„Luda lova” (2023): Redditori svijeta, ujedinite se!
„Dragi Bože, daj da Ti dokažem da me bogatstvo neće promijeniti!”
(Derek „Del Boy” Trotter, „Mućke”)
Temeljen na istinitoj priči, film „Luda lova” govori o Keithu Gillu, financijskom analitičaru i YouTuberu zvanom Roaring Kitty, koji daje financijske savjete ljudima i koji se iz hobija bavi dionicama.
Unatoč tome što je pripadnik srednje klase. Kad Keith uoči da nešto ne štima s dionicama GameStopa, američkog lanca prodavaonica videoigara i elektroničkih uređaja, odluči uložiti svu svoju ušteđevinu u dionice tvrtke te potiče i druge da to učine.
Lavina je pokrenuta i uskoro dionice nezaustavljivo kreću rasti što obrće naglavačke živote Keitha i njegove obitelji, ali i vukova s Wall Streeta i običnih ljudi koji su slijedili savjete Roaring Kittyja.
David s Reddita protiv Golijata s Wall Streeta
„Ludu lovu” režirao je australsko-američki redatelj Craig Gillespie. Kroz karijeru nam je predao filmsku priču o sramežljivom Larsu i njegovoj i više nego neobičnoj djevojci. Iz svijeta animiranih filmova prenio je u „live-action” dalmatinerima opčinjenu zlikovku Cruellu.
Na filmskom platnu ovjekovječio ulazak i izlazak iz legende neslavne Tonyje Harding, a sada nam donosi priču o Davidu iz našeg susjedstva protiv vojske Golijata financijaša. Gillespieja se nakon svih radova danas smatra izvanrednim redateljem i jednim od najzanimljivijih filmaša našeg doba.
Smještena u pandemijske godine, 2020. i 2021. godinu, „Luda lova” govori o Davidu zvanom Keith Gill koji je iskoristio Reddit kao svoju praćku. Direktno u glavu pogodio je Golijata zvanog Wall Street. Međutim, kako mu je to uspjelo, i, za potrebe ove recenzije još važnije, je li Gillespieju uspjelo prepričati njegovu priču, saznajte u nastavku.
Film koji se samodeklarira kao komedija
Ono što je Keith učinio među burzovnim mešetarima je poznato kao „short squeeze” (kratki stisak), pojava u financijskom svijetu kada vrijednost imovine poduzeća raste do neba, a u ovom slučaju potaknuto je masovnom kupnjom individualnih investitora. Onih ljudi poput vas i mene, koji su u okrutnom svijetu Wall Streeta poznati kao „dumb money/luda lova”. Na neuspjeh osuđeni luđaci koji rasipaju teško zarađen novac.
Kao i njegov svojevrsni duhovni prethodnik i mentor, film „Oklada stoljeća”/„Big Short” redatelja Adama McKayja, i „Luda lova” je daleko od posve razumljivog u smislu da većinu dijaloga čine financijski pojmovi koje, za razliku od „Oklade stoljeća”, ne objašnjava Margot Robbie u kadi, već napušeni lik Petea Davidsona u podrumu svojih roditelja ili lik Paula Dana u svom podrumu. Uglavnom, previše podruma, premalo Margot Robbie.
Uz to je film koji se deklarira kao komedija i kao takav je i oglašavan, ali malo je tu komedije koja će od srca nasmijati gledatelje.
Pandemija – izvor komedije?!
Slično svom drugom sadržaju smještenom u vrijeme pandemije i ovaj je film donio ono najgore iz tog razdoblja. Likove koji malo razgovaraju s maskama na licu, a malo ne. Tu je i osjećaj očaja i nostalgije za boljim vremenima kojim je film obojen.
Tako tu imamo konstantno spominjanje Zooma, koji je ili platio sponzorstvo ili je Gillespie odlučio svojevoljno pomoći toj platformi. Razvoj TikToka i susramlje koje s tim dolazi, prazne ulice i trgove i sve one druge pojave koje želimo ostaviti u prošlosti. Kao što su potvrdili i neki drugi sadržaji snimani i smješteni u vrijeme pandemije, primjerice nesretna 8. sezona policijskog sitcoma „Brooklyn 99”, i ovaj film je dokaz da pandemija nije plodno tlo za komediju, već za tragediju.
Kao da je i sam toga svjestan, scenaristički dvojac (Lauren Schuker Blum i Rebecca Angelo) pokušava pronaći trunku humora u kulturi memova koji su obilježili to vrijeme (od rasplesanih nosača lijesova do Elona Muska s džointom u ruci). Memova koji su i osnova sporazumijevanja na društvenim mrežama koje glavni lik koristi, Redditu i YouTubeu. Šteta, ni u tome se film ne snalazi toliko dobro i većinom to služi samo popunjavanju vremena.
Paul Dano kao Redditor po drugi put
Uz pandemiju kao vrijeme radnje i kulturu memeova i općenito društvene mreže, treća noga tronošca zvanog „Luda lova” je „antielitistički”, „eat-the-rich pokret” čije je utjelovljenje Keith „Roaring Kitty” Gill i njegova borba protiv čopora vukova s Wall Streeta.
U toj borbi on je prikazan kao junak bez mane dok je Wall Street prikazan kao leglo korupcije, raskalašenosti i snobizma kraj kojih je mafija ravna Trešnjevačkim mališanima. I dok je to možda i utemeljeno u stvarnosti, ovakva crno-bijela, plošna karakterizacija likova nipošto ne pridonosi kvaliteti filma.
Iako film ima dvadesetak likova od kojih je većina predstavljena tek imenom i time što su siromašni, jedini koji se ističe je Keith kojeg je utjelovio sjajni glumac Paul Dano. Naravno, ovo mu nikako nije najbolja uloga. Kad bih dobio jedan cent za svaki put kad je Paul Dano glumio osiromašenog osobenjaka koji koristi društvene mreže kako bi ukazao na korupciju elita (kao što je to bilo i u filmu „The Batman” u kojem je Dano glumio Riddlera), imao bih dva centa, što nije puno, ali čudno je da se to dogodilo dvaput.
Fokus je trebao ostati na protagonistu
Ostatak glumačkog ansambla čine velika i srednja imena. Tu su Seth Rogen, Nick Offerman, Pete Davidson, America Ferrera, Shailene Woodley, Vincent D’Onofrio i drugih koji se pojavljuju većinom kao Keithovi fanovi i podrška u borbi protiv elita.
Toliki broj likova od kojih većina nije u interakciji s Keithom definitivno razvodnjava radnju. Bolje bi bilo da je film išao rutom kakvom je već išao svojevrsni brat blizanac ovog filma, „Društvena mreža”. Centriran na protagonista, a ne na sporedne likove i njihove dogodovštine.
Pravda za Gilla!
Soundtrack filma varira između sjajne originalne glazba koja nas uvlači u svijet tehnologije, društvenih mreža i sličnog te između stravično odabranih pjesama koje su nasumično pobacane kroz film. Posebice se to osjeti kod pjesama WAP (Cardi B, Megan Thee Stallion) i Savage (Megan Thee Stallion).
I tako dođosmo do kraja recenzije za film koji je od obećane Francuske revolucije na burzi spao na film koji neuspješno prikazuje taj događaj. Uz to trošeći filmske minute na pretjerano vulgaran humor, plasman proizvoda i jalove pokušaje satire. Što se dogodilo s GameStopom je promijenilo trgovanje dionicama i uništilo reputaciju brojnih poduzeća, ali i pokazalo da i bogati mogu izgubiti.
Keith Gill je zaslužio više od ovoga.
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.