novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

TIME OF GREAT DEPRESSION: Bebè na Volè ili kako se blues iznova rodio

time of great depression
Foto: trailer screenshot
Vrijeme čitanja: 5 minute

Grlo je još bilo promuklo od jučerašnjih cigareta i hrpe viskija koje smo popili na šanku zadimljenog kluba u kojem nije radila ventilacija.

– Kvragu, zašto odlazimo na random događaje u ovakvim prostorima? – pitala me vrlo odlučno, ne shvaćajući da sam točno takvo pitanje i očekivao na početku večeri.

– Ne znam ni ja. Ali pitaj me nakon svirke. Tada možda neću trebati ništa ni odgovoriti – rekao sam odrješito, tek toliko da mogu naručiti novu rundu s kojom bi trebali dočekati konačan početak koncerta koji je već sada kasnio više od sat vremena.

Ekipa oko stolova se unervozila, držala glavu visoko kako bi udahnuli malo svježeg zraka, a šepajućim korakom neki je stari, bradati ‘kauboj’ sa svojom raštimanom gitarom dolazio iz improviziranog zapozorja na glavnu pozornicu koja nije bila viša od deset centimetara.

– Prebacili se bumo u Mississippi, tam’ je rođen blues, a volim kada se nekaj ponovno rodi – začuđujuće živim glasom kazao je starac. Ma ni nije bio starac, samo je tako izgledao. Staro i izmoreno. Sljedećih sat vremena nije bilo nikoga osim bluesa, a mi smo gledali ponovno rađanje. Znate kako je kada se netko rodi – veselje, alkohol i zovi rodbinu. U međuvremenu ti se negdje, iza svih novonastalih situacija, otvore novi pogledi na život.

time of great depression
Foto: trailer screenshot

Svrha

Prošlo je od tog događaja već neko vrijeme, a niti dan danas ne znam tko je bio taj bluzer. Bilo je to doba bez interneta na mobitelima i bez mobitelima s mogućnošću spajanja na net pa mi je s vremenom prestalo biti bitno o kome je točno riječ.

I ne, nije to bio Adam Semijalac o kome slijedi tekst i koji je poznato utjelovljenje bluesa i o kome je sada kroz dokumentarni film Time of Great Depression ispričana štorija o glazbenim počecima. I o bluesu. O da, o vražjim raskršćima, zamagljenim klubovima, depresivnim stanjima, traženja svoje svrhe na ovom svijetu. Drago mi je da je, barem vjerujem da znate vi koji ovo čitate, kod Semijalca ta svrha nađena i upotpunjuje ju svakim sljedećim nastupom.

Vladimir Gojun odradio je režiserski dio na ovom jednosatnom dokumentarcu te mu dao točno onoliko ‘dodira’ koliko je bilo potrebno da se kaže, vidi i čuje sve što je za sada potrebno.

Semijalac, poznat pod umjetničkim imenom Bebè na Volè, mogao je završiti kao student nekog studija vezanog uz humanističke znanosti. Vrlo vjerojatno nezadovoljan s onime što bi postigao, pomirio bi se sa životom ili ne bi mogao živjeti uobičajenim životnim ritmom odlaska s i dolaska na posao – onaj najuobičajeniji mogući posao od kojeg vam se diže kosa na glavi jer znate da se ponavljate iz dana u dan.

time of great depression
Foto: trailer screenshot

Beba

Prije četiri godine Bebè na Volè dobio je svoju prvu bebu. Zvala se “Time of Great Depression” i mislio sam da sam ga nahvalio više nego što sam smio te da sam bio previše subjektivan, vjerujući da sam ga pisao pod dojmom albuma i zvuka koji nisam čuo od kad sam prvi put kao klinac čuo Roberta Johnsona, B.B. Kinga ili Allman Brothers Band. Mislio sam, uostalom ono što smatram i danas, da će mi recenzija s godinama postati previše hvalisava i usmjerena prema autoru samo zbog toga što ja volim blues, a evo, kojim slučajem Adam svira nenormalno dobro i to baš ovdje, u Hrvatskoj napokon imamo priliku čuti kako to zvuči.

Iz današnje perspektive čini mi se da je hvala bila minorna s obzirom na to što Semijalac danas predstavlja i što je postigao i s prošlogodišnjim drugim, ako ne i opsežnijim, albumom. Glazba nikad nije glazbenik osobno, on mora, dok svira, pjeva, dok se nalazi na pozornici – on mora postati Drugi.

Bebè na Volè nije samo takav kada se sluša uživo. Kada se prvo studijsko izdanje stavi u gramofon, pa da i slušate na običnom laptopu, shvatit ćete da to ne dolazi s ovog svijeta. Uostalom, to i sam Adam objašnjava u relativnoj ranoj fazi Gojunovog dokumentarca.

Glazbeni dokumentarci su svakome izazov. I redatelju, i glazbeniku o kome se radi film i gledatelju. Potonji se na kraju može razočarati, glazbenik može biti prikazan posve drugačije, a redatelj se izgubiti u procesu snimanja ne znajući što želi – glazbenika, njegov rad ili privatni život.

time of great depression
Foto: trailer screenshot

Život

S Bebè na Volè proradila je intuicija – iz osobnog proizlazi ono što se čuje u zvuku gitare i glasu – i tu nema nikakve tajanstvenosti. Sve ono što je Adam bio prije izlaska albuma, desetogodišnjeg rada i osamdesetak pjesama koje su čekale u kutku mračne sobe – sve je izašlo na vidjelo i prouzrokovalo ‘Vrijeme velike depresije’.

U dokumentarcu se izmjenjuju kadrovi prirode, motiva usko vezanog uz blues. Pojavljuje se johnsonovsko raskrižje, Adam nam govori na hrvatskom i engleskom u web kameru, priča o svojim stanjima, osjećajima za vrijeme koncerata sada već starijeg datuma, daje nam svoj pogled na sebe, druge i svijet.

Gledamo snimke iz studija, sobe za sviranje, radionice gitara, nastupa, prosvjeda protiv vlade Jadranke Kosor iz 2011. godine. Zbir različitih mjesta, osoba i poveznica u kojima se osjeća otpor prema nastalim životnim konvencijama.

time of great depression
Foto: facebook.com/bebenavole

Plivanje

Odlazi li Siniša Tot, majstor za izradu gitara, iz Hrvatske zbog toga što ovdje nema toliko ljudi koji bi kupili fenomenalne gitare koje izrađuje ili zbog toga što se ovdje ne vrednuje kreativan rad s kojim se ljudima omogućava glazbeno izražavanje? Fali li u Hrvatskoj ljudi koji bi se glazbeno izrazili ili se ponekad jednostavno boje pa na kraju niti ne saznamo za njih jer se nikad ne usude? Je li u Hrvatskoj na cijeni samo onaj glazbeni izraz koji znači potpis za izdavačku kuću? Mogu li DIY fanatici plivati kroz močvaru i pokazati da više nismo opterećeni glazbenicima koji su posljednji put bili aktualni devedesetih godina? Možemo li pomiriti naslijeđe, talent i današnja glazbena strujanja? Je li Bebè na Volè samo reinkarnacija nekog Afroamerikanca koji je sredinom pedesetih na američkom Jugu umro s gitarom u ruci?

Čini mi se da na mnoga od ovih pitanja postoji odgovor, ali nekako je još uvijek fascinantno da je plivanjem uzvodno Adam udahnuo život u mnoge klubove u kojima je svirao te da će propovijedi nastaviti i dalje. Jer kako i sam priznaje, on ne zna ništa drugo raditi. Kaže i kako ‘duboko u sebi osjeća da neće još dugo živjeti’. S Bebè na Volè ostvaren je vječni život, htio on to ili ne.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari