novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Neobičan hobi židovske kućanice (“The Marvelous Mrs. Maisel”, A. Sherman-Palladino)

Vrijeme čitanja: 5 minute

Televizijske serije postale su (legalna) stvar interneta te sve češće izlaze u komadu i bez previše promotivne pompe, naročito ako ime serije još nije općepoznato. U tom moru novog materijala postala je prava umjetnost pronaći nešto kvalitetno, zbog čega je posebno zadovoljavajuće kada se to i dogodi. The Marvelous Mrs. Maisel iz pera Amy Sherman-Palladino (otprije poznate po stvaranju Gilmore girls) spada u tu kategoriju te ju je i publika i kritika vrlo brzo i s oduševljenjem prihvatila.

Okićena dvama Zlatnim globusima i s nekoliko Emmyja za svoju fantastičnu prvu sezonu, The Marvelous Mrs. Maisel sada se vraća i spremna je ponovno osvojiti publiku, kako u seriji, tako i pred ekranima, svojim impresivnim kostimima, dosjetljivim šalama, novim lokacijama i gotovo nemogućom misijom lovljenja uspjeha kao ženskog stand-up komičara u 50-ima.

Srušilo se sve

Prvu sezonu Miriam „Midge“ Maisel (Rachel Brosnahan) započinje kao savršena židovska kućanica navikla na život na visokoj nozi u New Yorku – ima pun ormar, savršenu frizuru i šminku u svakom trenu, sretan brak i dvoje djece, apsolutno sve joj ide od ruke i Midge u tome itekako uživa. Sve se sruši kada jednog dana njen muž Joel (Michael Zegen) dođe s posla i objavi da je ostavlja zbog svoje tajnice. Midge se od jada napije i završi u klubu u kojem je Joel dosad nastojao započeti svoju komičarsku karijeru te u pijanom i očajnom stanju potpuno nenamjerno ima urnebesan stand-up nastup.

Kada shvati da joj je stand-up komedija zapravo dosad neotkriveni talent i nakon što upozna prgavu i temperamentnu Susie Myerson (Alex Borstein), koju onda zaposli kao svoju menadžericu, Midge odlučuje ostvariti Joelov san kao svoj. Skrivajući ovu aktivnost od svih svojih prijatelja i članova obitelji, Midge ih koristi kao bazu za svoje nastupe, u kojima pokazuje koliko je britka i prije svega inteligentno smiješna.

Druga sezona nastavlja istu premisu, s još više fokusa, novim idejama, ali s jednako energičnom Midge i čangrizavom Susie. Ulozi su sve veći kako komičarska karijera Mrs. Maisel napreduje zajedno sa sezonom, a opasnost da je njeni bližnji otkriju postaje sve opipljivija.

Feel-good serija s mrvom soli u glavi

Visoka produkcija i budžet čine The Marvelous Mrs. Maisel vrlo ugodnom oku – kostimografija je toliko besprijekorna i veličanstvena da gotovo tjera slinu na usta, a na istoj je razini i scenografija te je sve okupano toplim tonovima i kao rezultat imamo savršenu period seriju o 50-ima. Ipak, tipičnost serije tu prestaje, a talent Amy Sherman-Palladino izlazi na vidjelo.

Svi koji su proveli barem malo vremena gledajući Gilmore girls vjerojatno se sjećaju feel-good atmosfere koja je zračila iz njihovog gradića. Mrs. Maisel zrači jednakom atmosferom, jer Sherman-Palladino koristi jednaku tehniku stvaranja likova, samo u drugačijem okruženju. Čak i marginalizirani i stereotipni likovi pršte osobnošću, a upravo zbog toga što je Midge glavni fokus serije, moguće je istražiti i razviti njen odnos sa i prema svima. Njeni roditelji i roditelji njenog (bivšeg) muža cirkus su sam za sebe, kao i svijet komedije po klubovima te Midgeino radno mjesto.

Jedina konstanta u svemu tome je sama protagonistica, a ona se sa svime time itekako dobro snalazi, možda zbog toga što je ona zapravo najveći cirkus od svih (u najpozitivnijem smislu te riječi). Midge je inteligentna i samouvjerena žena koja zna kako dobiti ono što želi, a dijelom je simbol i nagoviještaj kulturnih previranja koja su u Americi krenula u kasnim 50-ima, a kulminirala u 60-ima. Serija tako nikada ne zapada u puko podilaženje publici šećernim humorom i jeftinim forama, već je neprestano samosvjesna, što nekad koristi za humor, a nekad se zaustavi na lopti i istraži ozbiljnost problema.

Pomalo meta, pomalo eskapizam

Tako se ispod površine napučene žustrim i dosjetljivim dijalozima između likova, koji su svojevrsni zaštitni znak Amy Sherman-Palladino, i između montaža raznolikosti života protagonistice (kao i njenog ormara) nalaze vrlo suptilni i dobro smješteni komentari socijalnih prilika u kojima Midge djeluje, najčešće o seksizmu okoline. Mrs. Maisel je bez imalo sumnje u svijetu kojim vladaju muškarci, što se i njoj i Susie više puta nimalo suptilno daje do znanja, ali nijedna od njih ne da da ih se gazi. Feminizam koji se koristi u The Marvelous Mrs. Maisel nije tu jer je to sada trend, već ima jasnu ulogu. Midge je prikazana kao teška šminkerica opsjednuta odjećom i modom dok je istovremeno izrazito vulgarna i iskrena, zbog izlazi iz okvira klasične kućanice iz 50-ih kakve smo navikli gledati.

The Marvelous Mrs. Maisel u nekoliko je briljantnih navrata itekako svjesna da je artificijelna tvorevina – teatralnost serije ne prikazuje se samo pomoću već spomenutih impresivnih kostima, već i svojevrsnim rušenjem četvrtog zida. Midge na nekoliko mjesta neki svoj uspjeh proslavi bacanjem ruku u zrak à la Broadway, rušeći tako iluziju realnosti, a i žustro izmjenjivanje opaski između likova podsjeća na teatralnost filmova iz ere koja je prethodila vremenu u kojem likovi žive te oni kao da su svjesni da njihovi životi podsjećaju na film (što se u jednom trenu čak direktno komentira). O pogledu iza kulisa u šoubiznisu da se ne govori. Otvoreno se koriste i gotovo svi klišeji povezani s 50-ima, ali smješteni su u seriju s ukusom i ne djeluju nimalo naporno ili isprano. Serija se ponekad referira i na samu sebe, što je najočitije u komičnom sugeriranju na Midgeino pomalo zabrinjavajuće zanemarivanje vlastite djece.

Cijela je serija dobar balans između samosvijesti i slatkog eskapizma u televizijsko šarenilo minulih vremena upakiranih u divne kutije iz Midgeinog ormara.

Puko ponavljanje uspješne formule?

Isprva se može činiti da druga sezona samo ponavlja ono što je bilo uspješno u prethodnoj. Dok je baza ista (muke Mrs. Maisel da uspije u svijetu stand-up komedije i njena boljka držanja govora na gotovo svakom većem okupljanju ljudi, kao i muka održavanja dobrih odnosa s), okolnosti su ipak drugačije. Druga sezona uzbuđenje uspješno održava novim raskošnim lokacijama (Pariz se pojavljuje kao jedna od njih), neisprobanim stranama šoubiznisa (turneja) i novim komplikacijama u odnosima među likovima, što je na kraju i najzanimljivije te čak ispravlja neke pogreške iz prve sezone (plošnost Midgeine majke).

Ono što se ponavlja jesu fantastične glumačke izvedbe. Rachel Brosnahan i Alex Borstein u ulogama neobične komičarke i njene jednako neobične menadžerice pršte od elektriciteta i kemije, savršeno se dopunjujući. Brosnahan je izvrsna u izvođenju zapravo vrlo teške uloge komičara s prirodnim talentom – dikcija u brzopletom govoru Midge Maisel joj je na razini, kao i pričanje šala te djeluje potpuno prirodno. Likovi obaju parova roditelja savršeno upotpunjuju priču iz pozadine, a kao jedina slaba karika serije mogu se navesti pomalo usiljene ljubavne zavrzlame. Midge i Joel nisu dovoljno uvjerljivi i iako je Joel zapravo zanimljiv lik sam po sebi, njihova dinamika pomalo štuca i ne uklapa se u potpunosti u dinamiku serije. Još jedna fantastična strana serije je izvrstan odabir soundtracka i njegovo uklapanje u sadržaj, zbog čega se dobiva dojam da serija i soundtrack vode vlastiti dijalog.

The Marvelous Mrs. Maisel nije mogla doći u bolje razdoblje, taman prije Božića, s dovoljno nostalgije i šarenila, a opet tako moderna i inteligentna te s porukom da čak i kad nam je najteže, i dalje nam preostaje smijati se.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari