novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

WHITE NOISE: Pred vratima katastrofe i na korak od remek-djela

white noise
Vrijeme čitanja: 3 minute

Na Netflixu se na samom kraju 2022. godine pojavio film „White Noise“ („Bijela buka“) u režiji Noaha Baumbacha po knjizi Dona DeLilla objavljenoj 1985. godine.

Nemali broj ljubitelja pisanog djela stvorio se u vrijeme njegova izlaska, a kult na američkom tlu rastao je iz godine u godinu. Nekoliko pokušaja adaptacije na filmsko platno propalo je u devedesetima, a nakon 37 godina od objavljivanja, dobili smo „White Noise“ pod Baumbachovom redateljskom palicom.

Ako se osvrnemo na njegov minuli filmski rad, Baumbach iza sebe ima redom naslove koji ne ulaze u kalup konvencionalnih (čitaj: dosadnih) drama s predvidljivim scenarijem, već uvijek napravi obrat u kojem se nazire začudnost i gradacija priče na koju malo tko ostaje imun. Iz nečeg dovoljno ‘običnog’ radi neobično zanimljivo i stilski odaje dojam posve ‘svojega’ u svemu što radi.

Od komedije do horora pa opet natrag

Zato je izuzetno prigodno da je „White Noise“ dospio baš njemu u ruke. Žanrovski je film nemoguće odrediti jednom riječju, ali možemo kao neku polaznu točku postaviti apsurdističku komediju koja se kreće prema filmu katastrofe, akciji, uz naznake horora, misterija, psihološke drame…

Netflix: White Noise
Netflix: White Noise

Ništa ne bi bilo na svom mjestu kod Baumbacha da u „White Noise“ nema sjajne Grete Gerwig, ovaj put u ulozi Babette, žene glavnog protagonista Jacka Gladneyja, inače osnivača odsjeka Hitlerovih studija na fakultetu College on the Hill kojeg je utjelovio standardno dobar Adam Driver (k tome jedan od redateljevih miljenika). Kao što smo spomenuli, Jack je oženjen s Babette, svojom četvrtom ženom, a žive u idiličnom klasičnom američkom susjedstvu u velikoj kući s četvero djece od kojih je samo jedno začeto u trenutnom braku.

Film je, kao i knjiga, podijeljen po poglavljima, ne toliko povezanih radnjom koliko satirom i egzistencijalističkim pitanjima u domeni znanosti, života, smrti, konzumerizma, religije. Naravno, postoje detalji na koje nas redatelj upućuje i koji nam služe kao trag za dalje, odnosno način da se premosti film, a da vam nad glavom ne stoji nekoliko upitnika. Ustvari, upitnici će vam se svakako pojaviti nad glavom tijekom i nakon gledanja, a od gledatelja ovisi koliko će prihvatiti oni što smo na ekranu vidjeli.

O životu, smrti i kako ih uskladiti

DeLillo je kazao: „Katastrofični radijacijski događaj pustio je duh imaginacije“ – što je ujedno i događaj prikazan u drugom poglavlju s kojim radnja odlazi u sasvim neočekivanom smjeru, ali pritom ne zaboravljajući prethodno postavljene postulate te koncept u kojem se preispituju teme svakodnevnog života na postmodernističkoj razini. Ljudi su krhka bića, bore se sa svojim demonima (izvana i iznutra), nisu uvijek spremni na kompromise pa izabiru kompliciraniji put kako bi si, samo naizgled, olakšali život.

Netflix: White Noise
Netflix: White Noise

Odrasli, u ovom slučaju Jack i Babette, traže sasvim suprotna rješenja od svoje djece koja se u zbrci ponekad odluče za jednostavniji i logičniji izbor. Konfuznost i brzopletost te nikad lakša mogućnost manipuliranja informacijama i danas je itekako prisutna, stavlja čovjeka na razna iskušenja, uvodi ga u neznano područje te ga čini anksioznim i prestrašenim za svoju sudbinu. Masovna histerija samo je još jedan znak za preispitati svoj život i kako će on završiti.

Komentar kapitalističkog i konzumerističkog društva

Jarke boje u suprotnosti su s temom, doprinose osobitosti prostora i vremena, stavljajući gledatelja u nelagodnu poziciju između vizualne dojmljivosti i gađenja, posebno istaknutog u potrošačkom okružju.

Nikad nisam planirao napisati apokaliptični roman. Knjiga je o smrti na razini individue. Samo je Hitler dovoljno grozan da apsorbira i neutralizira Jackovu opsesiju straha od smrti – to je vrlo čest strah, ali o kojem se rijetko govori. Jack koristi Hitlera kao zaštitni uređaj – želi se uhvatiti za sve što se može“, rekao je DeLillo u jednom od svojih istupa dodajući da sve što je prikazao u knjizi kroz priču o profesoru Jacku Gladneyju i njegovoj obitelji, prožima svakodnevnog čovjeka – bilo da se tu radi o smrti, životu nakon smrti, svjetovima i svemiru – u zapakiranoj pop art atmosferi.

„White Noise“ nije lako dokučiti, a nakon gledanja često se zapitate koliko su tanke granice između totalne katastrofe i remek-djela. Neka vas prvi taktovi „new body rhumba“ LCD Soundsystema, ako još niste dovoljno uvjereni, povedu na stranu još jedne prilike za gledanje – jer Baumbach s ovim filmom, a „White Noise“ sam po sebi to svakako zaslužuju.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social
Što misliš o ovom filmu?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari