Recenzija – Seroquel ili Čudnovati gospodin Kubitschek: Priča kojoj nedostaje početak

Novi roman Ludwiga Bauera, jednog od najplodnijih hrvatskih autora, podnaslovljen je kao pikarski roman s mačkom, dok ga izdavač predstavlja kao roman koji se naslanja na tradiciju češkog humora od Švejka do Hrabala, a njegove glavne junake – čudnovatog gospodina Kubitscheka i Alberta Alberta uspoređuje s Don Quijoteom i Sanchom Panzom. Naravno, ne treba uvijek vjerovati najavama izdavača, ali ni izvrsnoj ilustraciji autora Dominika Vukovića na koricama romana koja možda ipak ne odgovara najbolje sadržaju ovog romana.

Priča započinje pojavljivanjem gospodina Kubitscheka jednog dana na travnjaku ispred kuće njegovog suputnika i potpunog neznanca Alberta Alberta, koji postaje njegov doktor Watson u narednih dvadesetak poglavlja romana, koja sadrže sve žanrovske osobitosti pustolovnog romana – putuju noćnim vlakovima, susreću se s izoliranom zajednicom u brdima, otkrivaju lanac krijumčarenja ljudi i to uz pomoć mladenačkog revolucionarnog pokreta. Iako radnja u kratkim crtama obećava, baš kao i vrckav stil kojim piše Bauer, a govori gospodin Kubitschek, obećavaju, u samoj provedbi ponešto je ipak zapelo.

Naime, čudnovati gospodin Kubitschek doista ostaje čudnovat lik sve do samog kraja, ali isključivo zbog toga što njegov background nije ni na koji način objašnjen – priči ovog tipa naprosto nedostaje početak. Kubitschek je svojevrsni đavolji odvjetnik na bilo kojem mjestu na kojem se pojavi – na skupu vegetarijanaca on govori o apsurdu etičkog vegetarijanstva, pred časnim sestrama u samostanu o iluziji njihovog poziva, suvremenim umjetnicima objašnjava banalnost njihove umjetnosti, a mladim revolucionarima i nasljednicima skupine Baader-Meinhof uzaludnost revolucije i revolucionarnog terora.

Kubitschek je kritičar svake suvremene pomodnosti, on kritizira elokventno i sadržajno, ali su nažalost te kritike uvijek utemeljene u sličnoj tezi, a budući da gotovo svako poglavlje sadrži jednu Kubitschekovu propovijed, one postaju i predvidljive. Neočekivanih i začudnih obrata, kakvima svjedočimo na samom kraju romana, očekivali bismo u nešto većoj količini s obzirom na strukturu i karakter romana. Seroquel ili čudnovati gospodin Kubitschek tako će ostati roman koji je obećavao mnogo, a nažalost ponudio manje nego što smo očekivali – verbalno domišljate propovijedi Kubitscheka došle su u prvi plan i tako potisnule samu radnju, što u jednom pikarskom romanu (ili persiflaži pikarskog romana) ipak ne bi trebao biti slučaj.