Recenzija: Fair Play – Dopingom preko granice

U sklopu Tjedna češkog filma, koji se ove godine održava u kinu Europa, prikazan je film Fair play Andree Sedláčkove, češki kandidat za Oscara za najbolji strani film 2015. godine. Prvim prikazivanjem u Republici Hrvatskoj film je privukao mnoge posjetitelje ovog kulturnog događanja. Raznoliku publiku sačinjavali su i stari i mladi – svi ujedinjeni istom željom da svjedoče prikazivanju jednog kvalitetnog i zanimljivog češkog filma.

Radnjom smješten u manju češku pokrajinu Fair play prati život mlade sportašice Anne (Judit Bárdos). Godina je 1980-ta i komunistički režim kontrolira vlast unutar države – nema van i nema unutra – ljudi žele pobjeći izvan Željezne zavjese, no granica je zatvorena i prisiljeni su živjeti u lošim uvjetima. Anna i njezina majka (Anna Geislerova) bore se za bolji život i tajno planiraju bijeg iz države, no za to im je potrebna Annina pobjeda na natjecanju u sprintu na 200 metara. Anna postaje članicom Centra za vrhunski sport, a njezina majka i trener nadaju se da će ispuniti kvalifikacijsku normu i otići na Olimpijske igre. Jedini predah od napornog sportskog drila za Annu predstavlja ljubavna veza s Tomášem.

Centar provodi politiku za sebe i potajice prisiljava trenera na doping svojih sportašica. Bez njezinog znanja, Anna počinje primati injekcije ‘Strombe’. Njezini rezultati postaju sve bolji, no pojavljuju se i prvi zdravstveni problemi. Anna odmotava veo tajni skrivenih iza crvene kutije injekcija ‘Strombe’ i saznavši istinu odlučuje dalje trenirati bez steroida, iako tako stavlja na kocku svoje sudjelovanje na Olimpijskim igrama. No, Annina majka sudjelovanje na Igrama vidi kao jedinu priliku za emigraciju iz Čehoslovačke te joj odluči davati steroide potajice, pretvarajući se da su u pitanju bezopasni vitamini.

U cijelu priču upliće se komunizam kao bitna odrednica ljudskih života i djelovanja toga doba. Domoljublje je izraženo kroz priču o sportu koja vrhunski i također istinito dočarava kompleksnost i podređenost sistemu tadašnjeg društva koje je propagiralo jedan jedini zakon – ili si za partiju ili protiv nje. Annina majka također potajice dijeli političke stavove sa svojim prijateljem i zbog toga upada u problem s vlastima. On je protivnik sistema – borac za pravdu i intelektualac koji svojim pisanjem direktno djeluje u korist društva.

Sport i politika idu ruku pod ruku s kriminalom, a najisplativiji način da se iz toga izvuku za mnoge je upravo onaj da se istome i podrede. Moralna debata zahvaća ljudske odnose i stavove poštenih pojedinaca prema pokvarenoj vlasti, a poruka filma najbolje se pronalazi u tome da je bolje pasti čist nego proći lako, ali prljavih ruku. U filmu je zapažena uloga Anne Geislerove, jedna od najpoznatijih čeških glumica današnjice.

Radnja prepuna preokreta i iznenađenja nikoga neće ostaviti ravnodušnim, a glumačke izvedbe dostojne Oscara privući će i najzahtjevniju filmsku publiku.