Glazba

“Oops!… I Did It Again” (Britney Spears): 20 godina naše opsesije savršenstvom

Vrijeme čitanja: 12 minute

Aktualnosti neprekidno očijukaju sa Ziher.hr-om, ali, ako se mene pita, najveći adut ovog portala uvijek će biti randomizer efekt i članci poput ovog koji naizgled nemaju veze ni s čim što se trenutno događa na svijetu. Naime, ova nas je godina poučila da je i ono što se ne događa događaj, pa i jubilarne obljetnice koje se ne obilježavaju.

16. svibnja 2000. objavljen je drugi album Britney Spears, veliki „Oops!” dalje u tekstu. Igor je imao veliku želju napisati mega članak o tom mega albumu, a ja sam uz nekoliko promila u krvi tako vješto bulaznila o Britney da jednostavno nije bilo druge nego da mu se u tom pothvatu pridružim.

Nismo imali ideju, ali logika je bila na našoj strani: jedno popodne zajedno smo preslušali „Oops!” i snimili svoje komentare. Album koji traje nešto manje od 45 minuta komentirali smo oko dva i pol sata. Nakon što složim ovaj uvod, vratit ću se snimki i podijeliti s vama najbolje trenutke te seanse.

seànsa ž

1. razg. sastanak (ob. na kojem se aktivno sudjeluje) [glazbena seansa]

2. zasjedanje, sjednica nekog tijela [imati seansu]

3. iron. besmisleno, dosadno okupljanje s ispraznim razgovorima [u zbornici imaju seansu; oni zvjezdoznanci imali su još jednu seansu]

Iako je opća definicija francuske riječi “séance” uvijek povezana s primanjem poruka s druge strane, odnosno spiritizmom, Anić nudi nešto širi dijapazon značenja. Tom lepezom dominira ironičan ton. Nameće se zaključak da je seansa, kakva god bila, vrlo vjerojatno besmislena i isprazna. Naravno da je besmisleno i isprazno htjeti svoje slobodno vrijeme posvetiti razgovoru o Britney Spears. Jedan dio nas to zna. No isto tako znamo da svaki put kad razgovaramo o Britney, zapravo govorimo o sebi.

Mogli bi proklizati u zaključak da svaki put kad govorimo o glazbi koju volimo to činimo, ali ne slažem se, nekada stvarno govorimo o malim genijalnostima kreativnih ljudi. To što za svaki tip glazbe postoji netko tko će pronaći te male genijalnosti u njoj možda govori nešto o nama, ali koliku važnost zaista možemo pridati tome? Znamo da nam to zapravo ništa ne znači, jer nam ljudi koji vole istu glazbu kao mi nekad idu na živce, zar ne?

S Britney je drugačije. Britney se na neobičan način dala ovom svijetu i gotovo svatko može reći nešto o njoj. O njoj satima može pričati Igor koji prati njezinu karijeru od samog početka i zna jako puno detalja o svakom fotosešnu, spotu i nastupu uživo. Ona je soundtrack njegova odrastanja. O njoj mogu pričati i ja koja sam potpuno hladna na svaku pjesmu koju je snimila od 2001., ali sam istovremeno nevjerojatno strastvena u vezi onih koje je snimila do tad.

Upoznavajući Igora kroz razgovor o Britney shvatila sam da ni on ni ja zapravo ne volimo Britney, već ono što nam ona predstavlja. Njemu predstavlja malo više, meni malo manje, ali i dalje dovoljno da se zapitamo bismo li je i mi, skupa s cijelom planetom, trebali pustiti na miru. Je li vrijeme da se oslobodimo duhova prošlosti koji nose njezino ime? Neka seansa počne.


1. OOPS!…I DID IT AGAIN

Igor: Sjećaš li se ti prvog gledanja ovog spota?

Valentina: Mmmm ne.

Igor: Ja da! Negdje u proljeće 2000. kada sam s ovom pjesmom shvatio da albumi imaju standardno četiri promo singla. Očekivao sam petu stvar s Baby One More Time i onda je samo na MTV-ju odjeknuo „Oops!” i zabezeknuti se klinac pitao: kako je ovo još bolje od svega ranije? To se danas najbolje vidi: opravdavanje nasljednikom da nisi one hit wonder i to u vremenu kada je pop bio rezerviran za boy i girl bendove. Oops!… I did it again, ponovila sam uspjeh! Album je imao rekordnu prodaju u prvih tjedan dana, 1.3 milijuna primjeraka. Postala je sveprisutna, riječ “Oops” poštapalica, a svi koji su je obožavali ili mrzili bili su inficirani refrenom. Maestralno, kao i sam spot s tim crvenim lateksom. Znaš priču s kostimom?

Valentina: Mmmm, ne.

Igor: Sjećaš se da je u to vrijeme nastala kontroverza oko njezinih grudi i priča je krenula da je kao klinka povećala grudi, ali u ovom spotu je morala imati protetiku, jer ju je taj kostim stisnuo. Bila je ravna k’o daska. U dijelu s bijelim lateksom pala joj je kamera na glavu.

Valentina: Je l’ periku nosila da bi pokrila ožiljak?

Igor: Ne znam kako je to bilo, ali vodili su je na šivanje usred spota. Vratili se i nastavila dalje.

Valentina: Britney i ja imamo nešto zajedničko. Ja sam isto razbila glavu s 15 godina.

Igor: Meni su je razbili kamenčinom bez razloga kad sam imao pet godina.

Valentina: Dakle, svi smo udareni u glavu. I Britney i nas dvoje.

Igor: Zato i pišemo ovo… Meni je ovo bio game-changer. Potvrdila je da je nova paradigma u glazbi i mislim da već ovim albumom ide prema svom vrhuncu produktivnosti, angažiranosti, uspjeha, publiciteta i utjecaja na žanrovske postavke zajedno s Maxom Martinom kao producentom.

Valentina: Ja dan-danas ne pristupam tako studiozno glazbi. Koliko ti imaš godina? Jesi ti negdje ’87. godište?

Igor: Kraj ’86.

Valentina: Aha, ti si generacija moje sestre koja je imala ovaj album doma. Ja Britney najviše i poznajem upravo kroz…

Igor: Moju generaciju.

Valentina: Da. Sama nisam imala neki direktan odnos s tom glazbom. Ona je jednostavno bila tamo i ja sam je slušala.

Igor: Mene je Britney iz više razloga i fascinirala i sve. Ja sam bio dijete na selu gdje smo preselili bez prethodne najave roditelja, što je meni jako utjecalo na psihu kao klincu i ovo su bili moji oblici eskapizma: MTV utopija i crtanje.

Valentina: Vidiš, ja doma nisam imala te programe. Sestra bi išla na praznike u Osijek kod sestrične s VHS kazetama da nam snimi spotove koje ćemo gledati. Cijela pomama s glazbom i pop kulturom kod nas počinje s VHS kazetama. Ali Britney nije bila dio tog miksa s VHS-a, ona je bila jedna od rijetkih čiji smo original CD imali doma. Ako Britney ima poseban status u tom kontekstu, onda je to baš zbog toga što su roditelji kupovali originale. I nju i Christinu Aguileru. Mislim da smo ih u to vrijeme jednako voljeli.

Igor: Meni je ona uvijek bila wannabe Britney.

Valentina: Britney su slušali svi, od nas šestogodišnjaka do ljudi koji su išli na faks, i starijih.

Igor: Kako bi ti opisala njezin talent? Očito nije vokal.

Valentina: Postoje ljudi koji odlično pjevaju, ali su katastrofa za slušati, jer nemaju svoj glas. Zvuče kao… neki tamo pjevač. Britney i njezin vokal, ta nazalnost… tko to može skinuti?

Igor: Sad ćeš vidjeti tko to može skinuti.

Valentina: Shakira je to probala skinut. Ona je bila wannabe Britney, a ne Christina!

gledamo video u kojem Christina pjeva This Little Piggy in the style of Britney Spears:

Valentina: Kod njezinih live nastupa, primaran je taj ples. To je vratilo pop glazbu na mjesto na kojem je bila u 80-ima, gdje su je obitelj Jackson, Michael i Janet postavili.

Igor: Janet je njoj uvijek bila najveći uzor uz Madonnu.

Valentina: To su baš 80-e. Plesanje, koreografije… ona je to dovela na novi level. I da si ne znam kako vrstan pjevač, jako je teško pjevati dok tako plešeš. Zbog toga je Britney valjda jedina osoba kojoj nitko ne može zamjeriti pjevanje na playback. Jer stvarno nije bitno.

Igor: A ubijala je koreografiju.

Valentina: Njezini nastupi se pamte.

Igor: Baš to. Svaki nastup je legendaran. Najbolji je, naravno, njezin medley sa striptizom u kostim boje kože čime je digla kontroverze i koješta.


2. STRONGER

Valentina: Nije mi to jedna od dražih. S njom nemam neku dobru priču, samo neke jadne uspomene na jednu jadnu Novu godinu.

Igor: Da, Nova godina. Prva Nova godina kad sam se napio je bila ’99. na 2000. Trinaest godina sam tek napunio. Na Staru godinu sam išao na Radio Karlovac gdje mi je jedan voditelj snimio mixtape po mojoj želji jer je imao sve dostupno, a Internet je bio na dial upu.

Valentina: Imao si super konekcije.

Igor: Da, s trinaest godina već. Razbio sam ruku na povratku kući, jer sam vidio neki komad leda na kojem sam se, kao, trebao proklizati. I ja jesam proklizao i pao na zapešće i slomio se. Bio sam najmlađi na toj Novoj godini, svi su bili 18+. Napio sam se od tri Karlovačka (go figure) i izrigao se, ali sam prije toga gledao MTV-jev Countdown. Dok su drugi derali nekakve cajke, ja sam lip syncao uz Crazy ne vjerujući u magnetizam i elektricitet koji je ta klinka posjedovala, a opet je zračila nevinošću.

Valentina: To je taj talent. U nekom idealnom svijetu gdje smo svi lijepi, imamo novaca i radimo što hoćemo, ovo ipak ne može svatko napraviti. Mislim da je njezin talent u mnogočemu kinetički, a ne muzički. Ona je osoba od pokreta.

Igor: To vidiš i po ovim videima koje sad radi na Instagramu.

Valentina: Britney je stvarno jedna od najljepših žena na svijetu ikad.

(high five)

Igor: Svi su kopirali, htjeli izgledati i plesati kao ona. Ona, koliko god bila proizvod industrije, zbog svoje osobnosti nikad nije podlijegala trendovima nego ih je postavljala. Naravno, uz pomoć producenata. Ali ono što je objavljeno pod imenom Britney Spears, to je postao standard. Sjećam se kad je izašao „Blackout”, po meni njezin najbolji album, nakon što je obrijala glavu. Kritičari su ga razapeli da bi ga kasnije svi kopirali. Lady Gaga je debitirala s albumom kojem je „Blackout” bio predložak, a najzanimljivije je da je to jedini album koji je Britney sama producirala.

Valentina: Meni je Britney kad neka bizarna, mainstream, američka verzija Kate Bush. Hahahahaha.

Igor: Zašto?!

Valentina: Jako volim Kate Bush.

Igor: Ma Kate Bush je super, ali ona je čisti talent.

Valentina: Kate Bush je prva žena ikad koja je imala number one hit s pjesmom koju je sama napisala.

Igor: Ozbiljno?

Valentina: U tom nekom kontekstu 70-ih, 80-ih… zamisli da je Kate Bush bila pop-princeza. Zamisli da je izgledala kao Britney. I da je bila Amerikanka, da je imala neki tim producenata i da ih je htjela slušati.

Igor: Da je Kate Bush odrasla u industriji kao Britney, danas ne bi postojala. Ova se raspala prije 12-13 godina. Popizdila je, jer više nije mogla. Bila je rob industriji. Nakon albuma „In the Zone” na kojem je Toxic, sama je napisala i snimila album „The Original Doll” koji je bio njezin vlastiti zvuk, ali i protest prema izdavaču. Naravno, kad ga je najavila bez njihova znanja, odlučili su je uništiti i uništili su je. Kad se vratila na scenu s Womanizerom, Joseph Kahn, redatelj koji je radio spotove Stronger i Toxic razgovarao je s izdavačem oko budžeta, na što su oni za Britney dali svoj minimum tvrdeći da luđacima ne daješ pare. Cura snimi Womanizer s limitiranim budžetom i sruši sve rekorde streaminga, pokupi nagrade za spot i zasjedne na prva mjesta.


3. DON’T GO KNOCKING ON MY DOOR

Valentina: Ta pjesma mi je u glavi otkad smo dogovorili ovaj miting.

Igor: To je trebao biti singl. I ono što je Britney faktor, nikad, nikad, od početka karijere prema nikome nije bila kučka. Iako je ona Britney bitch, uvijek je bila draga i slatka prema svima.

Valentina: S tim u vezi, ja imam sestru koja je veliki fan K-popa. Ona je fascinirana načinom na koji oni komuniciraju s fanovima, kako uspijevaju nagovoriti fanove da kupe četiri identična CD-a.

Igor: S različitom naljepnicom!

Valentina: Kad gledam kako je Britney u to vrijeme objavljivala američko izdanje, UK izdanje, japansko izdanje, internacionalno izdanje… Meni je to četiri identična CD-a. Nemoj me zezat’. I što više razmišljam o Britney, vidim da je cijeli taj K-pop model, zapravo njezin model! To odgajanje, plesanje, treniranje, drilanje do savršenstva u svemu. Britney je izmislila K-pop!


4. (I CAN’T GET NO) SATISFACTION

Igor: Kontroverza. Ne možemo bez –

Valentina: Obožavam ovaj nastup!

Igor: Ja sam ga gledao live! Napaljenko u pet ujutro kada je prikazan po našem vremenu, kao i Slave 4 U godinu kasnije zbog kojeg sam ostajao budnim. Tu je bio i vrhunac forsiranog rivalstva s Christinom Aguilerom, sjetit ćeš se…

Valentina: U 90-ima su ta muzička rivalstva držala vodu. Imao si Blur vs. Oasis, Nirvana vs. Pearl Jam…

Igor: Imao si Oasis vs. Oasis!

Valentina: Da, da, baš sam čitala nedavno neki članak o tome gdje su nestala ta rivalstva. Mislim da to je simptom neke promjene u društvu generalno. Moja generacija si je već mogla priuštiti da sluša oba rivala, ali imam i ja neke zaostatke od tog mentaliteta i neke bendove zbog toga nikad nisam slušala. Ali Britney i Christinu sam tad jednako slušala.

Igor: Ma daj!

Valentina: Ne želim zvučati grozno, ali Britney je vjerojatno uspjela, jer je bila malo više delusional. Njezin mozak je bio na nekoj drugoj razini. I, drugo, bila je puno ljepša. Ne možemo ignorirati tu činjenicu.

Igor: Christina se morala skinuti na Stripped da bi bila zamijećena i u tom smislu.

Britney je uvijek bila, po meni, bad girl trying to be good, a Christina je uvijek bila good girl trying to be bad. Ovaj nastup je bio kontroverzan za jednu 18-godišnjakinju za to vrijeme kada su seksualni predatori otvoreno nudili svoj pimpek i milijune s njim za razdjevičavanje, pitali je kao klinku o intimi… Danas bi to bilo neprihvatljivo, ali jednako tako danas nitko ne može šokirati kao Britney tada. Godinu kasnije s pitonom oko vrata, a onda žvaljakanje s Madonnom na stageu kada bi i sugestija istospolnog kontakta već izazvala buru u medijima i javnosti. Nakon ovog su je nastupa htjeli razapeti… A ona naprosto njima: “I’m not that innocent”

Valentina: Izgledala je vrlo Michael Jacksonovski. Morat ćemo i njemu neki tribute složit’, jer se sve vraća na njega. Precizna je, kao nož. Voljela bih vidjeti neki video u kojem Stonesi komentiraju tu obradu.

Igor: Znaš da je iduće godine kad je izvodila Slave 4 You bila na crvenom tepihu s Mickom Jaggerom?

Valentina: To mi ima smisla. Ima jedna stvar koju jako volim kod Stonesa, a to je taj osjećaj da su tu u prolazu. Još uvijek rade obrade, uvijek odaju tribute glazbenicima koji su ih inspirirali, koji su bili prije njih, a na turneje vode mlade glazbenike, i to ne isključivo rokere. Imaju taj moment gdje su povezani s prošlošću i budućnošću.

Igor: A znaš da to ne rade zbog publiciteta, jer im publicitet ne treba.

Valentina: Meni je to muzika. Dio su onoga što je prošlo i onoga što dolazi. Ja sam definitivno Stones tim kad je u pitanju rivalstvo Stonesi vs. Beatlesi.

(High five)


5. DON’T LET ME BE THE LAST TO KNOW

Igor: Ovu pjesmu je napisala Shania Twain. Imaju isti crush – Brad Pitt. Nakon ovog singla brzo se pojavio Slave 4 You. Nije imala nikakve pauze između albuma, samo je postajala sve bolja ispucavajući singlove i spotove. Ovaj je spot njezina mama cenzurirala u montaži, jer je bilo suviše eksplicitno za nju. Treba imati na umu da se prethodno skinula na VMA.

Valentina: Ja volim vidjeti kad je u cijelom spotu isto obučena. Po tome je ovaj spot isto iznimka.

Igor: What You See Is What You Get!

Valentina: Ti znaš napamet set-listu.

Igor: Mene je sram koliko znam.

Valentina: Ne mora te biti sram. Samo je malo neobično.


6. WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET

Valentina: Ja bih napravila „Twilight Zone” epizodu o Britney.

Igor: „Black Mirror”.

Valentina: Ma ne, baš klasičnu „Twilight Zone” epizodu. S njom!

(Slušamo u tišini.)

Valentina: Meni je slušanje Britney uvijek boost za samopouzdanje.

Igor: Da! To je taj moment. Ta je njezina glazba uvijek bila feel good. Kao klinac sam se sramio slušanja iako me izvlačila iz emocionalnih mijena i izazova. Taj njezin prpošan, provokativan, a opet nevin svijet bio je safe space.

Valentina: Kad sam jednom počela slušati rock muziku nisam se više vraćala tome, ali sad kad imam neke svoje nove krize u drugoj polovici 20-ih opet se vraćam maloj Valentini. Uvijek me zanima šta bi Valentina prije puberteta napravila. Jako se pokušavam dovesti u vezu sa svojom starom ja, a Britney je dio toga.

Igor: Ja sam nekako evoluirao s njezinim albumima, ali moj je go-to album „Blackout”. Paralelno s njom počeo sam slušati Marilyna Mansona kojeg nosim na svojoj koži. Nirvana. Bowie. Uvijek sam imao taj neki balans što valja, ali ona mi je davala taj energy i ego boost, što ti kažeš. Uopće ne mogu objasniti na kojoj razini i zašto. Bilo je bezbrižno. Ne mogu reći da bilo konstruktivno, ali inspirativno. Gledam svoje crteže i puno je na njima elemenata njezine videografije zbog čega je obožavam crtati. Estetski mi je atraktivna i potentna, a s druge strane, Lady Gaga je uvijek bila taj kameleon u vječnoj transformaciji, no nikad nije bila zanimljiva kao Brit. Možda prvi put u životu to pokušavam verbalizirati. Tu fascinaciju.

Valentina: Ne mogu si pomoći da dok gledam ovaj nastup ne razmišljam o tome da u isto vrijeme kad Britney radi ovo postoji jedna Fiona Apple. Njezina potpuna suprotnost, sve što ona nikad neće biti, ali isto genijalna. Ja je jako volim. Ona je isto moja veza sa mnom. Koliko je Britney veza s mojim samopouzdanjem, Fiona je veza s mojim dnom.

Igor: Ti si moj ženski pandan. Ja kad čujem Every Single Night… pjesma za poravnavanje.

Valentina: Mislim da ćemo nakon ovog –

Igor: Slušati Fionu, da!


7. LUCKY

Valentina: Lucky mi je najdraža Britneyna pjesma ikad.

Igor: Zašto? Samo da ti kažem kad sam je prvi put čuo. Bio je sedmi mjesec, ovo vrijeme, možda je točno obljetnica. Svako ljeto sam nakon škole išao kod bake u Istru i tamo je bio MTV zbog mene, normalno. To je bilo vrijeme kad nisi znao koji će biti idući singl, postojao je faktor iznenađenja. I moram priznati da mi Lucky nije sjela zvučno, bila mi je pregirly, prebubblegum, ali su mi vizuali bili atraktivni jer je imalo narativ.

Valentina: Ali Lucky je priča o Britney.

Igor: Tko bi to tada rekao?

Valentina: Ja se ne sjećam njezinog života tada, ali znam da sam voljela spot i pjesmu.

Igor: U dokumentarcu „For the Record” koji je snimljen nakon što je obrijala glavu kaže da ne želi biti žrtva slave. Ali ona jest Lucky.

Valentina: Ovaj spot je vrlo innocent. Možda više nego ijedan drugi.

Igor: Bajkovit. Pop bajka. Jezivo je da je na početku karijere snimila proročansku pjesmu karijere.


8. ONE KISS FROM YOU

Igor: Što ide nakon Lucky? Više ne znam. One Kiss from You. Ajoj…

Valentina: Uopće se ne sjećam kako ta pjesma ide. Prva dosad.

Igor: Nije ni čudo da nije bila singl.

(pjevamo, iako smo je već osudili)

You give me strength, you give me hope

And when you hold me in your arms, you make me whole…


9. WHERE ARE YOU NOW

Igor: Ovo je fakat predosadno.

Valentina: Kako se to dogodilo, Britney?

Igor: Je l’ možemo ovo preskočiti?

Valentina: Možda u čast Britney trebamo izdržati.

(Nismo.)


10. CAN’T MAKE YOU LOVE ME

Valentina: Ova je odlična!

Igor: Da! Odličan početak s poduplanim vokalima. Probitačan intro. Materijal za radio i MTV!


11. WHEN YOUR EYES SAY IT

Valentina: Taj tribal đir… [komentiramo naslovnicu albuma]

Igor: Shakira prije Shakire.

Valentina: Devedesete.

Igor: Znaš gdje je napravljen taj photoshoot? U kući Lennyja Kravitza. On ekšli ima doma tu kulisu!

Valentina: Koji je to komad memorabilije.

Igor: Ali je teški kič.

Valentina: Tko ne bi imao taj madrac na zidu?


12. GIRL IN THE MIRROR

Valentina: Je l’ to bio bonus track? Na internacionalnom izdanju. To je njezin Reflection [Aguilera].

Igor: Ali je vrlo dosadno. Baš je girly balada, baš je cheesy.

Valentina: Dear Diary ima sličnu vibru.


13. DEAR DIARY

Igor: Joj, ja to ne želim slušati. Iako je prva pjesma koju je napisala i objavila. Zapali benzinom.

KRAJ

sažetak za sretnike koji su prevrtjeli na kraj:

S čime smo se sve suočili na seansi?

Prije YouTubea, da bismo vidjeli spot ili pjesmu koju želimo čuti, morali smo čekati ispred radija ili TV-a. Ako smo još htjeli i privilegiju da pjesmu stavimo na repeat, morali smo je snimiti ili kupiti fizičko originalno (ili piratsko) izdanje. To nam nedostaje. To čekanje, ta nepredvidivost.

Svaka pop zvijezda, od istoka do zapada, od 1999. naovamo je wannabe Britney. Zašto? Jer je Britney postavila standard koji je nemoguće srušiti u današnjim uvjetima.

Bilo tko bi na njezinom mjestu izgorio. Industrija jede svoju djecu.

U društvu u kojem nema dijaloga nema ni poštenih muzičkih rivalstava.

Gdje prestaje pop glazba, počinje suočavanje sa stvarnošću. Na ta vrata ulazi rock muzika. Trebamo obje.

Sklepali Igor Jurilj i Valentina Sertić jedne kišne večeri u srpnju.


Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.

Be social

Komentari