Vizart

Ovogodišnji Dan D oduševio kvalitetom izlagača i relevantnim temama radionica

Foto: Press/Domagoj Blažević
Vrijeme čitanja: 3 minute

Dodjelom nagrada najboljim izlagačima u nedjelju je zavoren 6. međunarodni festival dizajna “Dan – D”. Ovogodišnje izdanje festivala mogli ste posjetiti od petka do nedjelje u prostorima napuštene vojne bolnice u Vlaškoj.

Mnogi su komentirali kako je ove godine festival nadmašio svako svoje prošlo izdanje, a isto mogu potvrditi i ja, koja sam se svaku večer iz Vlaške vraćala oduševljena. Unatoč paklenim vrućinama atmosfera je bila odlična, izlagači i njihovi radovi kvalitetni, a brojne radionice i predavanja zanimljiva i nadasve relevantna.

Tema ovogodišnjeg Dana D bila je preispitivanje uloge dizajna u suvremenom kontekstu, to jest interpretacija dizajnerskog nasljeđa.
Festival je započeo u petak, 3. srpnja, a otvorile su ga Ivana Borovnjak, programska direktorica festivala Dan D i predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva te veleposlanica  Francuske u Hrvatskoj Michèle Boccoz, u ime Rendez-vous, festivala Francuske u Hrvatskoj koji je partner ovogodišnjeg Dana D.
Borovnjak je na otvorenju izjavila: “Izložba mladih dizajnera D-izložba ove godine predstavila je niz kvalitetnih projekata, između kojih nagrađeni radovi pokazuju visoku razinu istraživačkog rada i tendenciju da projekti u dizajnu imaju širi društveni i politički značaj. Namjera da se Dan D profilira kao mjesto susreta i prezentacije mladih autora, ove godine pojačana je jasno strukturiranim programom Balkanske dizajnerske mreže koji podrazumijeva, između ostalog, i mobilizaciju mladih dizajnera unutar regije kroz projekt Young Balkan Designers.”

Nakon samog otvorenja predstavljeni su nam dizajneri koji su izabrani “Young Balkan Designers” natječajem. Izlagači iz Hrvatske, Makedonije, Grčke, Srbije, Slovenije, Bugarske i Bosne i Hercegovine predstavili su nam ono najbolje što mladi dizajn ove regije može pružiti. Staša Doblanović i njezin “Trokut”, “Texxxture” Angelike Sioliou, Petrićev “Predmet u predmetu”, na inovativan su način preobrazili tradicionalne odjevne predmete u moderan, prilagodljiv i praktičan dizajn. Dizajn inspiriran folklornim i etno elementima predstavila je Elena Vasileva svojim keramičkim i cementnim pločicama, kao i Ana Babić svojim “100% Etno Škrabanjem”. Dizajn svjetiljki, moje apsolutne favorite, predstavili su Lola Perović sa svojom “Hirundo” svjetiljkom i Zoran Mojsilović sa “Nivelirskom podnom svjetljkom”. Večer je završena zanimljivim predavanjima koja su obradila teme dizajna i poduzetništva te dizajnerske prakse.

U subotu i nedjelju imali smo prilike slušati brojna predavanja i prisustvovati javnim tribinama koja su se vrtila uglavnom oko središnje teme, koja je, kao što sam već spomenula, preispitivanje uloge dizajna u suvremenom kontekstu. Dizajn je široko područje koje zauzima širok spektar tema. Ipak, svaki i najzahtjevniji posjetioc Dana D ovog vikenda je mogao pronaći nešto za sebe i ne ostati razočaran. Nove vizije likovne kulture i umjetnosti, urbana revitalizacija javnih prostora u Zagrebu, dokumentiranje dizajna samo su neke od tema koje su organizatori uspjeli pokriti.

Foto: Press/Domagoj Blažević
Foto: Press/Domagoj Blažević

Festival je zatvoren u nedjelju u 18 sati dodjelom nagrada najboljim izlagačima. Prvu nagradu osvojila je Ana Radovanović iz Beograda za diplomski projekt “Neo-avant-garde artists magazines in former Yugoslavia”. Prikupljeni materijal predstavljen je u formi bibliografskog zbornika. Uz analizu s društveno-povijesnom kontekstualizacijom, zbornik sadrži i indeks podataka, te odabrane fotografije. Slijedeći abecedni red, kartice sadrže informacije o svakom časopisu, a kako bi se omogućio plastični prikaz podataka, zbornik sadrži i dva grafikona: timeline nastanka časopisa i međusobne odnose časopisa i različitih suradnika.

Drugo mjesto pripalo je Lani Grahek iz Zagreba za projekt radnog naziva “page paper”, koji označava platformu za pretraživanje weba kojoj je cilj spojiti dostupnost sadržaja na webu s prednostima čitanja i korištenja tiskanog medija.
Treće mjesto osvojila je grupa od 12 studentica dizajna iz Zagreba za rad “Rešetke nisu prepreke”, koncipiran kao radionica participativnog dizajna sa šest zatvorenica i stručnom voditeljicom šivaonice Kaznionice i zatvora u Požegi. Tim su vodile tri dizajnerice iz područja industrijskog dizajna, vizualnih komunikacija i inkluzivnog dizajna te voditeljica iz udruge Roda, koja je inicijator projekta.

“Rešetke nisu prepreke” projekt je koji je najdalje od primarne teme festivala “Arhiviranje” (koja je morala biti zadovoljena), ali je mene i najviše oduševio. Sama zamisao projekta kao radionice participativnog dizajna s ciljem ostvarenja dobiti za financiranje putovanja djece u posjet majkama u zatvor iznimno je socijalno osvješten i društveno relevantan rad. Po riječima žirija “Dizajnirani predmeti adresiraju konkretne probleme u odnosu majke zatvorenice i djeteta”, čime se dotaknuo problem predrasuda o majkama i spolno određenim ulogama roditelja, kao i problem bliskosti između roditelja i djece.

O nagradama koje su dodijeljene za D-izložbu odlučivao je internacionalni ocjenjivački sud koji su činili gosti predavači festivala, austrijski dizajner Martin Foessleitner, gošća iz Francuske Veronique Marrier, profesor i teoretičar mode Tonči Vladislavić te srpski dizajner i predavač Borut Vild. Stručni žiri formirao je pet kriterija prema kojima su vrednovani radovi mladih dizajnera i autora predstavljeni na D-izložbi, a kriteriji su bili: odgovor na temu ovogodišnjeg festivala “Arhiviranje”, izvrsnost, relevantnost, upotrebljivost te potencijal projekta za budućnost.

Be social
Što misliš o ovoj izložbi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari