Mala mama: Bajkovita priča o majčinstvu, odrastanju i gubitku

mala mama

Premijerno prikazana na natjecateljskom programu filmskog festivala u Berlinu ove godine, a kod nas na ovotjednom Human Rights Film Festivalu, topla obiteljska priča „Mala mama” rastopila je srca publike. Poznata po nagrađivanim naslovima „Vodeni ljiljani” (2007.), „Dečko” (2011.) i nedavnom „Portretu djevojke u plamenu” (2019.), Celine Sciamma ovoga je puta oduševila kritiku pričom o žudnji osmogodišnje djevojčice da se približi svojoj shrvanoj majci Marion, uslijed gubitka voljene bake.

Šumska druženja

Nakon smrti bake, osmogodišnja Nelly s roditeljima odlazi u dom gdje je njezina majka odrasla. Dok su roditelji zauzeti uređivanjem kuće, Nelly počinje istraživati obližnju šumu i uspomene iz majčinog djetinjstva. Posebno opčinjena pričom o kućici od drveta koju je majka izgradila kao djevojčica, Nelly nastoji povezati “male priče” (kako ih sama naziva) o roditeljima u smislenu cjelinu njihovih identiteta kroz prošlost i sadašnjost.

Izleti u šumu kulminiraju upoznavanjem djevojčice veoma nalik na Nelly, imena Marion. One zajedno počinju graditi kućicu od drveta u šumi, a pri posjetu kući u kojoj Marion živi, Nelly uviđa da se radi o gotovo jednakoj kući kao što je ona njezine bake. Ubrzo shvaća da joj je život pružio jedinstvenu priliku – upoznati osmogodišnju verziju svoje majke Marion, čije utjelovljenje zapravo predstavlja njezina nova prijateljica, kao i mlađu verziju svoje bake, u obiteljskom domu koji Nelly bolno podsjeća na vlastito usamljeno djetinjstvo. Djevojčice, naučene igrati se same sa sobom, sada uživaju u pronalasku partnera za igru, oduševljavajući publiku vrckavim igrokazima i dirljivim razgovorima.

mala mama

Uloge majke i kćeri

„Ja sam tvoja kći”, obznanjuje Nelly, u vrtoglavoj igri prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Začuđujuće lako osmogodišnja Marion prihvaća svoju novu ulogu, pomalo shvaćajući važnost koju njihovo poznanstvo ima za Nelly. Dijeleći s njome usamljenost u domu gdje odrasta s bolesnom majkom, bez drugih vitalnijih članova obitelji, dopušta Nelly vidjeti duboko u svoje biće, ispunjeno usamljenošći i ranjivošću.

Nelly je, pak, naviknuta brinuti za majku koja je, kako ju Nelly opisuje, često tužna i viđa ju samo navečer, prije spavanja, zadovoljna zbog prilike da se konačno približi majci, a time i osvijetli porijeklo njezine tuge. Sveprisutan strah kako smo sami krivci za nesreću naših roditelja, kod Nelly je razbijen priznanjem osmogodišnje verzije njezine majke koja joj jasno kaže: „Ti nisi izumila moju tugu”. Skladan ples uloga majke i kćeri divno se raspliće i isprepliće između protagonistkinja, koje glume djevojčice koje su u stvarnom životu blizanke, ne doimajući se pritom kao pretjeran psihološki teret za Nelly, već kao konsolidacija njenih dojmova o roditeljima i sredstvo za duboko povezivanje s njima.

Ženske priče

Navikli smo da je radnja Sciamminih filmova usmjerena na žene, na propitkivanje njihovih društvenih uloga, s posebnim osvrtom na životne prekretnice. „Mala mama” nije iznimka; ovdje redateljica spretno istražuje i isprepliće ulogu žene kao majke u suprotnosti s ulogom kćeri. Posebno oduševljava što na trenutke dihotomija majka-kći blijedi, a dekonstrukcijom ovih uloga, redateljica omogućava da svaku od njih sagledamo u autentičnom svjetlu.