Izvedbene umjetnosti

“Othello: nezakonita liturgija” (Teatro VeRRdi): Problemi emigracije u Europi

Foto: www.teatroverrdi.eu
Vrijeme čitanja: 3 minute

Krajem kolovoza na otvorenju druge po redu revije Nosi se u crkvi sv. Dominika u Zadru premijerno je izvedena predstava “Othello: nezakonita liturgija” Teatra VeRRdi u režiji i dramaturgiji Zlatka Pakovića. Radnja predstave “Othello: nezakonita liturgija” bazira se na dramskom predlošku tragedije “Othello” koju je Wiliam Shakespeare napisao davne 1603./04. godine, a objavljena je 1622. godine. Istoimeni glavni lik naizgled ima sve, dobar brak i karijeru, ali lagano gubi oboje kada povjeruje u laži vojnika Jage. Ta je tragedija jedan od najranijih književnih djela koja se bave pitanjem rasizma, a to se u ovoj predstavi obrađuje na suvremeni način.

Predstava započinje onako kako obično završava, naklonom Juraja Aras, Hrvojke Begović i Zlatka Pakovića publici. Nakon toga slijedi upoznavanje publike s književnim predloškom te polagano, ali sigurno raščlanjivanje postupaka dramskih likova. Zlatko Paković u ulozi kora vodi publiku kroz dramsku radnju, nonšalantno, distancirajući se od predstave. Zahvaljujući suvremenim referencama poput emigracije ljudi različite rase i religije ili pak bodljikave žice, predstava postaje bliža publici. Svaki razgovor kora s likovima zapravo ukazuje na općeljudske probleme.

U predstavi se razbija četvrti zid, a u njoj sudjeluje i publika. Glumci publici prepuštaju čitanje dramskog teksta, čime se pojačava intimna atmosfera koju podupiru pjevne dionice uglazbljenih tekstova kao što su Jagov koral (Ivo Ivić, Juraj Aras) ili pak  Shakespeareov Sonet 66: Sit svega toga (Pero Gotovac).

Desdemona (Hrvojka Begović) je spremna napraviti sve za ljubav, a zanimljiv je razgovor između nje i kora (Zlatko Paković) koji joj u pomalo feminističkom tonu odgovara da je njezina vizija svijeta potpuno pogrešna. S druge strane Othello (Juraj Aras) dopušta da njime vladaju najintimnije ljudske strasti i ne želi razumno razmišljati, već traga samo za osvetom, bez obzira na sve. Ulogu Jage preuzeli su i Begović i Aras. Time se želi pokazati da je lik Jage – manipulativan i željan društvenog napretka – lik koji zapravo postoji u svima nama, na ovaj ili onaj način.

Foto: Press

U crkvi sv. Dominika već se duži niz godina održavaju kazališne predstave. Interijer nije niti upola raskošan kao u nekim kazalištima, ali upravo taj crkveni minimalizam pomaže intimnoj, teškoj atmosferi cijelog djela. Scenografija same predstave je oskudna – tek nekoliko stolica i crkveni oltar s nekoliko rekvizita, primjerice crna boja kojom se naglašava rasa glavnog lika ili pak bodljikavi obruč koji stavlja na sebe pri samom kraju predstave te tako skončava. Važnu ulogu u formiranju atmosfere odigralo je osvjetljenje kojim je upravljao Paković, a njime su se naglašavale sekvence dramske radnje kao što su Othellova ljutnja ili Desdemonina patnja.

Uz to što je odgovoran za glazbenu obradu, oblikovanje tona i svjetla, Juraj Aras briljira i u ulozi Othella. Zahvaljujući izvrsnoj gestikulaciji, dikciji, ali i pjevnim dionicama uspješno je dočarao Othella – crnca u službi mletačke republike koji je kroz život prošao brojne promjene poput religije ili pak društvenog statusa. S druge strane Hrvojka Begović dobro prati Arasa u pjevnim i glumačkim sekvencama, ali golotinja prilikom insenuacije spolnog čina umjetnički je nepotrebna.

“Othello: nezakonita liturgija” predstava je koja progovara o problemima emigracije u Europi na primjeru svima poznatog dramskog predloška “Othello”. Predstava se prema svom kraju razvija u djelo koje tjera na promišljanje o životu i ljudskim pogreškama te malobrojni ansambl pokazuje kako ima još mnogo toga za pružiti publici unutar Zadra, ali i izvan njega.

Predstava je nakon zadarske premijere gostovala na festivalu Fališ u Šibeniku, Art radionici Lazareti u Dubrovniku te 11. i 12. studenog u Zagrebačkog kazalištu mladih.

Be social
Što misliš o ovoj predstavi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari