Naša preporuka: Filmovi koje ziher ne propuštamo na 16. Human Rights Film Festivalu
Human Rights Film Festival (2. – 9. prosinca) je pred vratima, točnije počinje u nedjelju s dva odlična filma – Na Vodi Gorana Devića (Kino Europa, 20 sati) i Kaleidoskop Jeana-Luca Godarda (Kino Europa, 22 sata). Preko četrdesetak filmova čeka nas na Festivalu koji traje tjedan dana, do nedjelje, 9 prosinca.
HRFF je festival filma o ljudskim pravima i predstavlja neprofitni projekt dviju istaknutih organizacija nezavisne kulture – Multimedijalnog instituta i Udruženja za razvoj kulture „URK“, a pokrenut je 2002. godine s ciljem unapređenja vidljivosti raznih tema s područja ljudskih prava u mediju filma.
Ove će se godine HRFF odvijati na deset lokacija u Zagrebu i Rijeci: Kino Europa, Kino Tuškanac, Klub Mama, Močvara, Booksa, Medijateka Francuskog instituta, Galerija Nova, Klasična gimnazija i Centar za integraciju izbjeglica „SOL“ u Zagrebu te u Art-kinu Croatia u Rijeci.
Kako bismo vam olakšali gledanje i traženje naslova, za vas smo odabrali nekoliko filmova koje na ovogodišnjem Human Rights Film Festivalu ne smijete propustiti.
Kaleidoskop, Jean-Luc Godard
Jean-Luc Godard jedan je od najznačajnijih redatelja svih vremena, ujedno i predstavnik Francuskog novog vala, a na otvorenju 16. izdanja Human Rights Film Festivala prikazat će se njegov novi film Kaleidoskop (The Image Book). Projekcija filma održat će se u nedjelju, 2. prosinca, u kinu Europa u 22 sata.
Film je osvojio Specijalnu Zlatnu palmu na ovogodišnjem Cannes Film Festivalu, a Godardov eksperimentalni film kolažni je esej o stanju svijeta danas, kojim legendarni redatelj nastavlja svoje ontološko istraživanje povijesti pokretne slike.
“Sjećate li se još kako smo, nekada davno, vježbali naše misli? Najčešće bismo počeli od sna. Pitali smo se kako u nama, premda smo u mrklom mraku, mogu nastati boje takvog intenziteta. Tihog, mekog glasa, koji govori velike stvari. Iznenađujuće, duboke i istinite. Slika i riječi. Poput noćne more ispisane u olujnoj noći. Pred očima Zapada. Izgubljeni rajevi. U ratu smo.“
Ne diraj!, Adina Pintilie
Ne diraj! (Touch Me Not), filmski prvijenac Adine Pintilie, koji je osvojio nagradu za najbolji prvijenac Berlinalea te prestižnu nagradu Zlatni medvjed, zagrebačka publika moći će pogledati na ovogodišnjem Human Rights Film Festivalu u kinu Europa u ponedjeljak, 3. prosinca u 20 sati.
Rad eksperimentalno autorefleksivno evolutivnog karaktera prati skupinu osoba, srednje životne dobi koji propituju i nanovo otkrivaju koju funkciju ima osjet dodira. Pintilie svojim filmom zadire duboko u pitanja tjelesnosti, intimnosti i njihovog značaja kroz jedinstvena mjesta i situacije. Od nedužnih bijelih zidova terapeutske sobe do tamnih podzemnih swingerskih lokala film otvoreno prikazuje ljudsku ovisnost o kontaktu te kako gradimo odnose putem istog.
Ono što Ne diraj! čini jedinstvenim je sam pristup režiji. Redateljica Pintilie ne ustručava se biti brutalna u svojim depikcijama, a njena iskrenost i znatiželja za otkrivanjem novog i neznanog najbolje se očituje u tome da i sama završava ispred kamere dopuštajući svojim subjektima da preuzmu kontrolu nad filmom. Gdje završava dokumentarizam, a gdje počinje fikcija, veoma je teško razlučiti u ovom filmu.
Yara, Abbas Fahdel
U srijedu, 5. prosinca, u terminu od 20 sati u kinu Europa publika Human Rights Film Festivala imat će priliku pogledati najnovije filmsko otkriće, film Yara Abbasa Fahdela, francuskog redatelja porijeklom iz Iraka.
Film prati siroče Yaru i njenu baku, posljednje dvije osobe koje žive u planinama sjevernog Libanona na farmi. Jednog dana pored njihova imanja prolazi mladi planinar Elias te Yara doživljava prve radosti i nesreće u ljubavi. Inspiriran filmovima The Young Ones te Au Hazard Baltazar i Mouchette Roberta Bressona, Fahdel je kreirao jedinstven višeslojan film.
U duhu svojih redateljskih uzora uspijeva pobjeći od priče o turobnim političkim normama prema djevojkama s Bliskog istoka baš kao i ispranih „coming of age“ drama.
Yara je sve suprotno od toga – na površini, u pitanju je predivna priča o ljubavnoj romansi, dok u pozadini se nalazi veoma pametno upleten narativ o aktualnim temama emigracije stanovništva iz ruralnih podneblja.
Dan pobjede, Sergej Loznica
Četvrtak, 6. prosinca u 22 sata u kinu Europa publika Human Rights Film Festivala imat će priliku pogledati najnovije filmsko ostvarenje Sergeja Loznice – Dan pobjede (Victory Day), premijerno prikazano na ovogodišnjem Berlinale Film Festivalu. Nakon nevjerojatnih radova kao što su Maidan (2014) i The Event (2015) Loznica je okupirao pozornost filmske industrije kao i aktivističkih krugova diljem Europe.
Ukrajinski dokumentarist u centar svojih filmova postavlja društveno-političku stvarnost, otvoreno prikazujući trenutne probleme koji okupiraju Europu (orijentirajući se uglavnom na zemlje nekadašnjeg SSSR-a) uz česte refleksije na povijest.
Njegov najnoviji rad Dan pobjede je intrigantna studija nacionalizma i kolektivnog sjećanja te traume prošlosti, koja još uvijek nije odumrla. Rad prati dešavanja ispred sovjetskog memorijalnog spomenik u berlinskom Treptower Parku, 9. svibnja, na dan pobjede Crvene armije nad nacistima.
Čovjek u bunaru i Slon u sobi, Hu Bo
U nedjelju 9. prosinca, u terminu točno u podne (12 sati) u kinu Europa publika Human Rights Film Festivala imat će priliku pogledati kratki film Čovjek u bunaru te četverosatno remek-djelo autorstva i filmske umjetnosti Slon u sobi. U pitanju su jedina dva rada koja su ostala iza tragično preminulog dvadesetdevetogodišnjeg kineskog filmskog redatelja Hu Boa.
Čovjek u bunaru rađen je pod mentorstvom Bella Tarra te u petnaest minuta razlaže zanimljiv teorijski koncept – u apokaliptično vrijeme, dvoje gladne djece pronalazi leš u ruševinama.
Slon u sobi, film nagrađen je na ovogodišnjem Berlinale Film Festivalu nagradom FIPRESCI žirija te uz posebni spomen u kategoriji “Najbolji filmski prvijenac”. Nagrade je preuzela majka redatelja koji je počinio samoubojstvo svega tri mjeseca prije, zbog prevelike anksioznosti i nemogućnosti dovršetka filma. Film prati protagoniste umorne od svakodnevnog životnog pritiska, koji postaju opsjednuti slonom koji sjedi u kineskom gradu Manzouli i ignorira svijet oko sebe.
Plavo, Apichatpong Weerasethakul
Zadnji dan (9. Prosinac, 20 sati, Kino Europa) Human Rights Film Festivala donosi kratki eksperimentalni film Plavo tajlandskog nezavisnog redatelja Apichatponga Weerasethakula.
Priča ide ovako: noć je, žena leži budna. U pozadini se spušta kulisa, otkrivajući dva izmjenična krajolika. Na plavom pokrivaču, treperenje plamena reflektira i osvjetljava njenu nesanicu.
U ovom tihom, spokojnom, ali u isto vrijeme uznemirujućem filmu, tajlandski redateljski majstor donosi koreografirani ples svitaka i portret grozničava sna.