Mirotvorac: Kome smeta Josip Reihl Kir i tko se boji mira još?

Piše: Zvonko Lončar
„Bolje pet godina pregovarati, nego pet minuta ratovati”, govorio je Josip Reihl-Kir, zapovjednik osječke policije, ubijen 1. srpnja 1991. u zasjedi na cesti između Osijeka i Tenje. On je središnja figura dokumentarnog filma Mirotvorac, a ujedno i tragičan lik u pokušaju da se spriječi rat između Hrvatske i Srbije te pronađe mirno rješenje sukoba.
Teško bi mogao pomisliti da će i 34 godine nakon smrti njegovo antiratno djelovanje i dalje ostati kamen spoticanja u hrvatskom društvu. No danas, 2025. godine, dio braniteljske populacije smatra da film o angažmanu Josipa Reihl-Kira predstavlja prijetnju slici branitelja i Domovinskog rata.
„Danas je trebao biti taj film, a hoće se prikazati da su njega ubili hrvatski branitelji i da su ratni zločinci”, rekao je veteran Nediljko Genda, koji je krajem kolovoza bio jedno od glavnih lica prosvjeda protiv festivala Nosi se u Benkovcu.
Brojne nagrade i fantastičan scenaristički rad
Prije nego što je uvučen u kulturne rasprave o tome što se smije, a što ne smije financirati javnim novcem, Mirotvorac redatelja Ivana Ramljaka prikupio je niz priznanja i struke i publike. Osvojio je Veliku zlatnu arenu za najbolji film i Zlatnu arenu za montažu na Pulskom filmskom festivalu 2025. godine. Na Cinehill Film Festivalu iste godine nagrađen je Nagradom publike. Na Rab Film Festivalu 2025. dobio je Nagradu publike i Posebno priznanje stručnog žirija. Na Liburnia Film Festivalu osvojio je nagradu za najbolji film i Nagradu publike.

Film je izrazito narativno koherentan zahvaljujući scenarističkom radu Drage Hedla, Ivana Ramljaka i Hrvoja Zovka. Funkcionira na nekoliko razina: pruža uvid u šira društveno politička zbivanja, razrađuje javno i privatno djelovanje Josipa Reihl Kira te na konceptualnoj razini tematizira nemoć razuma pred nasilnim tendencijama društva. Dramaturški funkcionira vrlo uvjerljivo, stavljajući pred gledatelja ključne trenutke života Josipa Reihl Kira, imajući pritom na umu širu sliku potrebnu za dostojno pričanje ove tragične priče.
Gotovo u cijelosti film je građen od arhivskih snimaka Hrvatske radiotelevizije; iznimka su tek prizori s kraja filma. Uz snimke, koriste se i arhivske fotografije te povremene tekstualne kartice s informacijama nužnima za razumijevanje filma. Preko arhivskog materijala čuje se glas suvremenih sugovornika, dok u pojedinim kadrovima ostaje originalan zvuk. Sekvence se razdvajaju kratkim insertima vizualnog šuma.
Rekonstrukcija ’90/’91
Mirotvorac počinje in medias res: slijede prizori neposredno nakon ubojstva Josipa Reihl-Kira, s naglaskom na kaos koji je uslijedio. S njim je u automobilu bio potpredsjednik osječkog Izvršnog vijeća Goran Zobundžija i osječki skupštinski vijećnik Milan Knežević, koji su ubijeni, te predsjednik Mjesne zajednice Tenje Mirko Tubić, koji je teško ranjen. Nakon uvoda, film se vraća godinu dana unatrag kako bi rekonstruirao kontekst pregovora i eskalacije napetosti.

Umjesto da Josipa Reihl-Kira prati u stopu, film nudi širi uvid u društvenu i političku stvarnost tadašnje Hrvatske, osobito Slavonije. Prikazuje rastuće tenzije između hrvatske i srpske zajednice te nastojanja osječke policije, s Reihl-Kirom na čelu, da deeskalira napetosti. Reihl-Kir je tu središnja, ali ne i jedina figura u nastojanju da se održi mirni suživot dviju zajednica. Istodobno, s obje strane jačaju nacionalistički akteri koji rješenje vide isključivo u ratnom sukobu.
Nakon takvog šireg društveno političkog zahvata, film nas upoznaje s Josipom Reihl Kirom, mirnim, oštroumnim i odlučnim čovjekom koji do smrti nije odustao od pregovora niti je prihvatio rat kao rješenje. Bio je cijenjen i među Hrvatima i među Srbima, a njegova je smrt bila prijelomni trenutak nakon kojeg je rat postao izvjestan.
(Pre)kasna ostavka
Kao antiteza Josipu Reihl-Kiru postavlja se Branimir Glavaš, političar i jedan od utemeljitelja HDZ-a, kasnije osuđen za ratne zločine. Kroz njegov lik prikazuje se rast nacionalizma u Hrvatskoj, osobito u Slavoniji, a film ga prikazuje kao ključnu silu koja koči Reihl Kirove pokušaje postizanja mira. Film sugerira da je on, izravno ili neizravno, mogao biti okidač za Antuna Gudelja, hrvatskog pričuvnog policajca, koji je ubio Josipa Reihl Kira, Gorana Zobundžiju i Milana Kneževića, no pritom izričito ističe da za takvu tezu ne postoje dokazi.

Film, osim što pruža uvid u profesionalni integritet Josipa Reihl Kira i njegove napore da očuva mir na području Osijeka, kroz svjedočanstva njemu bliskih osoba otkriva i postupan utjecaj okolnosti na njegovo psihičko stanje. Najviše doznajemo od supruge Jadranke Reihl Kir, koja svjedoči o njegovim sumnjama da mu prijeti ubojstvo te ga, prekasno, nagovara da podnese ostavku. Upravo je taj segment, u kojem se privatno sudara s javnom dužnošću, bio najemotivniji meni kao gledatelju.
Vrhunac film doseže u svjedočanstvu Mirka Tubića, jedinog preživjelog napada, u kojem on, vidno potresen, iznosi detalje dana koji su prethodili tragičnom ishodu. Ipak, film ne završava 1991., nego 2024., u prizorima u kojima kamera snima učenike Osnovne škole Bijelo Brdo dok slikaju portrete Josipa Reihl Kira. Dramaturška zaokruženost filma zaslužuje posebnu pohvalu, a napetost se uvjerljivo pojačava prema završnici, unatoč tome što je gledatelju ishod unaprijed poznat.
Simbol traženja mira
Iako film favorizira antiratnu poziciju, ne zanemaruje argumente suprotne perspektive te otvara pitanje je li mir uopće bio moguć s obzirom na velikosrpske težnje koje bi prepolovile današnju Hrvatsku. U tom je svjetlu donekle shvatljiv i današnji bunt dijela branitelja prema Mirotvorcu: iz antiratne perspektive oni se doimaju kao „ratni huškači”, dok se iz perspektive u kojoj je rat bio neizbježan njihove akcije tumače kao nužne da Hrvatska spremno dočeka sukob.
Dokumentarni film Mirotvorac iznimno je filmsko ostvarenje, ali i važan dokument jednog vremena koje je možda moglo biti drukčije. Josip Reihl Kir simbol je tog razdoblja i težnje da se mir odabere ispred rata. Ta je poruka danas, s obzirom na ratne eskalacije diljem svijeta, važnija no ikada. Nažalost, jednom kada rat prihvatimo kao nužnost, mir sve više djeluje kao smetnja, a sve manje kao stvarna opcija.
Film je još danas dostupan online na platformi Loli.stream po cijeni od 6 eura; nakon kupnje dostupan je za gledanje 48 sati. Za one koji preferiraju kino-izvedbu, projekcije se nastavljaju u hrvatskim kinima; valja pratiti programe lokalnih dvorana.
