novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Glazba

Izvještaj – Sziget festival (dan šesti): Kings of Leon okrunili festival

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Vrijeme čitanja: 8 minute

Lijep dan ponovo je svanuo u Budimpešti. Na krilima rasprodanog petka, organizatori su najavili press konferenciju na kojoj su priopćili par podataka o ovogodišnjem izdanju festivala, te kojim će putem ići u budućnosti. Brojka od 415 tisuća posjetitelja prošle godine ove će se sigurno potući (ove godine dva su dana bila rasprodana), ljudi su došli iz 95 država svijeta, a cijeli festival nadgleda 6000 volontera i još toliko radnika.

Budući planovi prezentirani su preko jednostavnog modela kojim su se organizatori i do sada služili. Zbog mnogo popratnih sadržaja, nemoguće je dovoditi headlinere koje ima jedan Glastonbury, već će financirati popratne sadržaje koji festivalu daju tu posebnu draž. Također, zbog velikog interesa najavljeno je i moguće proširenje plaže na Dunavu kroz koju godinu. Datum sljedećeg Szigeta isto se tako već zna. Trajat će od srijede do srijede (10. – 17. kolovoza 2016.), a simbolično je kako je i prvih pet izdanja festivala počinjalo i završavalo baš taj dan u tjednu.

Glazbeni program počeo je u 16 sati nastupom mađarske grupe Punnany Massif na Main stageu, a nakon njih je okupljeno mnoštvo zabavljao Hollywood Undead. Program na A38 stageu prošao je u znaku mlade Foxes, dok je na World music stageu svirao Goran Bregović s Orkestrom za vjenčanja i sprovode. No, ulaznice su ipak rasprodale glavne atrakcije, Major Lazer i najveće ime ovogodišnjeg festivala, Kings of Leon.

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

S obzirom na to kakav su show napravili i koliko su publike skupili, manji bi festivali od Szigeta dali bogatstvo za headlinerski nastup Major Lazera, no ovdje su oni nastupali u 19:30, u terminu uoči glavnih zvijezda večeri. Na prvi su dojam Lazeri bili atraktivniji, no u konačnici ne nude ništa osim eksplozivne vanjštine koja prvenstveno ima zabavljačku funkciju. Oni nisu ni umjetnici ni izvođači, oni su zabavljači, entertainers.

Za neupućene, Major Lazer nije pojedinac, reper ili DJ, to je fiktivan lik iza kojeg se skriva elektronska grupa koju je osnovao američki producent Diplo, a uz njega je trenutno čine DJ Jillionaire te MC Walshy Fire. Što se konkretno nastupa tiče, Diplo i Jillionaire izmjenjuju se za miksetom, dok Walshy i Diplo dijele funkciju dežurnih brbljavaca. Ne pjevaju, ne repaju, samo svakih par sekundi viču “Jump”, “Hands up” i slične krilatice, i tako sat i pol. Dovoljno su persuazivni da deseci tisuća ljudi prate njihova uputstva kada da skinu majice, kad da mašu, kad da čučnu i kad da skaču, a atmosferu su dodatno uzavreli s nekoliko crowdsurfinga.

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

Sve to, naravno, ima glazbenu podlogu. Pustili su tonu pjesama u jednako toliko žanrova, od reggaea preko trapa do dancehalla i drum’n’bassa. Između svojih pjesama kao što su Powerful i Hold the Line našlo se mjesta i za klasike poput Jump Around od House of Pain ili sad već beskrajno napornu I Like To Move It. Za kraj su ostavili svoj veliki ovogodišnji hit Lean On, koji čak nije bio umiksan, nego je pušten u cijelosti, a na koji je publika skroz podivljala. No, meni i dalje nije jasno kako takvi “nastupi” (umjetnost stiskanja tipke play) mogu izazvati takvo oduševljenje? Oni nisu izveli tu ni nijednu drugu pjesmu, pustili su verziju koju si sam bilo koje sekunde mogu pustiti na YouTubeu.

Na pozornici su se trojki iz grupe svakih par minuta pridružile četiri plesačice, a nastup su, kao i večer prije kod Aviciija, upotpunili konfeti, rasvjeta, dim, još rasvjete i neprekidne projekcije na nekoliko videozidova, koje su bile zaista odlične. To ni ne čudi s obzirom na to da postoji i istoimena animirana serija. No, ako su najbolji dio koncerta bile animirane videoprojekcije, a zapravo nitko nije ni svirao ni pjevao već se glazba puštala, je li to onda uopće koncert?

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

Kings of Leon. Čudno je pisati o koncertu benda kojeg toliko poštuješ i čije si albume preslušao bezbroj puta, iako je njihovo vrijeme slave s “Only By the Night” davno prošlo, a u međuvremenu je došlo do brojnih svađa, problema s alkoholom, pa se govorilo i o raspadu benda. Sve je to budilo sumnje u to kakav koncert Kings of Leon mogu odsvirati. Ipak, profesionalnost benda vidi se na svakom koraku, od kamera, rasvjete, specifičnih vizuala za svaku pojedinu pjesmu, do ponašanja svih Followilla. Iako su glavne zvijezde festivala, sve je svedeno na jednu decentnost i umjerenost, za razliku od primjerice scenografskog kiča prethodnih i nekih drugih izvođača.

No, zato sviranju mogu podučiti svakoga headlinera koji je ove godine nastupao na Main stageu Szigeta, a time je jasno da njima za odličan nastup ne treba pirotehnika, konfeti i megalomanski light show. Počeli su sa Supersoaker, glavnim singlom s posljednjeg albuma „Mechanichal Bull“ i time žestoko otvorili sat i pol dugi set. Na tu su pjesmu jednu za drugom nanizali Fans i The Bucket iz nešto ranije faze karijere, te noviju Family Tree, bez nepotrebnih pauzi i govorancija.

Publika je bila dobro raspoložena, ali potajno očekujući neko obraćanje Caleba kako bi bili sigurni da je sve u redu. Iako se za njih priča da su dosta nekomunikativni i da na koncertima jedva kažu hvala ili bok, Caleb se jučer nekoliko puta zahvalio publici i istaknuo kako već neko vrijeme nisu svirali pred ovako dobro raspoloženom publikom, a čak se ni sami već neko vrijeme nisu tako dobro osjećali na pozornici. Mogu to biti klasične koncertne fraze, ali ove su sigurno bile iskrene, vidjelo se to u ponašanju benda na pozornici i osjetilo se u glazbi i u rekacijama publike.

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

S izvedbom Closer kao da su se svi oslobodili utega kojeg smo tako dugo nosili i sumnje u to kakav su koncert Kingsi u stanju pružiti. Počelo je grupno pjevanje, sviranje air gitare na solažama, nije bilo povoda da netko od članova benda govori publici što da radi – sve se događalo spontano i vratilo nas u vremena kada je klasični rock budio katarzične osjećaje na koncertima.

Refren The Immortals zvučao je impresivno s tri gitare, a iz njega je samo izašao tihi ritam bubnjeva kojim počinje epska Knocked Up, jedno od ugodnih iznenađenja na setlisti. Jednu od svojih najdužih pjesama Kingsi na koncertu nisu kratili, pustili su da nas mračna atmosfera američkog Juga u potpunosti preuzme, da bi se iz toga postupno prebacili na Pyro i te mračne duhove oslobodili u stadionskom refrenu u finalu pjesme.

Uzlazna putanja nastavljena je s kvartetom Temple, Radioactive, Molly’s Chambers i Don’t Matter, svaka pjesma sve brža i žešća od prethodne, a u svakoj je pjesmi Matthew izbacio sve bolju i bolju solažu. Ovime su se Kingsi pokazali i kao apsolutni majstori u slaganju setliste. Iako bi među ovim pjesmama samo Radioactive mogao proći kao jedan od najvećih hitova grupe, u ovom su nizu pjesme same podizale ljestvicu i atmosferu na koncertu. U jednom je trenutku taj niz morao stati, te je slijedilo smirivanje sveopće atmosfere uz izvrstan On Call.

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

Finale regularnog dijela seta bilo je rezervirano za trojac sa spomenutog „Only By the Night“: Notion, pop pjesmuljak koji je hit iz tog razdoblja, ali je zapravo jedna od lošijih pjesama u njihovoj diskografiji, zatim Cold Desert, još jedno iznenađenje na setlisti te jednoj od njihovih najljepših pjesama s kojom bez problema mogu zatvoriti svaki koncert. Caleb Followill zvučao je uvjerljivo, glasom, gitarom i stasom, gotovo kao da je jučer napisao tu pjesmu prije spavanja, pa je danas po prvi puta izvodi. Svakako scena za pamćenje, uz tisuće upaljača i mobitela koji su osvjetljavali budimpeštansko nebo.

Kraj je pripao, naravno, Use Somebody, pjesmi s jednim od najpjevnijih refrena svih vremena, a publika na Szigetu je to iskoristila na najbolji mogući način. Nakon što smo ih čekali par minuta, uz konstantno pljeskanje i skandiranje, došli su kako bi izveli još par pjesama za nas, a još su jednom iznenadili i sa setlistom. S iznimno žestokom Crawl, neočekivanom Black Thumbnail i eksplozivnim Sex on Fire dotaknuli su točku vrhunca ovogodišnjeg Szigeta.

Kings of Leon vrsta su pred izumiranjem, barem na papiru i u kategorizacijama u području rocka. U svakom drugom pogledu, oni su bend koji je, nakon koketiranja sa stadionskim rockom i nevjerojatne slave u drugoj polovici prošlog desetljeća, ponovno postao mističan sljedbenik južnjačkog rocka i pritom izbacio dva albuma koji su odlični, ali možda nedovoljno shvaćeni. Odrazilo se to na sve u bendu, a pokazatelj toga je vrlo mali broj koncerata kroz godinu. Vjerojatno ih nećemo tako skoro vidjeti blizu naših krajeva.

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

Nakon odslušanih desetak DJ-eva i raznih EDM izvođača koji emociju na nastupima pokušavaju dobiti kroz konfete, vatromete i slične efekte, Kings od Leon to rade kako se u tom trenutku osjećaju i s pjesmama kojima raspolažu. Uz to sve dodajte da korijene i inspiraciju vuku iz 60ih i 70ih godina prošlog stoljeća, a danas raditi nešto takvo za mnoge je ludost. Je li se samo zbog njih isplatilo doći na Sziget? Da. Što smo na kraju dobili? Najbolji koncert ovogodišnjeg festivala.

Headlinerica A38 stagea predzadnjeg dana festivala bila je engleska neo-soul pjevačica Paloma Faith, koja uživo nastupa s peteročlanim bendom te back vokalisticom. Nisam bio siguran što očekivati, no ispalo je da se radi o veoma energičnom, veselom i plesnom nastupu u stilu žanrovski sličnih koncerata iz nekih prošlih vremena. Faith ima fantastičan glas koji je dominirao cijelim šatorom, a na pozornici je veoma opuštena, spontana i zaigrana. Za vrijeme nastupa nema ni sekunde mira, ako ne pleše s back vokalom, onda u crvenim štiklama cupka od jednog člana benda do drugog.

Foto: Niko Goga / Ziher.hr
Foto: Niko Goga / Ziher.hr

Bend je odlično uigran, ležeran u nastupu kao i Faith, no zbog akustike šatora zvuk nije bio onako pun i bogat kao što bi vjerojatno trebao biti. No, zato su svi članovi benda imali dovoljno prostora i prilika da se iskažu solažama, a posebno je oduševila back vokalistica, koja je cijeli koncert nasmiješeno plesala. Setlistom je dominirao Palomin treći studijski album, prošlogodišnji “A Perfect Condradiction”, uz nekoliko obrada te singlove s prijašnjih albuma, Stone Cold Heart i Picking Up the Pieces. Posebno je inspirirana bila poduža verzija novijeg singla Can’t Rely On You, za vrijeme kojeg su predstavljeni članovi benda.

Neočekivana je bila obrada Hendrixove Purple Haze, uoči koje je Faith rekla da već radi na novom albumu i da u toj pjesmi traži inspiraciju. Za kraj su, očekivano, bili ostavljeni najveći hitovi, predivna Only Love Can Hurt Like This na kojoj su sve u publici grlili i ljubili, te njena totalna suprotnost, divlja stvar Changing od Sigme, na kojoj je Faith gostovala kao vokal, a na koju je cijeli šator poludio. Faith se na tim pjesmama doimala najmanje raspoloženom, ali to su tako veliki hitovi da ih je jednostavno mogla prepustiti publici u ruke.


Be social
Što misliš o ovome festivalu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari