Recenzija – “Time of Great Depression” (Bebè na Volè): Blues je imao dijete i zvalo se…

Malo je bendova/kantautora u Hrvatskoj koji se mogu pohvaliti kako su zaobišli uobičajenu šprancu i zasvirali nešto staro, a učinili tako svježim. Još teže je shvatiti kako je to uspjelo čovjeku koji je doslovno bez ikakve promocije, medijske reklame, izdavača i bez spota, napravio ponajbolji hrvatski album 2015. godine. A možda i više od toga. Blues je jedan specifičan žanr. U njemu ste vrlo često „sami“, svirate jednostavno, a bitna stavka je oslanjanje na svoj vlastiti glas i emociju u njemu. Naravno, može se i bez vokala, ali da ne ulazimo u blues prošlost, držat ćemo se našeg primjera. Čovjek koji je zaslužan za poeziju čežnje, sreće, rastanka, očekivanja, ljubavi i zadovoljstva zove se Adam Semijalac. U prvom redu pronaći ćete ga pod imenom Bebè na Volè, a pod tim imenom izdao je prije gotovo godinu dana album koji će vam se urezati u pamćenje. I to odmah iz prvog slušanja.

Zanimljivo je kako su pjesme koje se nalaze na prvom LP-u „Time of Great Depression“ nastajale u razdoblju od 2004. godine na ovamo. Vrlo dug period, ali s obzirom na genijalnost kompozicija i produkciju Višeslava Laboša na pojedinim pjesmama, možemo biti sretni što je petnaest pjesama završilo na albumu i na taj način pružilo nam jedinstven jednosatni doživljaj. Da, doživljaj, jer sve ispod toga bilo bi nespretno nazvati nekim drugim imenom. Semijalac na prvo slušanje zvuči kao da putuje američkim jugom, govori o svojoj teškoj sudbini i svira gitaru, s beskrajno tužnim glasom. Mora da je putovao američkim jugom i upoznao redom Roberta Johnsona, John Lee Hookera, Juniora Kimbrougha, Muddy Watersa i ostale jer ne znam na koji način crpi inspiraciju za pjesme poput Decision Ricochet i Coffee & Cigaretts.

Ako je naslov albuma ikako upućen na hrvatsku stvarnost posljednjih desetak godina, posve razumijem. Ako je, pak, naslov albuma posveta Velikoj ekonomskoj krizi koja je započela u SAD-u krajem dvadesetih godina prošlog stoljeća, također razumijem. Razumijem i ako je naziv albuma osoban. Na ovom remek-djelu zasigurno ništa nije prepušteno slučaju i sve zvuči protočno kao voda iz Mississippija. Od početne majstorije, Pills, u kojoj pika gitaru i ostavlja minimalistički dojam pa sve do posljednje bonus pjesme Doctor Doctor, koja zvuči kao da je snimljena prije sedamdesetak godina na plantažama pamuka negdje između Arkansasa i Tennesseeja. Pjesma koja će vas uzeti na prvu je Goin’ Mad, s vrlo jednostavnim i upečatljivim stihovima „I been sitting’ way too long, everything goin’ fucking wrong“, točnije, s četiri strofe koje se dva puta ponavljaju. Ova pjesma donosi i ostatak aranžmana poput bubnjeva i basa. Gotovo plesna, ali u suštini, želimo li plesati na nečiju tugu? Ne znam, ovisi od pojedinca do pojedinca, ali ovakav bluz nam to pruža. Semijalac je nakon već nakon dvije pjesme uspio napraviti nezaboravan početak albuma, a među prvih deset, kada bi se počeo promovirati singlovima, mogao bi zažmiriti i prstom tražiti singl. Na bilo koju numeru bi mu prst stao, ne bi trebao birati ponovo.

Nešto koketiranja s folk/country tradicijom u njezinom najmračnijem tonu imamo na petoj pjesmi Sunny Days Are Over. U njoj se ponavlja priča savršeno uokvirenih stihova s gitarskom pratnjom i vokalom punim tuge. Za pjesmu Karen mislio sam da mogu napraviti samo The Black Keys i to u svojoj najranijoj fazi, tamo još početkom dvijetisućitih, kada su pjevali iz srca i duše. Naime, takvo pjevanje i akustična svirka se osjeti te ju ništa ne može zamagliti. Baš ovakav osjećaj imate s  Bebè na Volè – ne daju vam se beskonačne solaže i tehnički savršene glasovne mogućnosti – već samo pjevanje i sviranje iz najdubljih dijelova čovjekove duše. Semijalac ima savršen osjećaj za ritam. Nevjerojatno je kako uspije u svakoj pjesmi, u svakoj noti, u svakoj prozborenoj riječi. Pjesme nisu duge, nema tu zamornih stotinu puta ponavljajućih refrena i nepreglednih instrumentalnih dionica. Vrlo se dobro drži zakona žanra koji podnosi osobne prilagodbe izvođača, ali onda je nemoguće pogoditi srž. Ovdje je srž pogođena s pjesmom Time of Great Depression. Još jedan dragulj, koji nosi naziv albuma, dolazi na samom kraju da vas totalno preuzme. Na toj numeri mogu se čuti i back vokali Adamove (pretpostavljam) sestre Ane, koji upotpunjuju doživljaj i daju cijelom izdanju još jednu dimenziju više.

Što reći za kraj? Ne znam je li mi se ikada desilo da ne nađem lošu riječ ili stranu nekog albuma. Još ako je to album nekoga kome je to prvijenac, vrlo teško. Ovo je bez ikakve dvojbe jedan od ponajboljih regionalnih albuma za ljubitelje žanra koji nikad neće izumrijeti. Koliko je ovo teško bilo izdati i snimati govori i samo vrijeme koje je utrošeno na pjesme. Za ispričati ovakvu priču i dobiti ovakav zvuk treba vam puno vremena. Gotovo od djetinjstva trebalo bi gajiti ljubav prema ovoj glazbi jer se ona otvara u onim najnevinijim trenucima života. Naoko vrlo jednostavan, uživa u dubini koja je nemjerljiva s bilo čim drugim. Čarolija i mistika bluesa je s Bebè na Volè postala univerzalna i bliža svima koji nisu do sada bili s njim upoznati. Dosta često se činiti kako je ova glazba najbliže zazivanju Boga u teškim trenucima. Možda i je tako, možda ona i jeste neka vrsta ispovijedi, no to ovisi od čovjeka do čovjeka. Ako do sada niste pronašli tu dimenziju više u glazbi, probajte u remek-djelu „Time of Great Depression“.  Ako se pronađete u ovome, znat ćete kolika je moć glazbe.