novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Intervju

Irena Frantal: “Book art koristi ideju knjige i sve elemente knjige za likovno izražavanje”

Foto: Irena Frantal
Vrijeme čitanja: 4 minute

U centru kulture Trešnjevka u tijeku su upisi na Bookart radionicu. U trajanju od tri mjeseca polaznici će upoznavati umjetničke knjige i proces kroz teoriju i praksu, i sami na kraju postati stvaraoci. Ostale pojedinosti i zanimljivosti book arta otkrila nam je Irena Frantal, umjetnica knjige i voditeljica radionice.

Irena, reci nešto ukratko o sebi, o tijeku svog umjetničkog i obrazovnog puta.

Završila sam Likovnu akademiju u Zagrebu, odjel primijenjene grafike te sam za svoj diplomski rad odlučila napraviti knjigu recikliranjem vlastitih slika. Te slike su bile na medijapanu, tako da sam ih izrezala i povezala stranice pantima da se mogu listati. Dijelovi slika su postale stranice. To su bile drvene knjige u kutijama. Ujedno su to bile moje prve knjige, kada sam shvatila da mi knjiga kao umjetnička forma savršeno odgovara. Nakon toga, počela sam intenzivno raditi knjige. Prvo su to bile reciklaže mog prijašnjeg rada, slika, crteža, skica… Vrlo skoro sam otkrila da u Europi postoji (samo jedan) poslijediplomski studij iz book arta, u Londonu na University of the Arts i odlučila sam ga završiti s ciljem da produbim znanje, dobijem samopouzdanje u radu i da se povežem s istomišljenicima. Trebalo mi je pet godina da to ostvarim, ali napokon sam 2009. godine otišla u London te postala i diplomirana umjetnica knjige (Master of Arts).

Foto: Irena Frantal
Foto: Irena Frantal

Što je book art?

Umjetnost knjige koristi ideju knjige i sve elemente knjige za likovno izražavanje. “Umjetnička knjiga je originalno umjetničko djelo koje koristi formu knjige kao sredstvo za izražavanje” bi bila jedna uopćena, točna definicija, ali kada bismo htjeli biti još točniji onda bismo rekli da nema točne definicije. Mislim da svatko mora za sebe otkrivati i pokušati definirati umjetničku knjigu. Trebalo bi naglasiti da to nisu isključivo unikatne knjige. Knjige u određenoj tiraži su umjetničke knjige. Mogu biti skromne, i ektravagantne, i tihe, i glasne, i političke i introvertirano osobne…

Kako si uopće naletjela na book art?

Nisam naletjela; kao i sve u životu što je bitno, došlo je u pravom trenutku. Zanimljivo je kako sam bila uvjerena da sam prva otkrila formu dok nisam počela malo istraživati po internetu (koji u to vrijeme i nije bio toliko velik) i shvatila da book art postoji cijelo dvadeseto stoljećem, ne samo to, već da su mnogi umjetnici imali istu jaku spoznaju da su prvi otkrili formu. Dakle, mnogi su intuitivno, iz nekog primarnog kutka svog bića prepoznali ideju knjige kao “platforme” za likovno izražavanje.

Foto: Irena Frantal
Foto: Irena Frantal

Koji su najbitniji sastojci book arta?

Strast, vizija, energija, ravnoteža…

Koji je termin za proizvod book arta?

Vjerujem i znam da ništa što je nastalo tijekom umjetničkog procesa nije proizvod. Book art je umjetnost knjige, knjige koje se stvaraju su umjetničke knjige ili knjige umjetnika. Pretpostavljam da ima ljudi koji ta dva pojma možda po nekim nijansama diferenciraju, ali to je samo stvar terminologije. Ne zamaram se previše s time.

Što je za tebe savršeno djelo book arta?

Ne težim savršenstvu jer sve već jest savršeno kako je.


Imaš li neke uzore?

Snažno sam inspirirana energijom Dietera Rotha, on je bio jako važan u mom otkrivanju knjige kao forme; ne govorim da mi je on po estetici blizak, ali sjećam se koliko me samo otkrivanje njegovog djela i života energiziralo i dalo poticaja da nastavim na putu eksperimentiranja s formom. Mnogi suvremeni umjetnici svojim radom, ali više pristupom stvaranju, energijom i beskompromisnošću utječu na mene, npr. Sally Mann, Anselm Kiefer, Olafur Eliasson, Sarah Sze, a od umjetnika kojima je knjiga primarna forma umjetnik knjige Ken Campbell, dizajnerica knjige Irma Boom, pjesnikinja Anne Carson…

Ova disciplina prilično je nepoznata u Hrvatskoj, kako book art funkcionira na tržištu?

Postoji tržište artist’s book u svijetu, a kod nas naravno – to ne dolazi u obzir. Ja bih po mom vlastitom iskustvu rekla da postoje dvije grane: tržište koje je vezano uz komercijalne galerije i neke izdavače koji od svjetski renomiranih umjetnika naručuju umjetničke knjige koje onda oni realiziraju uz pomoć grupe majstora zanata, sve je poprilično  luksuzno, limitirano, impresivno i jako skupo. Druga grana su mnogobrojni sajmovi umjetničkih knjiga (na kojima i ja sudjelujem) gdje mali neovisni izdavači, grupe ili pojedinci prodaju i prezentiraju svoje knjige te se druže i uživaju u knjigama. Tamo su knjige manjih formata, ima i unikatnih, ali većinom su knjige malih edicija, po pristupačnim cijenama. Sve je veći broj malih izdavača (od 2-3 ljudi) koji imaju možda bolji printer, malu knjigovežnicu i slično i koji surađuju s autorima u produkciji njihovih knjiga. To zvuči kao znanstvena fantastika za nas ovdje gdje ja još uvijek moram odgovarati na pitanja “Što je to umjetnost knjige?”, fascinantno, nikad čuo/la za to?

Foto: Irena Frantal
Foto: Irena Frantal

Po čemu je umjetnička knjiga drugačija od obične knjige?

Mislim da ni jedna knjiga nije obična, ali shvaćam pitanje. Možda je bolje pitanje kako znaš da u ruci držiš knjigu umjetnika ili umjetničku knjigu. Umjetnik koji stvara knjigu umjetnika je cijelo vrijeme svjestan ideje knjige i svih njenih dijelova te ih uzima u obzir u pokušajima komuniciranja njegove ideje. To je on što bi se trebalo osjetiti kada je knjiga umjetnika u vašim rukama. Često danas ljudi nešto što je samo možda malo nekonvencionalnije dizajnirana knjiga krivo nazivaju knjigom umjetnika.

Koji je koncept Bookart radionice?

Prvenstveno želim ljude zaraziti stvaranjem. Stvaranjem knjiga. Jer mislim da je sam umjetnički proces nevjerojatan dar koji bi svi trebali svjesno iskusiti, ali sve više vjerujem da sama knjiga i sve što knjiga jest daje još jednu ekstra dimenziju gdje se čarolija kreiranja produbljuje. Vidim to u ovoj prvoj generaciji polaznika, njihove originalne ideje i uživanje u stvaranju me čine jako sretnom.
Koncept je ovakav: prvi mjesec radimo uveze. Uveze shvaćamo kao alat, kao samo jedan segment knjige (što znači da kod kreiranja knjige mora se svjesno odabrati uvez da bi najbolje odgovarao ideji) nikako ne učimo krafterski uveze niti je cilj raditi zgodne prazne knjigice. Drugi mjesec obrađujemo teme, polaznici počinju raditi na knjigama po tim temama, a cijelo vrijeme mi i teoretski obrađujemo žanr te povijest umjetnosti knjige. Na kraju bih željela da svaki polaznik stvori barem jednu završenu knjigu (s cjelokupnim konceptom).

Be social

Komentari