12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Vizart

Novi pogled na Meštrovićev opus u Gliptoteci HAZU

Foto: Ziher.hr/Ana Kovačev
Vrijeme čitanja: 2 minute

“Skulptura i nagost- tjelesnost i erotika u djelima Ivana Meštrovića” novootvorena je izložba u Gliptoteci Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. U projektu je sudjelovao veliki broj kustosa i suradnika, Zorana Jurić Šabić, Dalibor Prančević, Barbara Vujanović kao autori izložbene koncepcije, Filip Beusan kao autor likovnog postava i prostorne koncepcije te mnogi drugi.

Šezdeset i devet djela dolaze iz atelijera Meštrović u Zagrebu, galerije Meštrović u Splitu, iz Gliptoteke HAZU koja je istovremeno i izložbeni prostor, splitske Galerije umjetnina, Kabineta grafike HAZU i od Mate Meštrovića, Ivanovog nasljednika.

Tematika naznačena naslovom koji intrigira i privlači publiku vrlo je zanimljivo gledište Meštrovićevog opusa. Do sada se nijednom nije na istom mjestu našlo toliko djela koja veličaju ljudsko tijelo. Sasvim je razumljivo i poznato da je svim kiparima pa i Meštroviću ono bilo draga tema. U postavu se miješaju razni utjecaji koji su prožimali njegovo stvaralaštvo, od antičkog poimanja tijela i pokreta do secesijskih ulomaka u detalju i oblikovanju. Istovremeno se može analizirati njegov odnos prema poglavito ženskom tijelu, koje oblikuje u čistoj temi akta ili podaje novo značenje nazivom kojim također opravdava, poput antičkih kipara, nagost. Tako se u  skulpturi “Udovica”, koja tematski predstavlja udovice koje oplakuju svoje poginule muževe, herojskim nazivom i značenjem sakriva činjenica dviju žena u prisnom odnosu koji graniči s erotskim. Već je poznata ta smicalica korištenja antičkih tema kojima su se kipari služili da što češće proučavaju ljudsko tijelo u raznim zanimljivim položajima.

Skulpture variraju u veličini, od monumentalnih statua do malih brončanih skica, a na zidu su crteži koji predstavljaju uvertiru u daljnje djelo, ali ponekad i zaseban umjetnički rad poput “Četiri filozofa” nazvan i “Četiri naga starca. Na zidu je također reljef “Starca i djevojke” koji izlazi iz plohe jakom muskulaturom i velikom glavom.

U religijskoj, herojskoj i tematici akta potkrada se negdje minimalna, a negdje znatna količina erotike. Tjelesnost koju istražuje Meštrović ide prirodno uz njene aspekte, požudu, nagone, simboliku samog života i smrti. To je sve prisutno i naglašeno odličnim, kazališnim osvjetljenjem koje svaku skulpturu odvaja u zaseban svijet svjetla i sjene. Ono ističe svu tjelesnost likova kao i njihovu put.

Vrlo je dojmljiva skulptura “Starice” koja je tako snažna i čvrsta, simbol prkosa starosti i smrti. Na njoj su vidljivi znakovi vremena, no oni ju čine zanimljivijom i ljepšom. U postavu je i sadreni odljev “Zdenca života”  inače u brončanoj verziji ispred HNK u Zagrebu.

Pomno isplanirana i vrlo zanimljiva izložba sa svim bitnim elementima ljepote, ružnoće, strasti i stida, otkrivanje ljudskih tajni u središtu kiparskog materijala, kontemplacija nad prividom pokreta koji govori. Novi vid Meštrovića kao analitičara ljudskog tijela, ne samo na monumentalan općepoznati način, već i pun delikatnosti, ali i erotske snage.

Izložba ostaje otvorena do 26. veljače, no zbog velikog interesa publike moguće je produljenje.

Be social

Komentari