„Kraljev gambit“ (D. Jakus): Elegantna zbirka o ljepoti i snazi muškarca novog doba

kraljev

Za one koji, poput mene, nemaju strpljenja za šah pa ne poznaju šahovsku terminologiju, bit će korisno, bar za potrebe ovog teksta, saznati što znači gambit. Ako sam dobro izguglao, gambit je šahovsko otvaranje u kojemu igrač žrtvuje „slabiju” figuru kako bi ostvario pozicijsku i stratešku prednost nad protivnikom. U djelu „Kraljev gambit”, autor Dalibor Jakus nije žrtvovao konkretnu figuru, ali je podnio određene gubitke. Izložio je vlastite impresije o svijetu i podijelio dio intime s čitateljem te tako dostojanstveno urušio ustaljenu sliku o muškosti i spolnom identitetu.

Nadrobili se u mojim godinama i strahovi i bjesovi, znanja i spoznaje, dobre i loše parnice, no u sve sam ušao s odmjerenim rizikom.

Tradicionalni muškarac vs. oslobođeni muškarac

Još jednom se pokazuje da danas najviše evoluira naša tjelesnost, egzibicionizam ili narcizam, a da pod težinom autoportretiranja gubimo predodžbu o onome kako vidimo druge.

Premda zbirka kratkih priča nema revoltnu notu, ipak reagira na kulturni koncept toksičnog maskuliniteta. Danas točno znamo kakav je „pravi“ muškarac. Prema tradicionalnim stereotipima, on je dominantan, naginje mizoginiji i homofobiji, emocionalno je nedostupan i sklon nasilju iliti „hrabrosti“. Treba biti neosjetljiv i samodostatan da bi bio privlačan. Na sreću, takav muškarac sve brže izumire.

Muškarac kojeg Jakus prezentira, spajajući autobiografske motive, alter ego i fikciju, sasvim je drugačiji. On je sanjar, a opet dovoljno realističan i poučen iskustvom koje mu omogućuje da promišlja i osjeća na zdrav način. Pažljivo interpretira svijet oko sebe, uči na greškama i bogatiji je za pokoju novu lekciju. Nadasve, Jakusov je muškarac profinjeno, tolerantno i sofisticirano biće koje ne bježi od emocija, kakve god one bile.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Dalibor Jakus (@daliborj)

Druga tema koja je prožeta unutar knjige jesu međuljudski odnosi i odnos prema sebi. Izloženo je mnogo analiza čovjekovih ponašanja i unutarnjih stanja u situacijama koje je hendlao oslanjajući se na očekivanja i pretpostavke. Nadalje, istaknut je fenomen manipuliranja sobom i ostalima, kao sredstvo korisno u službi kratkoročnih, ali pogrešno u službi temeljnih ciljeva. Na sve to dodan je poseban začin – životna mudrost. I to u, bar po mojoj procjeni, najiskrenijem, neproračunatom obliku.

Jezik koji otvara pitanja i prenosi iskustvo

U mojim jezicima ima topline i snage. Zli jezici su osinjaci. Čujem ih, a ne vidim. Rado bih pisao na svojem jeziku. Junak te priče upoznao bi ljubav, onkraj seksualnosti, platonsku i bezgraničnu, na rubu osi x.

Iskreno, najviše me iznenadio stil pisanja. S obzirom da je Jakus specijalist za odnose s javnošću, očekivao sam, da se tako izrazim, pristupačniji stil. Priče koje se mogu čitati usput, u javnom prijevozu i sličnim mjestima koja ne pogoduju koncentraciji. No, ne da ih nisam mogao čitati u tramvaju, već sam neke od njih i u mirnom stanu iznova čitao dva ili tri puta. Naime, autor je vlastito iskustvo i životne spoznaje prenio kombinacijom pjesničkog jezika i apstraktnog opisivanja. Ima tu i entomoloških pojmova i procesa, kao i struje svijesti i kritičkog promišljanja. Uz emotivnu nijansu, svi su fragmenti vješto oblikovani u elegantnu cjelinu povezanu promišljenim izborom riječi i stilistikom.

Mada zbirka zahtijeva duboku koncentraciju i uzimanje pauze za žvakanje pročitanog, isplati se proći autorovim svijetom. Osim razmišljanja, velik udio u djelu zauzimaju kultura i umjetnost te opća znanja o svijetu skupljena kroz procese obrazovanje i socijalizacije, ali i samostalnog istraživanja. Upravo zbog bogatstva i osobnosti kojom priče odišu, autora je nemoguće izdvojiti iz njihova sadržaja. Samo ljudi koji su načisto sa sobom i okolinom mogu u stotinjak riječi po priči zaokružiti cijeli spektar misli i osjećaja. Ton rečenica je sabran i dostojanstven s obzirom na elokventnost i raskoš teksta. Stoga je zbirku moguće poistovjetiti s dnevničkim zapisima unutar kojih autor sam sebi pojašnjava kako funkcioniraju svijet, društva i pojedinci osvrćući se na prošla razdoblja. Tako se iz spoznajnog procesa otvaraju pitanja muškosti i odnosa.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Dalibor Jakus (@daliborj)

Slika i opis „novog” muškarca

Pred ogledalom ne manipuliramo izgledom, govorom, ponašanjem. Manipuliramo strahom da nas se ne prepozna. Da se u nama ne pronađe rahlo tlo. Idealno za uzgoj živice.

Dobro je napomenuti da je zbirka dvojezična pa je tako priče moguće čitati na hrvatskom i engleskom jeziku. Osim toga, svaku priču prati fotografija ili ilustracija muškarca. Iako je svaki jedinstven, nešto im je zajedničko. Svi pripadaju modernom dobu koje tolerira različitosti i ne postavlja obrasce kojima se definiraju ženske ili muške karakteristike. Ne postoje okviri unutar kojih se osoba od rođenja do smrti mora kretati.

Upravo je ispreplitanjem fotografija muškaraca i elegantnog stila pisanja autor razrušio muški svijet kakav poznajemo i pokazao da osobni izbori i različitost stoje svakome, neovisno o spolu. Što je najvažnije, pokazano je da slobodan muškarac koji je zadovoljan svojom osobnošću i vanjštinom nije ništa manje muškarac od onoga koji je patrijarhalan i emocionalno represivan. Hrabro je biti svoj i radi toga pristati na gubitke, ali postići dugoročno zadovoljstvo.

U svakom slučaju, pročitajte knjigu, pogledajte fotografije i shvatit ćete da načini razmišljanja, ponašanje, stilovi i osjećaji nisu rezervirani i dodijeljeni, već su svima na raspolaganju. Naš je zadatak iskombinirati sebe od onoga što nam se svidi.

Svatko od nas sanja odmalena o tome kako će biti poseban, značajan, potruditi se ostaviti trag, raditi ono što beskrajno voli, ali neminovno biti i ostati ponosan na samog sebe. (…) Svi želimo živjeti san, a ne sanjati život. Jasno kao dan.