12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Film

Filmski vremeplov: Film u životu i pjesmama Arsena Dedića

Foto: facebook.com/arsendedic
Vrijeme čitanja: 4 minute

Ono sve što znamo o njemu stane u dvije riječi njegova imena i prezimena koje su simbol za ono neizrecivo, sadržano u tisućama pjesama koje su za njim ostale. Još će mnogo tisuća neispisanih i neuhvatljivih riječi u godinama što dolaze polagano padati na papir kako bi se ostvario uzaludni pokušaj da se jedan ocean bez obala proširi i obujmi. Otišao je pred manje od godinu dana, 17. kolovoza 2015. godine i ostavio nam umjetnost koja se neprekidno pretakala iz njegovog prepunjenog života. Prvenstveno pjesnik, ali ne od onih koji žive pod zaštitom / na što se slavna sudbina svela / sad je sve više velikana / koji nadžive svoja djela. Jedino oni umjetnici koji se natapaju s više rijeka postaju nepresušni i pitki oceani. Jedna od postojanijih rijeka širokog korita, uz glazbu, kazalište, slikarstvo i prozu, bila mu je film.

Film je ugaoni kamen njegovog djetinjstva, neizbježna scenografija odrastanja, a kasnije vizualna nadogradnja njegovim stihovima. U Zabranjenoj knjizi piše posvete kinima Sloboda, Dvadeseti april, Tesla i Šibenik. Kina ga prate i kasnije kao neizbježne stanice njegovog životnog puta; duge šetnje poslije kina / film Zmajevo sjeme / razgovori o ženama, političke temeRita Hayworth kao Gilda / u kinu Sloboda i nešto kasnije u društvu Amiga: noćne šetnje zimskim gradom / nepomično vrijede / ostaju nedovršene / naše vječne teme / mutno svjetlo na raskršću / pornografski kino, koji je na koncertima, iz pristojnosti, postajao provincijski kino. Vrijeme bez njega, vrijeme je bez kina i filmova našeg unutrašnjeg pejzaža. Pjesnici se marginaliziraju, a kina gube svoja mjesta, postaju restorani ili noćni klubovi i tiskaju se u trgovačkim centrima. Konzumerizam dokida prostor i vrijeme. Ne postoji više vječnost ni most koji ju je povezivao s nama. Predstava je otkazana zbog bolesti publike. Čuje se zasun. / ZATVORENO! / Znači / u budućnosti / djetinjstvo bez kina / kino bez doma / zavičaj bez kina / pervertiti / i jednokratni ljubavnici / svi ostaju bez / KINA.

Foto: facebook.com/Arsen-Dedic-RIp
Foto: facebook.com/Arsen-Dedic-RIp

Dao je glazbu za tridesetak igranih, petnaestak dokumentarnih i desetak animiranih filmova, a za koliko tek serija. Među brojnim glazbenim temama možda se kao prva ističe ona iz serije U registraturi. Film mu je vratio. Kada je u vojsci na vratima jednog malog kina otkidao ulaznice, u beskrajnom nizu ruku s kartama upućenih njemu, jedna je bila ulaznica za životno prijateljstvo. S druge strane karte je bio Rade Šerbedžija, a film koji se prikazivao Jules and Jim, Truffaut. Pojavljivao se i kao glumac. Zapažen je kao pjevač u Mimičinom filmu Ponedjeljak ili utorak i u Višnji na Tašmajdanu. Bilo je to prije degeneriranog trenda estradizacije samoprozvanih zvijezda, a zapravo kometa, u kojem nekritički svatko može raditi sve. On je slijedio put svojih uzora i kolega koji su iz šansone prelazili u film da ga obogate i opet joj se vraćali, poput Yvesa Montanda, Charlesa Aznavoura i Jacquesa Brela. Umjetniku po pozivu pretijesna je koža i zanat.

Razumio je sudbinu glumca koji Živi heroje, ubojice / pod električnim sjajem / a ujutro je sporedno lice / što spaja kraj sa krajem On nestaje kad se svjetla gase / glumca krase geste i grimase. Prije Gabi Novak, velika ljubav mu je bila glumica Božidarka Frajt. Njihovi talenti spojili su se u metafilmu Tomislava Radića Živa istina u koji je urezana Balada o prolaznosti. Oni zadnji stihovi koji se ponavljaju dok ne nestanu u magli; dok vjerovali još smo / da samo put se mijenja / mi rekli smo si zbogom / govoreć doviđenja, kao da su označili i njihovu sudbinu. Suptilan i ironičan, kakav je bio, govorio je o stvarima uvijek iz prikrajka i nije se volio isticati, a najpoznatija krabulja bila mu je pseudonim Igor Krimov. Iz prikrajka je reagirao i na društvena pitanja, često s motivima iz svijeta filma. Pjesma iz Zabranjene knjige zove se Netrpeljivost, po istoimenom filmu D. W. Griffitha; Cijela povijest je povijest netrpeljivosti / rasne, vjerske, nacionalne, spolne, kulturne… / Smrt različitosti! Živjela istovjetnost! / Ili po naški: Sastaše se ter se sasjekoše. Sjajni album Ministarstvo straha izdaje 1997. godine a u njemu se kroz istoimenu pjesmu ispovijeda koristeći filmsku referencu; radim u ministarstvu straha, / radim od sedam do tri, / moje je jedino pravo / drhtati … jer sam ko Ray Milland / iz filma Fritz Langa.

Foto: facebook.com/arsendedic
Foto: facebook.com/arsendedic

Prije nego je odlučio privesti svoju životnu priču kraju, film ga se ponovno dohvatio. Došao je u fokus dokumentarnog filma Moj Zanat kako bi ponovno podijelio svoju životnu i umjetničku intimu i kako bi se još jednom, melankoličnom crno-bijelom fotografijom, snimio poetski oproštaj od genija. Njegovo ime nikad više neće biti samo ime, ono je postalo simbol. Njegova djela odavno nisu njegova; postala su opća mjesta kolektivnog. Njegove pjesme stajat će u vječnosti, kao staro kino, kao vremeplov koji nas vraća u nas same. To je marginalizirano kino, vremenom ironije gurnuto na provinciju, poderanih zavjesa i pomalo prašnjavo. To je provincijsko kino jer U provincijskom kinu / vrijeme kao da stoji / tamo su još na cijeni / jučerašnji heroji / … U provincijskom kinu / loše filmove daju / tamo i danas pravda / pobjeđuje na kraju.

Be social

Komentari