Izvedbene umjetnosti

Belgijska skupina TG STAN igra Čehovljev “Višnjik” na Festivalu svjetskog kazalištu

Foto: www.zagrebtheatrefestival.hr
Vrijeme čitanja: 2 minute

Festival svjetskog kazališta 17. će i 18. rujna ugostiti belgijsku kazališnu skupinu STAN. Osnovanu 1989. godine, Toneelspelersgezelschap STAN (skraćeno od Stop Thinking About Names) pokrenulo je četvero mladih glumaca koji su netom završili studij na konzervatoriju u Antwerpu i nisu se željeli priključiti nekom postojećem kazalištu ili skupini, a od tada do danas dva ključna pojma njihovoga rada ostala su orijentirani naspram glumcima i nedogmatski. U Zagreb dolaze sa svojom najnovijom produkcijom, Čehovljevim „Višnjikom“. Zapravo postoje dvije verzije predstave, na engleskom i francuskom jeziku, a potonja će 17. i 18. rujna u 20 sati zaigrati u Zagrebačkom kazalištu mladih, uoči francuske premijere 24. rujna u Toulouseu.

U „Višnjiku“ su prisutni svi tipični elementi Čehovljevih drama: neprekidno kretanje likova, stalne promjene ritma i napetosti, dijalozi koji se pojavljuju nasumično i nepovezano, nenadano prekidani naizgled nebitnim informacijama, elegancija u detaljima, ekonomičnost u riječima, otvorena struktura, osjećaji bez pretjerivanja, bez razmetanja, bez velikih istina. Istina je u ovom komadu skromna, jednostavna, neizravna; ona je ukorijenjena u poznatom ritmu naših života. Ništa nije prenapuhano, a ipak, sve je drugačije zahvaljujući mašti koja nam dopušta da uđemo dublje u čudnovatost svakodnevice.

Foto: www.zagrebtheatrefestival.hr
Foto: www.zagrebtheatrefestival.hr

Čehovljev postupak često se uspoređuje sa skladateljskim ili slikarskim: jedan potez kistom ovdje, drugi ondje, produžena replika, neočekivana točka, postupno ispunjavanje površine, znakovi, mrlje, poliranje, nadgradnja… Ipak, koliko god bilo pokušaja da se odgonetne, „Višnjik“ ostaje zagonetkom i Čehova se ne može staviti ad acta. Od samih početaka izvođenja ta je drama razapeta između izvedbenih krajnosti: naturalizam ili poetičnost, realizam ili simbolika, društvena lamentacija ili proročanstvo, komedija ili tragedija. Često postavljan iz ideološke kratkovidnosti, „Višnjik“ je već svakako etiketiran: politička optužnica, poetsko melankolična slika vremena, nostalgična kontemplacija, hvalospjev napretku ili društvena satira. Govori li Čehov kroz svoje likove ili ih jednostavno pušta da govore? Jesu li mišljenja koja ti likovi iznose pred nas ujedno i teme ove drame? Ili su to samo mišljenja koja se pojavljuju u drami? Je li moguće da su mnoge razine ljudskog djelovanja jednostavno samo prikazane u svoj svojoj zamršenosti?

Tg STAN osnovali su  Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver, Waas Gramser i Frank Vercruyssen, a svi osim Gramsera još uvijek djeluju unutar skupine. Posebnost STAN-a je to što ne rade s redateljem kao zasebnom autorskom figurom, već su glumci ujedno i autori predstave. Uz de Keersmaeker i Vercruyssena, u „Višnjiku“ igraju i Evelien Bosmans, Evgenia Brendes, Robby Cleiren, Lukas De Wolf, Bert Haelvoet, Minke Kruyver, Scarlet Tummers, Rosa Van Leeuwen i Stijin Van Opstal. Jedan od koproducenata je utjecajni Kunstenfestivaldesarts iz Bruxellesa, koji je bio ovogodišnji koproducent zagrebačkog HNK na predstavi „Mi smo kraljevi a ne ljudi“ Matije Ferlina. Predstava traje 2 sata, a ulaznice se po cijeni od 200 kn mogu kupiti na blagajni HNK.

Be social

Komentari