Recenzija: Pokušaj povratka korijenima (“Star Trek Beyond”, J.Lin)

star trek beyond

Star Trek Beyond (2016) nastavak je novih Star Trek filmova (počevši s filmom Star Trek iz 2009. godine) smještenih u alternativnoj stvarnosti koja se ne veže na prethodnu franšizu, odnosno na The Next Generation i The Original Series filmove. U Star Trek (2009) upoznali smo se s mladim kapetanom James T. Kirkom koji pokušava ići stopama svojeg oca i ostatkom posade njegovog Enterprisea koji ćemo gledati i u druga dva nastavka, s fokusom na Spocku, Nyoti Uhuri i doktoru McCoyu (nadimka “Bones”, vrlo zbunjujućeg za fanove istoimene forenzičke serije). Glavni je negativac u prvome nastavku Romulan koji može putovati kroz vrijeme i cilj mu je uništiti Federaciju. Drugi nastavak, Star Trek Into the Darkness (2013), nastavlja u sličnome tonu. Kirk i njegova posada moraju pronaći i  uništiti oružje masovnog uništenja koje je u, u ovom slučaju, utjelovio Benedict Cumberbatch u ulozi negativca imenom Khan. Treći nastavak nije ništa maštovitiji pa se radnja opet vrti oko glavnog negativca koji želi uništiti Federaciju, reći nešto više bio bi spoiler, ali važno je ipak istaknuti da se scenaristi ni ovaj put nisu potrudili napraviti nešto originalno.

Usprkos tome, ovaj je treći nastavak ipak donekle bolji od drugoga jer je više “Star Trek-ast” (iako opet nedovoljno za prave fanove) s referencama na originalnu seriju, poput starih fotografija ili snimaka iz vremena osnivanja Federacije. Iako film vrvi pretjeranom akcijom i Enterprise nekako uspijeva funkcionirati više kao živo biće s vlastitom voljom nego svemirski brod koji je ipak tehnološki ograničen, težište radnje ovaj put nije toliko na borbi već na odnosima među likovima i njihovom produbljivanju, odnosno naglašavanju njihova jedinstva, slaganja i važnosti svakog člana posade. Kirk i Spock prolaze kroz ozbiljne periode introspekcije. Kirk traži razlog zbog kojeg se pridružio floti jer je dosad samo htio sustići oca, a nikad se nije pitao o svojim dubljim motivima. Spock je zabrinut zbog propadanja Vulkana i nastavka loze, što, naravno, nije dobro prošlo s Uhurom i njihov je odnos napetiji nego dosad. Dugo putovanje kroz svemir također je uzelo svoj danak na odnose članova posade s njihovim obiteljima te se svi vesele kratkoj pauzi na zvjezdanoj bazi Yorktown koja izgleda kao divovska staklena kugla s gradom u središtu koja lebdi u svemiru i samo čeka da je netko napadne. U kratkim scenama međuljudskih susreta u Yorktownu, otkriva se da je Sulu homoseksualne orijentacije i sa svojim partnerom ima kći, dokaz da je Star Trek franšiza (koja je nekad bila subverzivna, ali dugo već nije) spremna nakon mnogo godina napokon otići korak dalje i približiti se ideji multikulturalne i raznovrsne budućnosti u kojoj se odvija.

Nakon kratke pauze, posada kreće u novu pustolovinu. Maglica u kojoj radari ne rade pravilno, poziv u pomoć, nepoznati planet i nepoznati domoroci dio su poznate formule često korištene u Star Trek serijama i svakako dobrodošla promjena. Pustolovno-istraživački dio filma ipak nedovoljno dugo traje, pa drugu polovicu filma opet pretežito krase akcijske scene koje kulminiraju jednom od najambicioznijih akcijskih scena u svemiru. Ne zbog samog tijeka borbe, već zbog sposobnosti da se gledatelje uvjeri da je takvo nešto doista moguće pa čak i stotinama godinama u budućnosti u nekom alternativnom svemiru. Bez obzira na to, ta je scena na nekom primitivnom nivou veoma zadovoljavajuća, pogotovo zbog popratnog soundtracka. Nažalost, oni koji pažljivije prate samu priču, na kraju će ostati razočarani količinom neobjašnjenih detalja i rupama u priči čije bi objašnjenje svakako pridonijelo kvaliteti filma i podiglo ga na razinu iznad običnog akcijskog SF filma i približilo izvornoj ideji Star Trek serija, jer Enterprise je prije svega istraživački brod kojem je cilj hrabro ići tamo gdje nitko dosad nije stupio. Bilo bi dobro da su se redatelji i scenaristi novih Star Trek filmova toga više držali.