Zvuk u slici: Zoe Šarlija otvara izložbu koncertne fotografije

Atelier LM Hrvatskog fotografskog centra u Zagrebu uskoro postaje koncertna hala u kojoj se glazba ne sluša, nego promatra. Mlada zagrebačka fotografkinja Zoe Šarlija 17. listopada u 19 sati otvorit će samostalnu izložbu koncertnih fotografija koje premošćuju jaz između glazbenih i vizualnih umjetnosti.
Od Josipe Lisac do Femija Kutija, od Darka Rundeka do Blixe Bargelda – brojni će se trenuci koncertne ekstaze moći pogledati do 6. studenog u Radićevoj 20.
J.W. von Goethe davno je konstatirao da je arhitektura glazba zaleđena u vremenu. U doba nastanka slavne formulacije, spona glazbene i vizualne umjetnosti još je bila neistražena. Kako izmiriti kreaciju koja postoji posredstvom protoka vremena s objektom koji se tom protoku programatski opire?
Jasno je bilo da su obje forme satkane od istog tkiva, iskustva koje teži ekspresiji onog sebi svojstvenog preko onog svima shvatljivog – ritma, dinamike, boje, kompozicije. Ipak, koliko su elementi ljudskog estetskog osjetila bili svim umjetnostima univerzalni, toliko se jaz temporalnosti činio nepremostivim u umjetnostima namijenjenim drugačijim čulima. Tek se kroz pogled objektiva horizont između glazbe i likovne umjetnosti stopio, artikulirajući suštinu obiju formi u jedan, uzvišeni trenutak – efemeran, a zabilježen.

Muzička epoha Zagreba
Zoe Šarlija svoj je fotografski put započela na tom čvorištu. Strast prema glazbi i koncertima dovela ju je do suradnje s glazbenim portalima, a kasnije i s agencijom Pixsell. Šarlija je od kraja 2017. godine do danas dokumentirala nebrojene koncerte, a fotografije su joj objavljivane u svim poznatijim i manje poznatim hrvatskim medijima.
U procesu potrage za kadrom koji najpreciznije ekstrahira surovu moć koncertnog iskustva, zagrebačka je umjetnica izbrusila svoj zanat, s kojim je 2021. na koncu diplomirala na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Njen se diplomski rad Čitanje grada adaptirao u samostalnu fotografsku izložbu u Laubi, a ista je serija fotografija izložena u Fotoklubu Split. Dobitnica je više fotografskih nagrada, uključujući prvo mjesto na prestižnom foto natječaj National Geographica 2024. za putopisnu fotografiju Videopoziv u metrou iz Kartage za Tunis.
Nasuprot pozornosti koje su joj putopisne i umjetničke fotografije uživale, koncertni joj je opus na kojem se izgradila dosad bio prihvaćen većinski kao vizualni otisak jedne muzičke epohe Zagreba.
Izložba jednostavnog naziva Koncertna fotografija to nastoji promijeniti, pokazujući da takav izričaj ne mora biti puko brušenje zanata, niti čak samo vrijedan arhivski doprinos, već da može biti ravnopravan medij koji glazbu i sliku sintetizira.
Apstrahirajući prostore u kojima lovi trenutke koncertne ekstaze, Šarlija ogoljuje izvedbu na najosnovnije faktore njene kompozicije, njenog ritma, dinamike, boje, ali i emocije.