24. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 2 minuteU jakoj konkurenciji, Barićev film se ističe jer iza njega ne stoje financijski moćan studio, već nevjerojatno vizija redatelja i autorskog tima.

23. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 11 minuteDokumentarac Najbolji profesor filma na svijetu u središte ne stavlja samo čovjeka oko kojeg se radnji vrti, već i cijeli filmski sustav koji je šutio kada je trebalo govoriti.

Vizart

Otvorenje velike izložbe Jelene Jureše pod nazivom Koreografije nasilja

press MMS Rijeka
Vrijeme čitanja: 2 minute

U Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci u četvrtak, 13. studenog u 19 sati održat će se otvorenje velike samostalne izložbe umjetnice Jelene Jureše pod nazivom Koreografije nasilja.

U svojem radu Jelena Jureša bavi se pitanjima identiteta, politikama sjećanja i zaborava, odnosom promatrača i promatranog, reprezentacijskih (ne)moći slike. Istražujući složene odnose između kolektivnog sjećanja i političke odgovornosti, umjetnička praksa Jelene Jureše propituje načine na koje se povijest reflektira i reproducira u suvremenom društvu.

Izložba Koreografije nasilja okuplja četiri rada postavljena u velike središnje izložbene dvorane MMSU-a kao imerzivne audiovizualne instalacije koje stvaraju poetike i politike pokretnih slika između dokumentarnog i izvedbenog, a potpuno osvajaju izložbeni prostor: radi se o novom eksperimentalnom filmu i videoinstalaciji Ne shvaćajte to osobno (2025.), eksperimentalnom filmu Ubundu (2019.), te monumentalnom i kompleksnom radu Afazija (2019.), nagrađenom Velikom nagradom na festivalu dokumentarnog filma Ji.hlava. Afazija je dugometražni filmski esej koji se strukturira u tri poglavlja, a dodatno se razvija i kao višekanalna  instalacija dokumentacije istoimene multimedijalne izvedbe (Afazija, partitura za monitore, 2025.). Većina radova se po prvi put prikazuje u Hrvatskoj.

Usredotočena na mehanizme koji uokviruju prostor i vrijeme, mjesto i identitet, umjetnička praksa Jelene Jureše koju razmatramo kroz prizmu radova nastalih u posljednjih pet godina predstavlja razotkrivanje konstelacija prešućenih slika povijesti. Jelenin je rad prožet uranjanjem u povijest i politike dugog 20. stoljeća, ogoljavajući mehanizme reprezentacije koji ukazuju kako se kolonijalizam, nacionalizam, rasizam i kapitalizam kontinuirano isprepliću. Koreografije nasilja tako detektiraju mrežu odnosa koja se provlači desetljećima, prostorima europskog kontinenta, različitim državama, političkim i društvenim kontekstima, ukazuju na krize i prešućivanja, stvarajući vizualni prostor u kojem osobno postaje nerazdvojivo od političkog.

Radovi Jelene Jureše okupljeni na izložbi Koreografije nasilja suočavaju nas s povijesnom istinom i povijesnom šutnjom, dok ukazuju na potencijal umjetnosti da govori o potisnutom, zaboravljenom ili neizrecivom.

Kustosica izložbe je Branka Benčić, otvorenje je 13. studenog, a razgovor s umjetnicom je 14. studenog u 18 sati na istom mjestu.

Be social

Komentari