Konzultant (2023): Kad Michael Scott susreće Jokera nastaje ludilo

the consultant / konzultant
Vrijeme čitanja: 7 minute

Smještena u tvrtku CompWare, koja se bavi dizajniranjem i lansiranjem mobilnih videoigra, serija „Konzultant” govori o naslovnom konzultantu, tajanstvenom Regusu Patoffu, koji dolazi kako bi uveo red i digao tvrtku na noge, nakon što je autor igrica Sang Woo ubijen pod nikad razjašnjenim okolnostima.

Temeljena na istoimenom romanu Bentleyja Littlea, autora koji se pretežno bavi hororom, „Konzultant” je serija od 8 epizoda koja se zbog svojih različitih značajki ne može precizno žanrovski odrediti. Uvod serije, odnosno krvavo ubojstvo pred očima djece, tjera nas da pomislimo da je ovo horor, okruženje serije i ton ponekad podsjeća na komediju na radnom mjestu, događaji najčešće nemaju natprirodnu podlogu koja bi nas mogla navesti da je ovo natprirodni horor, a bizarnosti kojima nema kraja graniče i s trilerom i s crnom komedijom. I upravo taj osjećaj preskakanja iz žanra u žanr jest ono što ovu seriju čini nadasve zanimljivom i posebnom te ju ističe u moru sličnih proizvoda.

Veliki forte takve hibridnosti žanrova jest stalan osjećaj napetosti i jeze – što će se sljedeće dogoditi, kako će to likovi prihvatiti, što nas očekuje na samom kraju i gledamo li u skladnu cjelinu ili u mješavinu u kojoj nijedan žanr ne može do kraja isplivati na površinu i nametnuti se?

konzultant

Što se pije i tko će to platiti?

Zasluge za to pripadaju ponajviše vještom scenaristu i showrunneru Tony Basgallopu (psihološki horor „The Servant”), književnom predlošku, ali i jednom glumcu koji je već naviknut na proizvode u kojemu se ne zna što se pije, a kamoli tko će to sve to platiti.

Riječ je, dakako, o Christophu Waltzu, dvostrukom oskarovcu koji je svjetsku slavu stekao igrajući uloge zlikovaca i antiheroja, da bi tek u ponekim projektima postao heroj priče. Ovdje austrijski glumac tumači Regusa Patoffa, vještog i sposobnog konzultanta s nizom mračnih tajni. Sam njegov ulazak na scenu je upečatljiv – nekoliko dana nakon smrti vlasnika tvrtke, on ulazi u sjedište unatoč zaključanim vratima i predstavlja se začuđenim zaposlenicima i protagonistima serije, Sangovoj asistentici Elaine i mladom koderu Craigu.

Patoff od početka plijeni poglede svojom prisutnošću i neobičnim pisanim i nepisanim pravilima – tako prvi dan naređuje zabranu rada od kuće, tjera ih da se pojave u tvrtki za jedan sat, otpušta zaposlenicu koja je zakasnila jednu sekundu i zamalo otpušta zaposlenika koji je počinio za njega neoprostivo – imao je čudan miris.

Ono što još više privlači pozornost kod ovog ekscentričnog šefa, koji kao da je poslan ravno iz pakla, jest to što on o poslu kojim se tvrtka bavi nema blagog pojma, ali i njegova tajanstvena nemogućnost penjanja uz stepenice.

the consultant / konzultant

Michael Scott susreće Jokera

Kako će takva osoba voditi tvrtku? Gdje je izvršni odbor? Što će biti s nasljednikom preminulog Sanga i zašto o Patoffu ne postoje nikakvi digitalni zapisi, već je poput duha? Ovo su samo neka od pitanja koja se nameću gledateljima, ali i Elaine i Craig bi voljeli znati odgovore.

Njih dvoje na sebe preuzimaju težak pothvat otkrivanja prošlosti čovjeka koji je pod okriljem noći preuzeo i promijenio sve ono za što su naporno (Elaine) i manje naporno (Craig) radili.

Sjećate li se Michaela Scotta i njegovih kolega? Možda će zvučati čudno, no ni Patoff nije daleko – svojim neobičnim metodama on postiže nevjerojatno dobre rezultate, unatoč tome što je poput Michaela, naizgled nesposoban voditi bilo što više od štanda s limunadom. Patoff je i bizarno duhovit poput Michaela, ali zato je i proračunat, hladan, uvijek vrteći sulude scenarije u svojoj nedvojbeno genijalnoj glavi te je spreman na bilo što kako bi ostvario rezultate.

konzultant

Kako bi vam još više dočarali personu kakva je Regus Patoff, uzet ćemo za primjer Jokera iz kultnog „Viteza tame”. Kao i on, i Patoff je agent kaosa, čovjek s planom koji se ne vidi na prvi pogled, radoznao kako će završiti mnogobrojni sociološki eksperimenti koje provodi. Smatra se dijelom više klase poslovnih ljudi i zasigurno ima zlu crtu u sebi.

Kao i klaunski princ zločina, i Patoff je spreman na sve kako bi poslovnom svijetu podario novu vrstu biznismena, povećao produktivnost i riješio se konkurenata. I to sve bez ikakve plaće ili nagrade! Patoff neće zapaliti novac na hrpi i dati svoje suradnike psima, no u svakom trenutku njegova maska može biti skinuta i tako nam biti prikazane njegove prave boje.

Kao i Ledgerov Joker, njegova prošlost obavijena je velom tajne te su gledatelju dane samo mrvice (poput dvoje ljudi koji ga poznaju iz njegovog prošlog života, tajanstvene zaključane sobe, intrigantnog kluba za gospodu koji nestaje preko noći i mnoštva drugih bizarnosti), koje vam danima neće izlaziti iz glave.

Svaki Joker mora imati svog Batmana

U svojevrsnoj ulozi Batmana pojavljuju se Elaine i Craig, zaposlenici koji ga pod svaku cijenu žele raskrinkati i pokazati svijetu da on nije onakav kakvim se predstavlja svijetu. Oni zapostavljaju svoje privatne živote te se upuštaju u opasnu igru mačke i dva miša, ne znajući na kakve će odgovore naići i hoće li ih uopće naći.

konzultant

Ono što obilježava ove sjajno napisane likove jest to da su oboje na putu prema dolje. Elaine iskorištava smrt šefa koji ju nije dovoljno cijenio, dobiva novu titulu i stvara mentorsku vezu s Patoffom, shvaćajući da je ovo prilika za toliko željni napredak u poslovnom svijetu. Craig za to vrijeme tone u beznađe i razmišlja kako nikada neće pronaći odgovore za kojima čezne te gubi vezu sa stvarnošću i poljulja svoju vezu sa zaručnicom Patti. Kao što metafora stepenica (kojima se Patoff ne može uspeti bez tuđe pomoći) pokazuje, one mogu voditi i gore i dolje, ovisno o promatraču. I tako shvaćamo da Elaine postaje sve više nalik mrskom Patoffu, dok Craig konačno pokazuje da je heroj dana i da je upravo on jedini koji se može suprotstaviti tiraniji novog šefa.

Tko je zapravo zlikovac priče?

No, zapitajmo se na trenutak – jesu li njih dvoje trebali početi kopati dublje u Patoffljev život? Preuzima li nas paranoja i strah od gubitka kontrole ponekad i jesmo li je svjesni? Moramo li sve kontrolirati ili se prepustiti struji? Neosporno je da je Patoff katalizator događaja i da je odgovoran za puno toga, no glavno pitanje koje nam se nameće na kraju jest – je li on zlikovac priče, punokrvni antagonist ili je samo konzultant, obični savjetnik koji je tu da unaprijedi poslovno carstvo koje mu prijeti propast?

Jesu li njegove neobične metode dopuštene i moralno opravdane ako donosi rezultate? Je li on poslovni anđeo s misijom spašavanja posrnulih poslovnih duša ili đavao u odijelu koji može uvjeriti čovjeka da mu prepiše kontrolu nad tvrtkom i svojim životom?

Kako to da serija od samo četiri sata može natjerati čovjeka da se zapita ovoliko pitanja? Naravno da je to moguće, pogotovo zato što je serija izvanredno napravljena, napisana i odglumljena. „Konzultant” obiluje zanimljivo snimanim scenama iz neobičnih kuteva, dinamičnim kretanjima kamere koji pojačavaju dozu napetosti i jeze, ambijentalnom i prijetećom glazbom Jeffa Russoa („Lucifer”) te sjajnom fotografijom kakva dolikuje tehnološki naprednoj tvrtki, ali najveća prednost ipak leži u glumi četvero glavnih likova.

konzultant

Plan bez plana ili trebamo li imati sve odgovore?

Kao što smo već rekli, Christoph Waltz još jednom uživa u vrsti uloge koja je postala njegov zaštitni znak – genijalni, proračunati, hladni, uglađeni i slatkorječivi zlikovac za kojeg ne možete ne navijati, koliko god bio odvratan (Ernst Stavro Blofeld u serijalu o Bondu, Hans Landa u „Nemilosrdnim gadovima”, Leon Rom u „Legendi o Tarzanu” i drugi sjajni nastupi). Waltz je nevjerojatno karizmatičan i krade svaku scenu u kojoj se pojavi te tako može biti konzultant drugim glumcima.

Slijede ga sjajni Brittany O’Grady („Bijeli lotos”) koja tumači isprva ranjivu, a zatim vrlo ambicioznu i samosvjesnu Elaine Hayman, a za petama joj je Nat Wolff („Krivnja u našim zvijezdama”) koji je nevjerojatno ranjiv, ali istovremeno odlučan i uporan te koji pokazuje zavidne glumačke vještine.

Nažalost, sjajna Aimee Carrero, jedna od najsvjetlijih točaka vrlo sličnog horora „The Menu” ovdje zbog obima uloge i male minutaže ne dolazi do izražaja te je šteta vidjeti tako potraćen lik, koji je mogao biti puno više od dvodimenzionalnog.

Zanimljiv je i soundtrack serije koji sadrži pjesme poput You’re the Devil in Disguise (Elvis Presley), Can’t Get You Out of My Head (Kylie Minogue), All I Do Is Win (DJ Khaled) te A Girl Like You (Edwyn Collins), uistinu raznolik izbor pjesama u kojima će svatko pronaći nešto za sebe. Kraj donosi Sinatrinu I Did It My Way u off-screen izvedbi Regusa Patoffa osobno, što je doslovno najbolji način za završiti ovu neobičnu seriju.

„Gdje je zabava u igrici u kojoj nema strategije?”, pita se Craig, a isto se mora zapitati i svaki gledatelj ove čudnovate serije. Možemo li uživati u seriji koja nam ne kraju ne ponudi sve odgovore ili bar njih nekoliko, već nas jednostavno prikuje za ekran i raspored serija u kojima tražimo je li ovo obnovljeno za drugu sezonu? Kao i Elaine i Craig, ni mi još ne znamo sve odgovore te ćemo morati čekati da Amazon Prime Video obnovi „Konzultanta“ za itekako zasluženu drugu sezonu. Sezonu u kojoj će nam bar malo jasnije biti tko je ili što je zapravo Regus Patoff – spasitelj ili uništavatelj?