novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

PARASITE: Zlatna palma, klasne razlike i vrhunski korejski redatelj Bong Joon-ho

parasite
Foto: facebook.com/movieboxmagazine/
Vrijeme čitanja: 3 minute

Cannes film festival već godinama nije imao tako šaroliku i snažnu konkurenciju u glavnom festivalskom programu. Američke zvijezde Tarantino i Jarmusch, iskusni velikani Loach, Malick i Bellocchi, festivalski miljenici Almodóvar, Dolan i Suleiman, kao i regionalne face Celine Sciama te Jean Pier i Luc Dardenne, bili su u konkurenciji za prestižni Palm d’Or.

Ipak, kada je Alejandro González Iñárritu izašao na pozornicu da prenese odluku žirija, izjavio je da je odluka donesena jednoglasno te da Zlatna Palma ove godine ide u ruke Bong Joon-Hoa za film Parasite. Višeminutni aplauz i ovacije nakon premijere filma u potpunosti su suprotna situacija u odnosu na događanja iz 2017. godine kada je korejski redatelj bio izviždan i žestoko osuđivan jer je Okja, film koji se prikazivao te godine u Cannesu, bio produciran od strane Netflixa.

parasite
YouTube trailer screenshot

U podrumu uspjeha

Parasite prati bistrog i snalažljivog mladića Ki-Wooa (Choi Woo-sik) koji živi u podrumskom stančiću lako dostupnom lokalnim pijancima za večernje zapišavanje, sa svojom nekoliko godina mlađom street smart sestrom Ki-jung (Park So-dam), ratobornom i ljubaznom majkom Chung-sook (Chang Hyae-jin) te lucidnim i optimističnim ocem Ki-taekom (Song Kang-ho). Četveročlana obitelj pokušava na svaki mogući način preživjeti uz minimalac, slagajući kutije za pizzeriju, kradući wi-fi signal od susjeda te ostavljajući prozore otvorenim za vrijeme dezinfekcije ulice kako ne bi plaćali dezinsekciju.

Radnja se kreće dalje kada Ki-Wooa prijatelj preporučuje u bogatu obitelj Park da predaje engleski jezik razmaženoj tinejdžerki. Kako je gospodin Park biznismen koji odlično zarađuje i može sebi priuštiti vozača, kućnu pomoćnicu te sve što gospođa Park poželi (a to je vrhunska edukacija za njenu kćer i razmaženog sina, putem preporuka naravno) Ki Woo dolazi na ideju kako da izbavi svoju obitelj iz bijede u kojoj se trenutno nalaze.

Klasne borbe

Bong Joon-ho u prvoj trećini filma s nevjerojatnom predanošću gradi svijet bogatih Parkovih i propale obitelji glavnom junaka Ki-Wooa. Svaki dolazak i zapošljavanje u luksuznu kuću biznismena Parka biva detaljno i komično osmišljeno. U početku to su male spletke koje daju na izgradnji karaktera, npr. Ki-Jung je sjajna u falsificiranju dokumenata kako bi se domogla posla u kući Parkovih, ali ipak diploma koju lažira je upravo s fakulteta koji ima želju upisati i završiti kada bude imala novca. Kako se svaki lik razvija, spletke postaju sve kompleksnije i komičnije, do te mjere da u jednom trenutku dostižu detaljnu masterplan razinu ala Oceans Eleven.

parasite
parasite

Parkovi,  mada se na prvu doimaju naivno s uzdignutim stavom i pretjeranim emocijama (ili nedostatkom emocija) i sami igraju svojevrsnu igru nadmudrivanja, sa svima koje prime kao kućnu ispomoć. Kako početni kontrast između dvije obitelji kreće nestajati, tako nas Joon-ho lagano pomiče iz komedije u horor-misteriju u drugom dijelu svoga filma.

Slojevi žanrova i razine značenja

Ono što je posebno zanimljivo je da Parasite istovremeno uspijeva biti društveno relevantna drama, komedija i horror/misterija koja pored svih over-the-top momenata ostaje poprilično realna. Iako film žonglira s mnoštvom žanrova, tranzicija dinamike odvija se prirodno, nikada nije forsirana ili suvišna, a finalni ishod toga je da film okupira pozornost u svakom trenutku.

Još jedan aspekt filma vrijedan razmatranja je i trokatna struktura kuće Parkovih. Dobrim dijelom i način na koji se likovi upravo kreću kroz dom, odgovaralo bi i socio-ekonomskoj skali (siromašni-radnička klasa-buržuji), a bez problema filmu bi se moglo pridodati i Žižekovo, lakanovsko čitanje Hitchcockove kuće obitelji Brenner iz filma The Birds gdje katovi odražavaju id, ego i superego.

Ako bi se tražila dlaka u jajetu, melodramatičan kraj filma zapadnoj publici mogao bi se učiniti bezrazložno dug, emotivan i pomalo nesretan. Ipak oni koji su upoznati s recentnom korejskom kinematografijom, završnica Parasitea je poprilično uobičajena, možda čak i očekivana.

Paraziti, žrtve i zločinci

Parasite je savršena kulminacija dosadašnjeg rada Bong Joon-hoa u kojoj je podjednako moguće osjetiti ambiciozan kritički pristup relevantnoj društvenoj temi (redateljevi raniji korejski radovi ) te istovremeno zabaviti široke mase jednostavnim, komičnim, a ipak autentičnim pričama (redateljevi američki radovi). Reprezentativna slika klasne borbe, kako u Koreji tako i u svijetu, dinamična i zabavna radnja koja angažira publiku te niz preokreta koji će iznenaditi i najiskusnije filmofile, samo su neki od aduta ovoga filma, zbog kojeg je ovaj rad, pred svim ovogodišnjih velikanima Cannesa, istinski zaslužio Zlatnu Palmu.

Film je gledan na filmskom festivalu u Cannesu. 

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari