Istaknuto
05.12.2018.

I ove srijede stižu glazbeni noviteti. Glasujte za za najbolje singlove proteklog tjedna i pomaknite svog favorita na ljestvici.

03.12.2018.

Pažljivo pratite portal jer ćemo u člancima sakrivati najbogatije i najvrijednije nagrade do sada.

Film

Potraga za glavnim likom (“Lada Kamenski”, S. Hribar i M. Šantić)

20.07.2018. Iva KolarFoto: trailer screenshot

Film Lada Kamenski, iako naslovljen po ženskom, započinje sa svojim muškim protagonistom, ali film Sare Hribar i Marka Šantića vrlo brzo i diskretno fokus okreće na žensku stranu priče. Nisu česti slučajevi u kojem mlada autorica uspije dobiti priliku ispričati priču s čak tri protagonistice, no Sari Hribar je u uz redateljsku pomoć Marka Šantića to pošlo za rukom te je na ovogodišnjem Pulskom filmskom festivalu dobila priliku prikazati svoj vrlo zanimljiv uradak u kojem vješto isprepliće nekoliko razina priče na naizgled veoma jednostavan način, s konstantnim fokusom na ženskim likovima.

Tko je Lada Kamenski?

Filmski redatelj Frano (Frano Mašković), ponukan iskustvom svoje tete u tvornici Kamensko, radi svoj prvi dugometražni film na temu propasti krojačkog poduzeća. Stvara fiktivan lik Lade Kamenski te nakon audicije na nekonvencionalnu i opuštenu probu u svoj stan poziva tri renomirane hrvatske glumice (Ksenija Marinković, Nataša Dorčić i Doris Šarić-Kukuljica).

Iako ga smatraju neobičnim, tri glumice se odazovu pozivu, sretne što imaju priliku dobiti ulogu iako više nisu u cvijetu mladosti, ali nesvjesne da će ih biti više od jedne istovremeno. Jednom kada shvate da se nalaze u situaciji u kojoj se gotovo bore za svoj život, stvari se počnu razvijati u smjeru koji nitko od uključenih nije očekivao. Sve tri britka jezika, pune iskustva, ali i želje da dobiju posao te ponukane marokanskim vinom, kreću  se nadmetati, kako jedne drugima iza leđa, tako i direktno u lice, a usred svega se nalazi osupnuti Frano, koji je možda zagrizao prevelik zalogaj i sada ga ne može progutati.

lada kamenski

Foto: trailer screenshot

Ispreplitanje fiktivnog i privatnog

Lada Kamenski vrlo je zanimljivo ostvarenje, inovativno na suptilan način. Vrlo je jaka metatekstualna komponenta filma, jer kao glavnu radnju koristi ono što je inače iza kamere, čak i prije nego što se kamera uopće pojavljuje, odnosno prikazuje stvaranje filma od audicije, čitanja scenarija do probe, što gledatelj inače nema prilike vidjeti. Koriste se prava imena glumica i glumca, zbog čega film dobiva i dokumentarni ton, no film ipak izbjegava potpunu prevlast te strane.

Isprepletenost fikcije i „stvarnosti“ vrhunski izvode upravo tri protagonistice, svojim prebačajima iz improvizacije i glume u stvarnost, jednako zbunjujući i svog redatelja i nas kao publiku. Stopljenost fiktivnog i privatnog tako se može pratiti na tri razine, odnosno ono što dolazi iz „naše“ stvarnosti, ono što dolazi iz stvarnosti glumica kao likova i ono što dolazi iz uloge za koju se glumice u filmu bore. Svatko je u redateljev stan donio svoje probleme, uključujući i samog redatelja, te ih na neki način uklopio u čitavu izvedbu, obogaćujući tako radnju pikantnim detaljima.

Osim što se izbjegava pretjerana dokumentarnost filma, vrlo vješto se zaobilazi i politiziranje te melodramatičnost u koje se lako moglo upasti ulaskom u socijalnu tematiku. Neke će možda film navesti na usporedbu kolektiva radnica u tvornici Kamensko i nedaća kroz koje moraju prolaziti glumice, smatrajući da su to dvije potpuno suprotne strane. Film, međutim, tu usporedbu vješto iznosi, koristeći propast Kamenskog tek kao pokretač radnje, a zapravo se fokusirajući na glumice i proces nastajanja filma te se koncentrira na ono što je problematično kod zaposlenja žena u kojem god se kadru one našle. Scene audicija triju glumica posebno su zanimljive jer su vrlo umješno montirane između scena u stanu redatelja te produbljuju dramu koja se ondje odvija.

Neusiljeni feminizam

Scenarij filma pisala je Sara Hribar i ženska je perspektiva vrlo vidljiva od samog početka. No njen scenarij, kao ni izvedba glumica, ni u jednom trenutku ne zapadaju u propagandu, već vrlo prirodno i gotovo neobavezno komentiraju kako stoje stvari u njihovom zanimanju, ali kroz šalu i zadirkivanje, u što često uključuju povlaštenu poziciju redatelja u filmskom svijetu.

lada kamenski

Foto: trailer screenshot

Humor ove priče baziran je na ozbiljnoj tematici, zbog čega je i pun te neusiljen, a obogaćen je i obračunom triju karaktera protagonistica. Svaka od njih lik Lade Kamenski interpretira sukladno onome kakve su one: Ksenija Marinković bi učinila bilo što da se domogne uloge te gazi preko svih drugih, Nataša Dorčić se ne libi iskoristiti svoje zavodničke sposobnosti, a Doris Šarić-Kukuljica na ulogu gleda patnički i kao da je nije dostojna. One tako zapravo cijeli film igraju jedna protiv druge, u borbi za opstanak, ne udružujući se, već pomno kalkuliraju i pokušavaju predvidjeti poteze ostalih s osmijehom na licu i nožem iza leđa, često ostavljajući šepavog Franu začuđenog u pozadini.

Ograničeni prostor u kojem se likovi kreću, a koji varira između stana redatelja Frane i prostorije za audiciju (koju zapravo ni ne vidimo jer su audicije prikazane krupnim planom glumica), dodaje osjećaj napetosti i zarobljenosti svih likova, zbunjuje i naglašava neugodu zbog međusobnog nepoznavanja likova i prostora, a koja se onda nastoji razbiti konzumiranjem alkohola, što cijelu ovu neobičnu situaciju dodatno začini i zagrije.

Ovo nije priča o Kamenskom

Lada Kamenski nije socijalna drama koja se bavi teškim životnim situacijama radnica tvornice Kamensko. Ovo je zapravo priča o filmskoj industriji, o poteškoćama pronalaska načina da se nešto ispriča, o borbi za opstanak i zapravo prikazuje suprotnosti između dva kolektiva koja se u filmu spominju, jer se u jednom žene udruže kako bi opstale, a u drugom rogovima idu jedna na drugu.

Film je vrlo jednostavno postavljen, sa samo četiri lika koja dominiraju cijelom pričom, a radnja se odvija na jednom prostoru, zbog čega se psihološka strana priča dodatno pojačava. Scenarij filma je iznimno jak te upotpunjen prirodnošću svih glumaca – dosjetljive i britke replike popraćene su govorom tijela, a izmjena između scena u stanu i krupnih planova s audicija filmu daje dobru dinamiku.

Iako naizgled priča o Kamenskom, film je zapravo prikaz borbe svakog stvaratelja u potrazi za svojim djelom, načinu ukalupljivanja i prenošenja ideje iz glave u medij, sa suptilnim doskočicama i komentarima na socijalne i ideološke prilike u neposrednoj okolini.

(Visited 246 times, 2 visits today)
Što misliš o ovom filmu?

Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!

0%
1
2
3
4
5

(5 votes, average: 4.000 out of 5)

Komentari