Recenzija – Hans Christian Andersen: Puppet film

Također u sklopu Tjedna Češkog filma prikazana je animirana priča temeljena na Andersenovoj bajci Mala sirena. Redatelj Jan Balej poznati je češki animator koji se u svojim filmovima oslanja na lutke kao glumce, a svaka je emocija vjerno dočarana lutkinim kretnjama i pomalo ukočenim gestama koje potiču gledatelja da razmisli o svakoj sceni filma. U filmu se pojavljuje 66 različitih lutaka u 20 okruženja, a snimljen je stop motion tehnikom.

Jan Balej do sada je svojim ostvarenjima privukao mnogobrojnu publiku, a njegovi su filmovi višestruko nagrađivani i cijenjeni diljem svijeta. Kako on sam navodi u jednom intervjuu, Mala sirena film je prvenstveno za odrasle i nije dječja bajka, kako bi ste na prvu možda pomislili.

“ Mala sirena temelji svoju radnju na istoimenoj bajci Hansa Christiana Andersena, ali ovdje se priča odvija u sadašnjosti. Scena je dizajnirana više za odrasle nego za djecu, a sretan kraj nije na ponudi filma, tako da mogu reći, budući da se radi o sumornom i mračnom ozračju, film je ipak prikladniji za stariju publiku. ”

S početkom radnje na velegradskim dokovima, film nas uvodi u živote morskih stvorenja koja su odlučila svoju sreću potražiti među ljudima. Obitelj morskih sirena prosječna je današnja obitelj, u kojoj vesele sestre sirene ispunjavaju svakodnevicu svojih roditelja plesom, muzikom i zabavom za prijatelje. Mala, najmlađa od triju sestara, vođena je žudnjom i čezne za ljudskim obličjem. Duboko potištena potražit će pomoć od stare vještice koja, zna se, nitijednu svoju čaroliju ne prodaje tek tako. Ovdje priča vjerodostojno prati Andersenovu bajku uz melodičan i zabavan prikaz stare vještice koja, duboko u gradskoj kanalizaciji, obitava u tamnim i mračnim odajama prepunima predmeta koje su drugi donijeli u znak plaćanja vještičinih čarolija. Iako se Mala odlučuje na ispijanje napitka od đumbira i razno raznih smrdljivih pripravaka, veoma olako shvaća svoju krvoločnu kletvu; ako joj ljubav ne bude uzvraćena – umrijet će.

Modernistički prikaz grada, u kojemu nema ‘dalekih zvonika i štropota kola’ kao niti ‘dvoraca i seoskih dvorova što se pomaljavahu iz divnog šumskog zelenila’ vodi nas do noćnog kluba u vlasništvu šatmantnog propalice, a njihov prvi susret ostvaren je na način da se Mala gotovo spotakne od njega na ulici kada ga, jedno veče, pijana rulja izbaci iz lokala. Sažali se i ljubeći mu obraze nježno ga natovari u kolica i odveze ih ispred vratiju noćnog kluba. Jutrom se on budi i po prvi puta vidi Malu pravim očima – kao lijepu djevojku sa ljudskim nogama. Zaljubljuju se i tako ona postaje šeficom kluba, a glavni joj je posao na kasi za šankom. Ljubomora je prikazana kroz likove žena koje okreću staklenim očima dok se Mala po prvi puta susreće sa alkoholom, drogom i prostitucijom, na što su one već odavna navikle.

Ubrzo se pokaže da je za muškarca za kojeg je žrtvovala sve Mala samo prolazni flert, njezini osjećaji i odanost u njemu bude samo podsmijeh. Kako to obično u ljubavi biva, tako ni ova, njemu samo prolazna romansa, nije trajala zauvijek. Nasitivši se u kratkom vremenu djevojačke ljepote, on pronalazi lokalnu pipničarku koja mu postane ženom. Sretni par ponižava njezinu ulogu dok Mala konobari na zabavama i na svoje oči trpi prevaru sve dok se ne odluči povjeriti starijoj sestri.
Sestra, ujedno bivša ljubavnica glavnog lika, odlazi do stare vještice od koje dobiva mjedeni nož s uputom: ako Mala ne osveti prevaru – neće poživjeti do iduće zore.

U biti jezovit prikaz modernog načina života, sasvim lišen uljepšavanja stvarnosti, pretvara ljupkog kraljevića iz bajke u lokalnog svodnika i ženskaroša. No, priča ne odudara u potpunosti od Andersena jer ni on kao pisac stilski nije koristio ništa ‘ružičastog’ niti odviše dječjeg u svojim bajkama, stoga i u filmu na taj način svijet izgleda realno – sa svim vrlinama i manama na izbor.

Veoma je interesantno da se prilikom stvaranja filma redatelj inspirirao aktualnom temom – migrantskom krizom. Iako je film sniman 2012. prije početka glavne krize, i tada je bila jasna težina prilagodbe doseljenika novoj okolini koji nerijetko iz nje izvuku ‘deblji kraj’. Mala sirena metafora je životu migranata – jedno biće iz dubina mora prisiljeno je radi ljubavi i boljeg života adaptirati se na posve drugačiju okolinu gdje obavlja težak posao i trpi poniženja. Tako glavni lik zapostavlja svoju prijašnju ljubav i dodjeljuje joj najgore poslove – pranje suđa i naporan rad u lokalu sa gostima.

Izuzmimo iz priče racionalne odluke i dobit ćemo kraj kakav je Balej animirao – u zoru je smrt prikazana gotovo poetično i u svim bojama izlazećeg sunca. Ulica obasjana toplim zrakama i djevojka koja elegantno pada na pod. Svi poklopci lete u zrak i more navire u svim smjerovima. Animacija koristi kompjutorske efekte i uz pomalo ‘izlizane’ lutke dobiva dobitnu kombinaciju koja teško da će zastarjeti u ovakvom prikazu.