Izvedbene umjetnosti

Oliver Frljić i Marin Blažević predstavili 'Hrvatsko glumište' u riječkom HNK

Foto: ww.hnk-rijeka.hr
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: www.hnk-zajc.hr
Foto: www.hnk-zajc.hr

Kao posljednji dio „Trilogije o hrvatskom fašizmu“ (prva su dva djela „Bakhe“ i „Aleksandra Zec“) jučer je u riječkom HNK predstavljena predstava „Hrvatsko glumište“, autorski projekt redatelja Olivera Frljića i dramaturga Marina Blaževića. Ta je predstava izazvala lavinu reakcija i prije no što je izvedena i to prvenstveno zbog otvorene prepirke na relaciji Frljić-Slobodan Šnajder.

Sam se redatelj Frljić odmah osvrnuo na spomenutu prepirku te ju nazvao svojevrsnom „medijskom izvedbom predstave“ prije njene prave izvedbe. Rekao je kako se ova predstava bavi nekim prijašnjim kazališnim uradcima, onime što je izgovoreno devedesetih godina prošloga stoljeća, ali se s time suočava na kritički način te pritom postavlja pitanje je li uopće moguće većinu onoga što je hrvatsko glumište proizvelo i proizvodi od razdoblja rata do danas nazvati kazalištem, kada bi „kazalište trebalo biti društveni, etički i umjetnički čin koji zločinu ima hrabrosti dati ime, oduzeti pravo na razlog i odrediti mjeru krivnje“. Zapitao se i kakvo je to kazalište koje ne prepoznaje tragediju svojih sugrađana i na fašizam odgovara fašizmom. Dodao je još kako su Blažević i on doista mislili postaviti predstavu po Šnajderovu tekstu „Hrvatskoga Fausta“, ali su jednoglasno odustali kada im je postavljen vremenski ultimatum vezan uz rad na predstavi.

Nešto se više odnosa sa Šnajderom dotaknuo Blažević. Rekao je kako je odnos predstave „Hrvatsko glumište“ s tekstom „Hrvatski Faust“ Slobodana Šnajdera prošlost, a da autorstvo predstave pripada cijelome ansamblu koji je radio na njoj. Rekao je i kako je glumačka postava gotovo jednaka onoj koja igra u „Turbofolku“ riječkog HNK (čiji je redatelj također Frljić) te da je i način rada na predstavi bio vrlo sličan radu na spomenutoj predstavi. Istaknuo je i asistentice koje su sudjelovale u radu na predstavi, asistenticu redatelja, Ninu Gojić te svoju asistenticu, Natašu Antulov.

Foto: ww.hnk-rijeka.hr
Foto: ww.hnk-rijeka.hr

Svoje je viđenje predstave dao i glumac Dražen Mikulić koji je rekao kako će biti polemika nakon predstave, ali i da je to zapravo cilj kazališta. Nije štedio na riječima hvale za cijeli ansambl koji radi na predstavi, a posebno za redatelja Frljića. „Odmah nam je rekao kako onaj tko se ne slaže s koncepcijom predstave može slobodno napustiti projekt. Nitko to nije učinio“, prepričao je Mikulić i dodao kako se nacija mora suočiti sa svojom prošlošću kako bi se uopće mogla okrenuti budućnosti, referirajući se pritom na ranije spomenute polemike koje očekuje da će predstava svojom tematikom pokrenuti.

Na tematiku se, ali i koncepciju predstave, osvrnuo i glumac Jerko Marčić, inače novi član ansambla Hrvatske drame. Rekao je kako predstava postavlja pitanje odgovornosti i etike, kako za gledatelje, tako i za samoga glumca jer ga dovodi da se zapita imam li ja pravo reći neke stvari na sceni? Jesam li samo sredstvo?

Što se glumačkoga ansambla tiče, uz već spomenute glumce u predstavi sudjeluju i Jelena Lopatić, Jasmin Mekić, Nika Mišković, Nikola Nedić, Damir Orlić, Jolanda Pahor te Tanja Smoje. Osim toga, u izvedbi sudjeluje i zbor Opere HNK Ivana pl. Zajca predvođen zborovođom, Igorom Vlajnićem.

Foto: www.hnk-zajc.hr
Foto: www.hnk-zajc.hr

Konferencija za novinare nije mogla proći bez osvrta na svježe postavljenu fotografiju Bojana Glavaševića na pročelju zgrade kazališta s istaknutim natpisima „Ja ne mrzim“ i „Heroj, a ne zločinac“. Frljić je prokomentirao kako su, izuzev strogo desno orijentiranih portala, komentari uglavnom pozitivni. Dodao je kako se reakcije neodobravanja uglavnom iskazuju putem nepotpisanih komentara, odnosno ljudi koji očito nemaju dovoljno argumenata ili hrabrosti odgovorno stati iza svojih riječi. Rekao je i kako su odabrali Bojana Glavaševića kao paradigmu nekoga tko nije pristao na manipulaciju, nekoga tko je otvorio drukčiji tip diskursa od onoga ratnoga na kojem je, kako Frljić objašnjava, izgrađena hrvatska država. Zaključio je kako društvo ne smije biti taocem ni jedne grupe svojih građana te time možda i najbolje objasnio u kakvom se duhu vodi riječko kazalište pod njegovom intendantskom palicom.

Što se pak premijere „Hrvatskoga glumišta“ tiče, ona je zakazana za srijedu, 19. studenog, u 19:30 sati. Ulaznice se mogu kupiti na blagajni kazališta ili putem interneta, na ulaznice.hr.

Be social

Komentari