23. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 11 minuteDokumentarac Najbolji profesor filma na svijetu u središte ne stavlja samo čovjeka oko kojeg se radnji vrti, već i cijeli filmski sustav koji je šutio kada je trebalo govoriti.

Izvor fotografije: Doris Fatur
21. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 10 minuteOvaj razgovor dolazi u trenutku kada su se Neri složile gotovo sve njezine stvaralačke osi: iza sebe ima Cvit samoće, dramsko-glazbenu knjigu i predstavu.

Film

Umro je njemački glumac Udo Kier

Autor Olivier Strecker, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15331560
Vrijeme čitanja: 2 minute

Njemački glumac Udo Kier, kultna figura europskog art-filma i horora, preminuo je u 81. godini u bolnici u Palm Springsu u Kaliforniji, potvrdio je njegov partner Delbert McBride. Tijekom više od šest desetljeća odigrao je više od 200, odnosno prema nekim izvorima i preko 250 uloga.​

Rani život i put do filma

Udo Kier rođen je 1944. u Kölnu, u bolnici koja je navodno bombardirana neposredno nakon njegova rođenja, a njega i majku morali su izvući iz ruševina. S osamnaest godina seli u London, gdje ga otkriva filmska industrija i ubrzo dobiva prve manje uloge. Prvi veći proboj ostvaruje 1970. hororom Mark of the Devil, čime započinje njegov status ikone žanrovskog, osobito horor filma.​

Svjetsku kultnu reputaciju donose mu filmovi Flesh for Frankenstein i Blood for Dracula iz ranih 1970-ih, producirani u krugu Andyja Warhola, gdje tumači baruna Frankensteina i grofa Drakulu. Uslijedile su suradnje s Rainerom Wernerom Fassbinderom (The Stationmaster’s Wife, Lola, The Third Generation, Lili Marleen, Berlin Alexanderplatz) i niz uloga u europskim klasicima poput Suspirije Daria Argenta. Devedesetih širi karijeru na američki film zahvaljujući Gus Van Santu i ulozi u My Own Private Idaho, a publika ga pamti i po filmovima Blade, Armageddon, End of Days i Downsizing.​

Lars von Trier i art‑kuća

Posebno je značajna njegova dugogodišnja suradnja s Larsom von Trierom, s kojim je radio na filmovima Epidemic, Europa, Breaking the Waves, Dancer in the Dark, Dogville, Melancholia i Nymphomaniac: Vol. II, kao i na seriji The Kingdom. Time je Kier postao jedno od prepoznatljivih lica europskog art‑filma, glumac kojeg su redatelji birali kad su trebali spoj bizarnog, prijetećeg i tragičnog u jednoj pojavi.​

U poznoj fazi karijere nije usporavao: isticao se u filmovima poput Bacurau (2019.) i The Secret Agent, brazilskog neo-noir političkog trilera prikazanog u Cannesu. Njegov posljednji film navodi se upravo The Secret Agent, dok je istovremeno radio i na videoigrama te je trebao glumiti u horor igri OD u produkciji Hidea Kojime i Jordana Peelea. U jednom je intervjuu karijeru sažeo rečenicom da je „100 filmova loše, 50 se može gledati uz čašu vina, a 50 je dobrih“, što danas mnogi citiraju kao duhovitu, ali točnu mjeru njegova golemog opusa.

Be social

Komentari