novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Filmska znanstvena fantastika iz 2018. godine kojoj se vrijedi vratiti

znanstvena fantastika
Foto: kolaž by Ziher
Vrijeme čitanja: 7 minute

Prosinac je za sve fanove znanstvene fantastike donio nekoliko jako zanimljivih žanrovskih poslastica. Čak četiri najočekivanija filma ovog mjeseca su iz tog žanra: Spiderman, Aquaman, Mortal EnginesBumblebee. Međutim, kada je ovaj žanr u pitanju, izbacimo li superherojske filmove i Star Wars, na godišnjem nivou onih kvalitetnih naslova bude jako malo.

Dosta prosječnih i onih jako loših čak oduzme kinoprostor onima koje iole vrijedi pogledati. Naravno, tu i tamo bljesne poneki dragulj s velikog platna. Infinity War je ove godine pokupio sve pare, a Black Panther će, kako je krenulo, pokupiti i dosta nagrada. Venom je ispao kao prosječan film, First Man je samom svojom tematikom i ljudima koji su radili na njemu osigurao mjesto u nekim kategorijama. A već pobrojani prosinački naslovi zaduženi su za bombastičan ispraćaj stare godine.

Filmolista koju ćete u nastavku pročitati donosi vam nekoliko naslova koji definitivno zaslužuju ponovno vraćanje i gledanje. Par njih će se možda sjetiti u sezoni nagrada, ali će najvjerojatnije biti zasjenjeni nekim Marvel/Disney naslovom. Stoga, ako vam se ide u neki drugi svijet, univerzum ili sistem, lezite i uživajte u naslovima iz ove liste.

Foto: facebook.com/BlackPantherMovie

A Quiet Place (John Krasinski)


Ovaj je film, redateljski prvijenac Johna Krasinskog, pobrao sve simpatije i hvalospjeve kada je izašao. Njegov uspjeh u kinima za neke je došao kao iznenađenje, a za neke je bilo očekivano. Donekle se slažem s ovim potonjim jer A Quiet Place donosi inovativnu i atraktivnu ideju u već relativno zastarjeli žanrovski okvir. Premda on više odlazi na onu stranu gdje su smješteni horori, A Quiet Place je u svojim temeljima čisti film znanstvene fantastike

Već deset godina bivamo zasipani Cloverfield filmovima i njihovom misterijom pa smo čak i u 2018. dobili jedan takav – The Cloverfield Paradox. I dok su ti filmovi sa svakim sljedećim nastavkom bivali sve slabiji i slabiji, Krasinski je snimio pravi Cloverfield film koji je originale natjerao da se sakriju u mišju rupu. Fenomenalno balansiranje napetosti koja je usko vezana uz ideju o tišini i bezvučju (jer svaki šum doziva misteriozne aliene) tjeraju gledatelja na samu ivicu sjedišta.

Cjelokupni doživljaj film donekle je uništio sami soundtrack koji je, realno, višak, no to ne umanjuje samu filmsku kvalitetu. Ovo je jedan od dva filma s ove liste kojih bi se mogli sjetiti tijekom sezone nagrada, a gledatelji bi mu se trebali vratili jer je on uistinu jedan od kvalitetnijih filmova koji su obilježili prvu polovinu godine.

Foto: facebook.com/AQuietPlaceMovie/

Ready Player One (Steven Spielberg)


Ovaj film stavljam na listu jer je meni osobno jedan od najdražih znanstveno-fantastičnih naslova iz ove godine (a i veliki sam fan knjige). Osim toga, postoji još jedan razlog. Sam film, kao i knjiga, predstavljaju jedan nostalgični omaž zlatnom periodu pop kulture, a izbor Stevena Spielberga za redatelja upotpunjuje tu sliku. Spielberg danas slovi kao redatelj koji snima ‘Oscar bait’ filmove nerijetko orijentirane oko značajne povijesne ličnosti ili događaja. Ready Player One služi i kao podsjetnik na mladog Spielberga uz čije smo sci-fi spektakle svi odrasli.

U godini, ali i periodu, kada rijetko koji film uspije stvoriti karizmu kakvu su imali klasici pop kulture, Ready Player One pokušava prikazati što je to što ih je učinilo takvima. Moguće je čak i da on sam ne postiže tu karizmu, ali ovi bljeskovi Spielberga kakvog pamtimo i uzbudljivog svijeta kakav je Ernest Cline stvorio razlog su više da se tijekom ovih snježnih blagdanskih dana vratimo ovom filmu.

Foto: readyplayeronefilm.tumblr.com

Annihilation (Alex Garland)


O filmu Annihilation pisao sam opsežno i detaljno kada je postavljen na Netflix, no od tada je prošlo deset mjeseci i smatram dužnim ga spomenuti još jednom. Novi film scenarista i redatelja Alexa Garlanda podijelio je publiku više nego bilo koji film ove godine (možda još jedino Hold the Dark ima takvu situaciju). Baziran na prvom dijelu “Southern Reach” trilogije poznatog pisca Jeffa Vandermeera, film se upušta u vlastitu reinterpretaciju i reinkarnaciju tog djela. Garland ne prati književni predložak i pušta svoju maštu da radi. Annihilation tako postaje uistinu subverzivno djelo koje gledatelja ostavlja s puno više pitanja negoli odgovora.

Osobno sam se filmu vraćao više puta ove godine, kao i knjizi  te sam mišljenja da su, iako su ukusi različiti, a o ukusima se da raspravljati, mnogi koji su kudili ovaj film jednostavno trčali pred rudo i donosili odluke pod emotivnim naletom. Sam film nudi mnogo puteva kojima bi se moglo krenuti prilikom analize i interpretacije, dok neke insinuira i sam, a pri tome nastavlja kontinuirano graditi napetost s kojom se, u konačnici, može svrstati među najbolja znanstveno-fantastična ostvarenja iz ovog stoljeća.

Foto: facebook.com/AnnihilationMovie/

Prospect (Christopher Caldwell i Zeek Earl)


Prospect je jedan jako zanimljiv projekt. Nekada se pojave filmovi koji svojim duhom osvoje gledatelje iako na prvi pogled djeluju jako siromašno. Prospect je snimljen s jako niskim budžetom, najmanjim od svih filmova s ove liste, ali taj nedostatak nadoknađuje svojim trudom. Svojevremeno nastao kao kratki film istog imena, redatelji Christopher Caldwell i Zeek Earl, koji potpisuju i scenarij, odlučili su ga pretvoriti u dugometražno čudo za sve SF kino zaljubljenike.

Prospect svojom atmosferom neodoljivo podsjeća na Annihilation, no on skupocjene efekte i začudnosti mijenja bojama, prirodnim okruženjem i strahom od nepoznatog. Prospect je film koji vas neće ostaviti bez daha, ali će vam pokazati kako se kvalitetan film može snimiti s jako malo novca. Ipak, kada malo bolje razmislimo, priče su te koje čine naše živote, a bez dobre priče, džaba je svo blještavilo i spektakl.

Foto: facebook.com/PROSPECTmovie

Upgrade (Leigh Whannell)


Još jedan primjer onoga što sam govorio za prethodni film. Što se tiče znanstvene fantastike ove godine sve podsjeća na slogan iz Lidlovih reklama: “manje je više”. Upgrade predstavlja prvi izlet u SF vode poznate produkcijske kuće zadužene za horore – Blumhouse – koji se na kraju ispostavio kao i više nego uspješan. Snimljen za svega pet milijuna, Upgrade bez ikakve sumnje kod mene kotira kao jedan od najboljih filmova ove godine.

Neosporno podsjećajući na Blade Runnera ovaj film priči o androidima, distopijskoj budućnosti, čipovima i slično daje joj još malo svježine. Brutalan, eksplicitan, nabrijan Upgrade, iako na trenutke predvidljiv, svojom nevjerojatnom karizmom i humorom (primjer na kojem Shane Black treba naučiti) uspijeva prikriti svoju predvidljivost. S izvrsnom glumom, blistavim settingom i balansiranim tempom definitivno obećava užitak. Ako ga niste do sada pogledali, Upgrade vam treba biti prvi na watchlisti od svih naslova s ove liste.

Foto: facebook.com/UpgradeMovie

How to talk to girls at parties (John Cameron Mitchell)


Neil Gaiman polako postaje svojevrsnim božanstvom među obožavateljima pop kulture, a samim tim i njegova djela postaju metom za ekranizacije. Najnovija od njih bi bila ekranizacije njegove priče pod naslovom How to talk to girls at parties. Od svih filmova s liste ovaj je film možda najmanje znanstveno-fantastični, ali kako bi jedan književni teoretičar izjavio – ‘danas je znanstvena fantastika sve što se obilježi kao znanstvena fantastika’.

Na Ziheru je već pisano o ovome filmu: Ako ste u potrazi za glazbom pogonjenim filmom, malom simpatičnom komedijom ili ste fan Gaimanovih radova, How to Talk to Girls at Parties film je koji će vas zadovoljiti na najbizarnije moguće načine. Svojom originalnosti parira Wrightovoj adaptaciji stripa Scott Pilgrim vs. The World, što daje za pretpostaviti da je u pitanju film kojem će se mnogi rado vratiti i gledati ga po nekoliko puta.”

Foto: bonniegrrl.tumblr.com

Overlord (Julius Avery)


Moja lista ne bi bila lista, a da se na njoj nije našao jedan naslov sa zombijima. Iako, kao i u slučaju A Quite Place, zombiji idu u horor rubriku, njihovi su temelji skoro uvijek utkani u nekom znanstvenom eksperimentu koji je pošao krivo. To je ona linija razvoja koja polazi od Marry Shelly i “Frankensteina”, Lovecrafta i Re-Animatora i tako dalje. U mom će svijetu zombi filmovi uvijek biti dijelom znanstvene fantastike. Ove sam godine pogledao nekoliko kvalitetnijih filmova iz ovog žanra (Cargo), ali i nekoliko jako slabih pokušaja (Patient Zero). Overlord svoje mjesto nalazi u ovoj prvoj grani.

Od producenta J.J. Abramsa i redatelja Juliusa Averyja dolazi film koji s cjelokupnim doživljajem podsjeća na filmove B produkcije. No, uživanje u gledanju, atmosfera i sveukupna izvedba nadmašuje većinu proizvoda A produkcije kojima su se punila kina tijekom godine. Smješten za vrijeme Drugog svjetskog rata Overlord donosi okruženje koje nije tako uobičajeno kada se govori o naslovima sa zombijima.

Kao da je inspiraciju vukao iz kratkog filma Firebase nastao u produkciji Oats Studiosa na čijem je čelu Neil Blomkamp. To donosi pregršt mogućnosti i inovacija koje čine ovaj film dostojnim da se nađe na ovoj listi. Naravno, ako se do sada nije dalo naslutiti, ne očekujte oskarovski materijal, već ludilo i kvalitetu koji su ovogodišnji film Mandy s Nicholas Cageom učinili takvim hitom.

Foto: seriesymovies.tumblr.com

Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije. 

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari