boxer” iz pera Vincenta Moona, nezavisnog filmaša s kojim sam bend mnogo surađuje. Međutim, film nije jedini kreativni novitet koji se uvodi na ovom iznimnom albumu. Značajna su gostovanja indie kantautora i multiinstrumentalista Surjana Stevensa (Racing Like a Pro, Ada), dobrog prijatelja člana benda Brycea Dessnera. Bryce, zajedno s bratom Aaronom i njihovom klasičnom glazbenom naobrazbom, pridonosi težini benda. Upravo taj element integriran je u “Boxer” i daje mu notu ozbiljnosti kombinirajući gitarske indie rock dionice s mnogim drugim instrumentima iz orkestra za snažniji doživljaj.

Album klasika i metaforičnih dubina tekstova

Koje prve asocijacije vežete za nostalgični i pomalo tmurni cover “Boxera”? Svadbeni indie bend? Fotografija covera prikazuje bend koji svira na svadbi prijatelja i producenta “Boxera” Peter Katisa, izvodeći The Geese of Beverly Road. Ne naznačuje ništa pretenciozno ni duboko, nasuprot izrazito promišljenim tekstovima na kojima radi isključivo frontman Matt uz inspiraciju supruge Carin Besser koja potpisuje pjesme Brainy, Ada i Gospel. Kritičari navode kako je “Boxer”, naspram prethodniku, mnogo svjetliji i manje žestok i gorak.

Ako je suditi procjeni Matta Berningera, on ne vidi svoj bend kao bend tužnih pjesama – iako donose mnogo slatke melankolije. Melankolije koje grade alegorije i slike iz Mattovog privatnog života inspirirane svakodnevnim sitnicama i emocijama. Često ne znače ništa izričito i iza njih se ne kriju brda i doline analiza. Ostavljaju prostor slušatelju da ih tumači kako mu odgovara u danoj situaciji vrtloga života. Kao što navodi za ‘Paste’, “a lot of the lyrics I write involve images that just swing the song in a way that feels really good to me and there isn’t a literal explanation. They’re not riddles for the listener to solve.”

Slike iz života i emocije pretočene u pjesme

Upravo je “Boxer” album brojnih Nationalovih klasika koji ga čine prepoznatljivim počevši od uvodne Fake Empire, Mistaken for Strangers preko hitova kao što su Slow Show i Apartment Story. Kako frontman navodi u intervjuu za ‘Paste’, poneke pjesme vežu slike iz njegovog života koje upotpunjuje u pjesmu koja prenosi mnoštvo emocija koje su kolale njegovim umom.

“You swear you just saw a feathery woman carry a blindfolded man through the trees.” 

Mistaken for Strangers metafora je za gubitak i život nakon ovozemaljskog, ne uključujući nužno samo smrt već bilo kakvu vrstu gubitka određene osobe. Međutim, značenje pripisuje i duhu nečeg nevjerojatnog što želimo prenijeti nekome.

“I keep your fingerprints in a pink folder in the middle of my table/ You’re the tall kingdom I surround.”

Brainy, jedna od osobnih favorita, progovara o pokušaju impresioniranja dosjetljivošću, ali i čežnje za učenjem novih stvari. Matt ističe zanimljive detalje pjesme koji govore o prikupljanju informacija o nekoj zanimljivoj osobi u duhu želje za dominiranjem znanjem. Pronaći nešto što osoba ne zna kako bi zadovoljili sebe i nekoga vještinom saznavanja.

“Get inside their clothes with my green gloves / Watch their videos in their chairs.”

Također favorit, Green Gloves, nije pjesma o psihopatu stalkeru (kako su mnogi fanovi i kritičari znali tvrditi), već o pokušaju prisjećanja izgubljenih trenutaka života ili davno zaboravljenih starih prijateljstava. Pokušaj obnove i rekonstrukcije onih koji nam nedostaju. Bilo da to radimo stvarajući zamišljene dijaloge u glavi ili noseći zelene rukavice.

Hitoidna Slow Show pak u sebi krije tajnu rekonstrukciju Nationalovog prvog albuma “The National”. U njoj se krije fragment pjesme 29 Years i jedan od snažnijih ljubavnih stihova: I know I dreamed about you, for 29 years, before I saw you. Berninger navodi kako rado spaja duh starih pjesama i novih, ali i posuđuje misli i tekstove iz književnih djela ne zamarajući se pretjerano samim načinom sastavljanja nečega u patchwork koji čini pjesmu.

Gloomy with a trace of sunshine

Velik je “Boxer” i uvijek će ostati u srcima svih fanova. Odlično ocrtava stil benda i esenciju onoga što The National jest. Kako je to divno komentar fana opisao – “gloomy with a trace of sunshine”. Dirljivo, snažno, duboko i slikovito. Na nama je da ne ode u zaborav i da svaki dan tekstovima pripišemo osobno značenje, oživljujući ih. Bar do iščekivanja nekog, nadajmo se, sljedećeg koncerta u našim krajevima.

Be social

Komentari