Recenzija – Mala pariška knjižara: Topao roman o snazi knjiga i njihovoj čudotvornoj moći liječenja

‘Knjige, naravno nisu samo liječnici. Ima romana koji nas s ljubavlju prate kroz cijeli život. Neki nas pak ošamare. Drugi su opet prijateljica, koja nam daje zagrijan ručnik kad nas obuzme jesenska sjeta. A neki…ah. Neki su ružičasta šećerna vuna, dotaknu vam mozak na tri sekunde i ne ostave ništa. Kao vruća, brzinska ljubavna veza.’

Malu parišku knjižaru, neobičan roman o čudotvornoj moći knjiga, napisala je Nina George. Autorica, rođena 1973., radi kao slobodna novinarka i spisateljica, a bila je zaposlena i kao kolumnistica Hamburškog večernjeg lista. Njezin roman Mondspielerin dobio je 2011. godine nagradu De LiA za najbolji ljubavni roman, a za kratak kriminalistički roman Igra njezinog života George je 2012. primila nagradu Glauser.

U svojem najnovijem uratku, autorica donosi toplu priču o Parizu, o jednome knjižaru, knjigama i užitku čitanja. Knjižar Jean Perdu vjeruje u moć čitanja i točno zna koja knjiga liječi koju bolest duše. Vodi ploveću knjižaru koju naziva Književna ljekarna te prodaje romane kao lijek. Kupce svojih knjiga svrstava u tri kategorije. U prvoj su oni kojima su knjige jedini svježi zrak u njihovoj zagušljivoj svakodnevnici, a to su ujedno i Perduovi najdraži kupci. Prepuštali su mu da kaže što trebaju. Druga kategorija kupaca dolazila je na njegovu Lulu, brod u luci Champs-Elysees, samo zato što ih je privlačilo ime knjižare koja se na njemu nalazila: La pharmacie litteraire – Književna ljekarna. Također, u drugu kategoriju spadali su i oni koji su željeli kupiti nekoliko razglednica, tipa Čitanje ubija predrasude, Tko čita, ne laže – bar ne istodobno ili nekoliko minijaturnih knjiga u bočicama za lijekove ili da snime nekoliko fotografija. Treću kategoriju kupaca Perdu nije volio, smatrali su se kraljevima, ali se nisu tako ponašali.

‘Oholo bi pitali Perdua, bez Bonjour, ne pogledavši ga, dodirujući svaku knjigu masnim prstima kojima su maloprije jeli pommes frites: Nemate flastere s pjesmama? Nemate toaletnog papira s krimićima u nastavcima? Zašto ne držite jastuke na napuhavanje za putovanje, to bi bilo logično za jednu književnu ljekarnu?’

Jean Perdu prodaje romane kao lijekove za život, ali ne uspijeva pomoći sebi. Ne uspijeva izliječiti sebe od noći kada ga je napustila voljena prije dvadeset i jednu godinu. Ona je ostavila jedino pismo, koje Perdu nije imao hrabrosti pročitati i to čini tek sada. Čitajući pismo shvaća da ga je voljena napustila zbog teške bolesti i radi skore smrti. Perdu se teško miri s time da je zapravo on kriv za svoju sudbinu te odvaja svoju ploveću knjižaru s mola i napušta grad. Odlazi na putovanje u prošlost, putuje Provansom i na koncu se vraća u život – izliječen.

‘Svi mi čuvamo vrijeme. Čuvamo stara izdanja onih ljudi koji su nas napustili. A i mi još ta stara izdanja, ispod kože, ispod sloja bora i iskustva i smijeha. Ispod svega toga mi smo još negdašnji, bivši. Bivše dijete, bivši ljubavnik, bivša kći.’

Tako je i Perdu sačuovao mali djelić onoga staroga života, svih onih ljudi koji su prošli kroz njegov život, sačuvao je stara izdanja onih ljudi koji su ga napustili. Ipak, slobodio se svoje prošlosti, prihvatio je takvom kakvom je te laganim korakom krenuo u novo poglavlje svoje vlastite knjige, a pritom nam otkrivši još poneku tajnu svoje Književne ljekarne.