Intervju

Bilk: “Inventivnost grooveova naš zvuk odvodi u još neistražena područja”

Foto: Luka Vrbanić
Vrijeme čitanja: 5 minute

Ususret koncertu u KSET-u, 22. svibnja (zajedno sa Surka Beatboxom), upoznali smo jedinstveni tročlani ‘live breakbeat trio’ iz Zagreba. Sastav je 2005. snimio debitantski album “This BILK is Radioactive”, izdan 2006. pod nezavisnom kućom Moonlee Records koja je prepoznala kvalitete BILK-a i odlučila započeti suradnju. Bend je poznat po zanimljivim live nastupima kakve rijetko kada imate priliku doživjeti, tako da nas očekuje živa i rasplesana ekstaza nastala inventivnim miješanjem breakbeata, elektronike, d’n’b i IDM-a. U nastavku saznajte više o bendu i njihovim daljnjim planovima!

Postojite od 1999., od kada “izvodite breakbeat u njegovom najširem smislu”. Kako su se događale mijene u bendu? Je li to utjecalo na vaš glazbeni izričaj? Ako da kako? Kako su išla žanrovska kretanja?

Luka: Okupili smo se u jesen 1999. kao još srednjoškolci. Bili smo standardni sastav s dvije gitare, basom i bubnjem (Tin Oberman, Miroslav Piškulić, Luka Vrbanić, Janko Novoselić). Na samim počecima smo svirali neku vrstu post rocka, a čestim promjenama ritmova i mjera eksperimentirali smo kako na vlastitam skladbama tako i u, gotovo remiksevima, rock standardima. Ubrzo u bend ulazi peti član s klarinetom i sintesajzerom (Ivan Biondić Mirza), a nakon njega pridružuje nam se i ženski vokal s flautom (Dora Dolečki). Manipulacija zvukom uživo već je tada postala integralni dio našeg zvuka. Ubrzo smo se susreli s jungle-om, drum’n’bass-om i dub-om. Na nastupima nas prati naš tonac Damir Babojelić. Zbog onemogućenosti nekih članova poslom, sljedeća faza u razvoju grupe BILK je bila redukcija u brojevima. Do jeseni 2004. BILK je postao trio (Janko Novoselić, Tin Oberman, Luka Vrbanić). Bitna godina za BILK je 2005. – puno kilometara i zaokret u zvuku prema breakbeat-u (drum’n’bass, jungle-dub..) bilo je dovoljno da nas Mr.Moonlee zapazi. Nakon izdavanja albuma u veljači 2006. i vrlo uspješne koncertne promocije, grupu na jesen napušta bubnjar (Janko Novoselić). Gotovo bez potrage nađen je bubnjar koji je u BILK-u i danas – Edi Grubišić Cipal. Osim njegovog velikog poznavanja žanrova kojima je BILK pretendirao, Edi u zvuk unosi ono što bismo trebali tražiti od svakog bubnjara. Inventivnost grooveova naš zvuk odvela je i odvodi u još neistražena područja. Svaka proba je iznenađenje. Ne znamo kud nas sve to može odvesti!

Na svojoj facebook stranici ste objavili svojevrstan ‘spomen’ prvom koncertu, 26. 11.1999. ( s Antenatom, koji je eto još uvijek aktualan). Kako je bilo tada sjećate li se? Kako je sad? Što ste u međuvremenu naučili/spoznali kod svog izričaja, nastupa i publike?

Tada je bilo lijepo. Bili smo mladi, puni entuzijazma! Tin Oberman i ja organizirali smo taj koncert u podrumu V.gimnazije koju smo pohađali. Bilo je, iz današnje perspektive, zabavno! Sada smo «odrasli» ljudi, s obiteljima, ozbiljnim poslovima. Glazba će uvijek biti veliki dio mene, iako je moj dnevni posao liječnika prilično zahtjevan. Isto, vjerujem, vrijedi i za našeg arhitekta Tina, koji je, unatoč uskoroj obrani doktorske disertacije, u potpunosti posvećen bendu i iz kojeg ne prestaju izvirati prekrasne glazbene ideje. Edi je profesionalni bubnjar, što je razumljivo obzirom na izniman bubnjarski talent koji posjeduje. Ono što smo naučili u tih 15 i kusur godina je da cijenimo slobodno vrijeme i svaku minutu koju možemo posvetiti glazbi. Da budemo uporni i stremimo savršenstvu, što ćemo, nadam se, uskoro moći čuti na našem drugom albumu kojeg – koliko dugo najavljujemo, toliko dugo i usavršavamo. 🙂 Nastupi će uzročno/posljedično izdavanju albuma biti sve učestaliji pa će i šira publika moći uživati u našim audio-vizualnim nastupima.

Foto: facebook.com/ Bilk
Foto: facebook.com/ Bilk

Iza sebe imate jedan album – “this BILK is radioactive”, pod nezavisnom izdavačkom kućom Moonlee Records. Jeste li zadovoljni albumom i reakcijama na njega?

Album “this BILK is radioactive” izdan je u veljači 2006. za Moonlee Records. Nakon njega obišli smo Hrvatsku, Sloveniju te svratili u Srbiju, Belgiju i Austriju, svirajući pritom i na EXIT-u, Seasplash-u i TrnFest-u. S albuma smo imali singl Objects praćen spotom kojeg je izradio naš prijatelj Dalibor Barić, ujedno i autor vizualnog dijela našeg prvog albuma. Reakcije na album su bile izvrsne. Može ga se poslušati na ovoj adresi. S prvim albumom otvorili smo mnoga vrata i proputovali gotovo cijelu Europu – turneja po Francuskoj, nastupi u Italiji, Njemačkoj, Švicarskoj…Nikada nećemo zaboraviti nastup u Moskvi s 4hero i Sian Evans (Kosheen) pa nastup na Žednom uhu s Animals on Wheels, Sziget Festival u Budimpešti…

Kako je došlo do suradnje s Moonlejem? Planirate li i dalje nastavak iste?

Suradnja s Moonlee-jem je bila prirodna. Sve vizije i planovi su se poklopili, na obostrano zadovoljstvo. Za sada ne planiramo nastavak suradnje s Moonlee records i u razmatranju smo s nekoliko izdavača.

Nedavno ste izdali novi singl “tryingNOT2”, što je i vaše zadnje izdanje? Jeste li zadovoljni? Što planirate dalje? Također spot je snimka live nastupa, planirate li možda u budućnosti raditi i neke videe (što bi možda i dobro odgovaralo uz vaš zanimljivi glazbeni izričaj) ili ostajete pri sigurnim live snimkama?

U ožujku ove godine na YouTube-u smo izbacili video-singl tryingNOT2. Vrlo smo uspješno surađivali s Lukom Grubišić-Čabom koji nas je svojem studiju snimao i s Matkom Šašekom KOOLADE-om koji je radio miks i mastering za ovo izdanje. Video sam snimao i montirao ja uz pomoć ostalih članova benda. Nastao je u Čabinom studiju za vrijeme tonskog snimanja tako da su snimke koje gledate doista te u kojima se taj zvuk snimio (morali smo se jako tiho kretati). Jako smo zadovoljni reakcijom publike na naš novi zvuk s odmakom od prvog albuma. Dalje u planu imamo još video-singl izdanja. Planiramo raditi svašta! Stay tuned!

Što vidite kao svoju primarnu kvalitetu? Što kažete na činjenicu da ste kao bend koji proizvod glazbu tako zanimljivog žanra, za istančanu publiku, ipak u to vrijeme kada ste počeli bili jedni od rijetkih koji rade takvu glazbu?

Ja kao našu primarnu kvalitetu vidim inovaciju, mogućnost integracije naprednih tehnologija u nastup uživo i studijsku produkciju. Drago mi je da smo bili jedni od prvih i drago mi je da je, sada vrlo uspješni, bubnjar Janko Novoselić svoje prve electronica beatove odsvirao s nama. Koliko mi je poznato, «this BILK is radioactive» mu je, kao i nama svima, prvi autorski album. Unatoč mnogim sastavima koji danas stvaraju glazbu uz pomoć sličnog spektra instrumenata kao i mi, znam da je naša glazba blizu samog ruba i neprestano se kreće u smjeru novog, još neistraženog glazbenog teritorija.

Kako gledate na našu scenu, kako u pogledima glazbe slične vašoj?

Ja volim čuti nešto novo i drago mi je da trenutno u Zagrebu možemo čuti više projekata bendova koji elektronsku glazbu stvaraju sviranjem na instrumentima uživo, ne primjer ABOP, Tobogan, Kozmodrum, Tannu Tuwa, Drumroll, Strobelyx. Što se tiče općenito hrvatske scene, što bi moj prijatelj rekao “nije jako loše”. Mislim da je osnovni problem manjak proračunski financiranih kulturnih centara za mlade koji bi organizacijom koncerata za mlade sastave i «dovlačenjem» vrhunskih, ali manje poznatih, stranih izvođača mogli utjecati na sam razvoj glazbe. Jer nema boljeg od odlaska na koncert i upijanja nove glazbe! 

Što nam spremate u KSET-u? Kada je uopće bio zadnji koncert? Možemo li, kao u vašem opisu očekivati stanje “unable to stop dancing and shaking, moving and tapping. You might feel cursed.” Hoćete li ukleti KSET-ovu publiku?

Ovo nam je 11. nastup u KSET-u i nadam se da će ih dok je BILK-a biti još barem dvaput toliko! Uvijek nas raduje nastup u KSET-u. Posljednji put smo svirali prije gotovo godinu dana u Judinom Drvu u Splitu. Naša glazba uvijek je imala jedinstveni utjecaj na našu publiku. Kakvo stanje nas očekuje nikad se ne zna, kao kod vremenske prognoze. Jedino u što sam siguran je da će i nama i publici biti super!

Što je sve dadaističko u vašem bendu? Negdje smo pročitali da ste dadaističkom metodom odabrali ime za bend?

Iako bi se dalo naći dodirnih točaka naše glazbe s dadaizmom, meni je teško pod bilo koji nazivnik svesti ono što podrazumijevamo BILK glazbom. U BILK-u je sve dopušteno i svaka je ideja dobrodošla, a ono što na kraju dana izađe iz naše radione pažljivi je spoj ravnopravnih ideja nas trojice.

Be social

Komentari