Vizart

Erotika i ljubav kao umjetnički poklon: Vrtlog strasti Jana Saudeka

Foto: ziher.hr
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: ziher.hr
Foto: ziher.hr

Šokantno, eksplicitno, ali prije svega emotivno. U društvu koje se srami normalnog, svaki stvarni prikaz može djelovati naprasno. To se odnosi i na rad velikog Jana Saudeka, čiju nam je izložbu “U vrtlogu strasti” darovala Češka povodom ulaska u EU. Svečanom je otvorenju uz govor, osim veleposlanika Republike Češke Martina Košatke, prisustvovala i fotografova suradnica i majka njegove djece, Sára Saudková, čije riječi najbolje opisuju ono što vas čeka na izložbi: Njegova djela uopće nisu provokativna niti kontroverzna, on je samo umjetnik koji promatra svijet otvorenim očima i otvorenim srcem. Izložbu u organizaciji Veleposlanstva Republike Češke i Gliptoteke HAZU u Medvedgradskoj 2 možete pogledati do 9. lipnja, od utorka do petka od 11 do 19, te vikendom od 10 do 14 sati.

Foto: ziher.hr
Foto: ziher.hr/ Jan Saudek

Senzualno, ali i uz sve mane koje ima, ljudsko tijelo na fotografijama Jana Saudeka ponovno dobiva svoj izvorni oblik koji današnji mediji standardima savršenstva zaboravljaju. Bez ustezanja on prikazuje kost i kožu anoreksične žene, kao i po popularnim idealima debelo tijelo žene pred porodom. Erotični prikaz spolnog odnosa s ne uvijek savršenim protagonistima, fetišizam prikazan bez imalo ustezanja. Moram priznati, kada sam prvi put vidjela njegove fotografije bila sam oduševljena – ipak, tada kao ni sada nisam bila sigurna – pokušava li Jan kao jedan od pionira inscenirane fotografije šokirati zbog samog šoka, ili je on u pravoj misiji rušenja društvenih granica i normi? Želi li prikazom nesavršenih tijela i djela stvoriti sliku svijeta koji upravo takav i jest – nesavršen? Na pitanje koji motivi stoje iza njegova objektiva, odgovor su mogli saznati svi koji su prisustvovali otvorenju u zagrebačkoj Gliptoteci.

Foto: ziher.hr
Foto: ziher.hr

Svoje viđenje Saudekove fotografije posjetiteljima je otkrila Sára Saudková: Ako bih trebala svesti Janove radove samo na jednu rečenicu, morala bih reći da su fotografije rezultat Janovog uvjerenja da su svi ljudi lijepi. I to je ujedno i odgovor na pitanja koja čujem uvijek u zraku: “Zašto Jan fotografira žene i to debele žene?” Jan ne fotografira debele žene, Jan fotografira lijepe žene.

Foto: ziher.hr
Foto: ziher.hr

Čini se da je Saudekov rad od početka do danas pun kontrasta – provokativna golotinja, incest i ostalo s jedne strane, a osjećajni prikaz ljubavi s druge. Ipak, ne radi se o suprotnostima. Njegove fotografije samo prikazuju različite aspekte života. Golotinju je prokomentirala i Saudková. Nagost na fotografijama nije erotika samo zbog erotike same. Ta nagost predstavlja razliku, razliku između žena i muškaraca. Prikazuje uvijek borbu koja se odvija između tih dvaju spolova, koji, doduše, ne mogu koegzistirati zajedno, ali niti jedni bez drugih.

Foto: ziher.hr
Foto: ziher.hr

Jan Saudek izlagao je na više od 400 izložbi, o njegovom liku i djelu snimljen je dugometražni film, te napisana monografija – i to ne bez razloga. Iza rada ovog umjetnika stoji velika strast. Strast prema životu, prema umjetnosti, prema fotografiji, strast prema ženama, pa i strast prema samome sebi. I tu strast Saudek je uspješno prenio na papir i na svoju publiku. Prikaz gole ljubavi oca i djeteta, zvuči patetično, stvarno dira u srce, dok je prikaz žena različitih proporcija kod samog Saudeka i publike probudio možda i neke druge strasti. No, njegova djela predstavljaju puno više od same provokacije. Jan fotografira ljude – ljudi nikada nisu niti samo crni niti bijeli, niti dobri niti loši, lijepi ili ružni.

Be social

Komentari