„Dawn FM” (The Weeknd): Frekvencija koju smo jedva čekali

The Weeknd
"Dawn FM" [album cover]

Peto studijsko izdanje „Dawn FM” kanadskog glazbenika The Weeknda spojio je dva komentara u jednu recenziju, a sviđa li nam se njegov novi album, lako ćete zaključiti do kraja teksta.

„Dawn FM” je nasljednik vrlo uspješnog „After Hours”, čiji drugi singl Blinding Lights slovi kao njegov najuspješniji singl karijere, riječ je o pjesmi s najviše streamova u 2020. godini, a koja je na Spotifyu dostigla dvije milijarde streamova najbrže u povijesti. U studenom 2021. glazbeni magazin Billboard imenovao je Blinding Lights kao #1 Hot 100 hit svih vremena.

Novo izdanje će služiti kao kompenzacija obožavateljima za storniranje arenske turneje „After Hours Tour”, koja je preoblikovana u veću, u potpunosti stadionsku turneju, „After Hours til Dawn Stadium Tour”. Kao bivši vlasnici karata, ipak The Weekndu ne zamjeramo mnogo, jer su razlozi prebacivanja na stadione bili u znaku prilagođavanja pandemiji i uvjetima održavanja koncerata.

Komentira: Patrik Horvat

Velik sam obožavatelj konceptualnih albuma ili albuma koje prati neka priča. „Dawn FM” je napravljen kao da je segment radijske emisije ili zasebna radijska emisija. Pjesme se pretaču iz jedne u drugu, s upadicama oglasnog sadržaja, ponavljanja frekvencije, uvodima i odjavama, a narator odnosno voditelj je ni više ni manje nego Jim Carrey. Činjenica da album nema prekide me podsjetila na neodoljivi „Confessions on a Dance Floor” od Madonne, koji je osmišljen kao DJ set.

Obećao sam si da ću u budućnosti pokušati zazirati od recenziranja pjesmu po pjesmu i onda se Helena sjetila da zajedno prokomentiramo album i tako mi olakšala posao. Kako to obično biva na Ziheru, dio se recenziranja odvije već na društvenim mrežama, komentirajući u inboxima. Saberimo onda dojmove!

Svi osjećamo da su retro zvuk i svi synth žanrovi vrući trend zadnjih godina. S njima se The Weeknd još jednom pozabavio, ali ovdje puno detaljnije, posvećenije i precizno. Uglađeno, promišljeno i tehnički na zaista visokoj razini. Puno je album u nogama The Weeknda, ali konstantan napredak valja naglasiti i pohvaliti.

Volim reći da nekim umjetnicima “vjerujem”. To znači da znam da Jessie Ware nikad neće napraviti dosadan album ili da Christina Aguilera nikad neće vokalno podbaciti. Tako The Weekndu vjerujem da će mi svaki album biti zanimljiviji od prethodnog. „Starboy” je bio ispunjen hitovljem, a „After Hours” je obilježila promjena zvuka kroz sljubljivanje sa synth-popom. „Dawn FM” je spoj svega navedenog, ali s prepoznatljivim pečatom. Neodoljiv album, bez posebnog cilja, osim čistog glazbenog užitka. Sasvim dovoljno.

Izdvajanje favorita je uvijek nezahvalan posao, ali ovdje je jasno odlučeno da će neke pjesme biti vezivno tkivo jačima, ali time ništa manje dobre. Moji favoriti su velika How Do I Make You Love Me?, Sacrifice, sestra Take My Breath, romantikom 80-ih inspiriran i trenutni evergreen Out of Time i čarobna Is There Someone Else?.

Album je produciran kreativno i bogato, složen toliko pažljivo da je to teško pojmiti. Obratite pozornost na zatvaranje pjesama i ulaske u nove. Aranžmane albuma potpisuju većinski The Weeknd, legendarni Max Martin i Oneohtrix Point Never (kraće OPN), eksperimentalni američki glazbenik.

Za umjetnika čije su mi teme odavno dosadne i koji je pokazao zaista dovoljno toga svijetu, da se ovoliko dobro ponovno pronađe, produbi vlastito stvaralaštvo i pripremi još jedan odličan, izuzetno slušljiv i ugodan album, može biti samo čista vještina. The Weeknd, tvoji smo još jednom.

Komentira: Helena Kezerić

Abel Tesfaye nam je vrlo rano dao do znanja koliko glazba osamdesetih utječe na njegovo stvaranje, a ako je nekome to promaklo, postalo je kristalno jasno kroz pjesmu Secrets s albuma „Starboy”.

Ono što neizmjerno cijenim kod njega (između ostalog) je predanost priči, razvoj lika i trud koji je uložen u svaki njegov album, a posebno u vrijeme „After Hours” ere. Pritom mislim na kostimografiju i razne dodatke putem kojih je njegov alter ego The Weeknd prolazio fizičke tranzicije. Primjerice, u video spotu za Blinding Lights smo vidjeli kako je bio pretučen u klubu, na MTV VMA dodjeli nagrade pojavio se pun modrica od “posljedica napada iz kluba”, na dodjeli nagrade AMA lice mu je bilo zamotano u zavoje, kao što bi bilo nakon estetskih korekcija, a onda je izašao video za Save Your Tears (verzija bez Ariane Grande) u kojem naš protagonist izgleda plastično i umjetno, vidno “iskorigiran” brojnim zahvatima. Gdje ste to još vidjeli u svijetu mainstreama?

Da ne zaglibim preduboko u prošlim ostvarenjima, vratimo se na „Dawn FM” zbog kojeg smo danas ovdje. Kako je Patrik već spomenuo, album je koncipiran kao dio programa s radijske postaje i prepun je referenci, detalja i finesa koje izdanje dižu na novu razinu. Imamo fenomenalne prijelaze, zahvaljujući kojima se glatko plovi kroz uradak i nema prekidanja između pjesama, Jim Carrey naš je narator, odnosno voditelj ili DJ, a Quincy Jones svojim narativnim dijelom djeluje mi kao gost emisije. Da bi sve bilo kao u pravoj radijskoj emisiji imamo reklamu, a tu su i kratki džinglovi da ne zaboravimo na frekvenciju – sve je uvjerljivo.

Neki će predbaciti nedostatak dubine u lirici i vječno iste teme, ali ako ste navikli na izričaj the Weeknda, to vas ne bi trebalo previše smetati. Ipak, valja napomenuti kako redoslijed pjesama nije slučajan i tekstovi se nadovezuju na prethodno ispričanu priču, a glavna tema izdanja je zagrobni život. Numera Dawn FM nas predivno uvodi u izdanje, a Phantom Regret nas ispraća snažnim monologom, koji nas navodi na razmišljanje i odaje počast Princeu i Marcu Bolanu (T.Rex). Između njih imamo priliku uživati u zvuku na koji je snažno utjecala glazba osamdesetih i osjeća se hommage Daft Punku, Stevie Nicks i Michaelu Jacksonu.

Baš kad sam pomislila da je zanimanje za zvuk koji na Zapadu zovu “japanski city pop” minulo, The Weeknd servira pjesmu Out of Time. Riječ je o nešto drugačijoj verziji pjesme Midnight Pretenders koju je 1983. objavila Tomoko Aran. Jako me zanima ima li ta godina neko posebno značenje pjevaču jer je gore spomenuta pjesma Secrets nastala zahvaljujući pjesmama Pale Shelter (Tears for Fears) i Talking in Your Sleep (The Romantics), obje su objavljene 1983. godine.

Ono što meni smeta na ovom albumu je suradnja s Lil Wayneom koji kvari pjesmu I Heard You’re Married jer zvuči kao da reper pokušava grgljati vodu i pjevati u isto vrijeme. Već ako je ta suradnja morala biti ostvarena, mogla je Lil Wayneova uloga biti nešto suptilnija ili manje napadna, no u konačnici njegov doprinos sveden je na minimum, što je dovoljno da ne moram prebaciti na sljedeću pjesmu. Među snažnijim numerama, izuzev službenih singlova, mi stoje Is There Someone Else i Less than Zero, a druga spomenuta mi je najveće iznenađenje zbog razigrane synth dionice koju nisam očekivala pronaći u sklopu The Weekndovog opusa.

Kad sumiram dojmove dolazim do zaključka kako je The Weeknd na posljednjem ostvarenju otišao najdalje u karijeri i odvažio se na više vokalnih ekshibicija u odnosu na dosadašnje radove. Pokazao nam je kako su za njega sve opcije otvorene i kako od njega možemo kontinuirano očekivati napredak ka nečem novom i uzbudljivom.

Konceptualno je još jednom napravio nešto jedinstveno u odnosu na trenutnu ponudu popularne glazbe i opravdao je nametnuta očekivanja. Nadam se jedino da će svoju ljubav prema kinematografiji nastaviti kanalizirati kroz buduće video spotove za numere s izdanja, a kamo će nas kreativno odvesti u budućnosti – jedva čekam čuti i vidjeti.