Compagnie Non Nova: Suvremeni cirkus koji očarava i istražuje


Cirkus je od svojih početaka bio jedan od pučkih oblika zabave koji je supostojao paralelno uz “visoku” kulturu. Takvi oblici, veoma česti u izvedbenim umjetnostima, postoje još od antike te gotovo sve velike promjene u stilskim epohama događale su se zahvaljujući prodoru nekih elemenata tih “nižih”, pučkih vrsta u “uzvišene” oblike. Upravo stoga ne čudi činjenica da je suvremeni cirkus (ili “novi cirkus”, prema francuskom cirque nouveau) jedan od istaknutijih alternativnih oblika kazališta današnjice.
Kao što smo već najavili, u Zagrebu će se ovog vikenda, u sklopu Festivala novog cirkusa, moći pogledati izvedbe predstava “L’après-midi d’un foehn” i “VORTEX” slavne francuske žonglerske skupine Compagnie Non Nova. Riječ je o projektu iza kojeg stoji transrodna umjetnica Phia Ménard, koja je još 2007. u Zagrebu nastupala kao Philippe Ménard. Compagnie Non Nova, kako tvrde u svom predstavljanju, nije skupina već profesionalni tim pod redateljskom palicom genijalne Ménard, koja je i u ovim dvjema predstavama, koje će zagrebačka publika imati priliku vidjeti, zaslužna za režiju, scenografiju, dramaturgiju i izvedbu.
Non Nova je sa svojim radom započela 1999. godine i od tada je ostvarila mnogobrojne suradnje s umjetnicima na raznim područjima, francuskim nacionalnim kazališnim kućama i mnogim kulturnim institucijama, a popis država u kojima su gostovali penje se i do pedesetak. No, ono što je najbitnije, iza sebe imaju već poveći broj uspješnih projekata zbog kojih postaju prepoznatljivo ime francuske izvedbene umjetnosti.

Svoj su rad započeli predstavom “Ascenseur, fantasmagorie pour élever les gens et les fardeaux” (Dizalo, fantazmagorija za podizanje ljudi i tereta) koja im je donijela zavidan uspjeh i turneju u suradnji s Francuskim Institutom (međunarodna organizacija za promicanje francuske kulture). Već 2003. Compagnie započinje trogodišnju rezidencijalnu suradnju s nacionalnim kazalištem Le Carré u Château-Gontieru, a 2004. nastaje projekt s kojim su gostovali i u Zagrebu – “Jongleur pas confondre“. Riječ je o kombinaciji performansa i predavanja koje propituje samu žonglersku umjetnost.
Projekt pod nazivom “I.C.E.” (kratica za Injoglabilité Complémentaire des Eléments – Komplementarna nežonglirivost elemenata) započinje 2008. i u njemu nastaju predstave poput “P.P.P.“, koja je također gostovala u Zagrebu te ostala zapamćena po toni leda na pozornici. Drugi dio ciklusa I.C.E. su “Igre vjetra” kojima pripadaju i već spomenute dvije predstave koje ćemo moći vidjeti ovaj vikend. U tim predstavama glavna je uloga povjerena vjetru kao nežonglirivom elementu, a rezultat je prema mongim kritičarima neviđeno poetičan i snažan.
Ono što sve ove projekte čini toliko snažnima i revolucionarnima jest dekonstrukcija i konstantno propitivanje koji su u temeljima suvremene postmoderne umjetnosti. Mnogi “Igre vjetra” doživljavaju kao prikaz transrodnog životnog puta same Ménard, no one se mogu shvatiti i kao propitivanje granica shvaćanja čovjeka i tijela, ali i propitivanje granica same žonglerske umjetnosti jer se postavlja pitanje “Što sve može biti medij te umjetnosti i možemo li ga uopće ograničavati?”. Sigurno je to da se svakako isplati pratiti rad Compagnie Non Nova, uputiti se 15. i 16. lipnja u ZKM na njihove predstave, a više o izvedbama, ulaznicama i samoj skupini možete saznati na stranicama Festivala novog cirkusa i službenoj stranici Compagnie.