12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Izvedbene umjetnosti

“Hedda Gabler” (HNK Varaždin): Nemaštovito i dosadno pripovijedanje Ibsena

Foto: www.hnkvz.hr
Vrijeme čitanja: 6 minute
Foto: www.hnkvz.hr
Foto: www.hnkvz.hr

HNK u Varaždinu započelo je 2015. godinu predstavom „Hedda Gabler“ norveškog dramatičara Henrika Ibsena u režiji Ksenije Krčar. Riječ je o klasiku s kraja 19. stoljeća koji prati posljednje dane života uvijek nezadovolj(e)ne kćeri generala Gablera, u kojima se njena sudbina ispreplela sa životima (i smrtima) još nekolicine likova. Naslovnu ulogu tumači Hana Hegedušić, njenog muža Jørgena Tesmana igra Jan Kerekeš, a u predstavi se pojavljuju i sudac Brack (Robert Plemić), Jørgenova teta Julle, gospođica Tesman (Ljiljana Bogojević), Ejlert Løvborg (Ivica Pucar) te gospođa Elvsted (Milica Manojlović). U Ibsenovoj drami postoji i lik kućne pomoćnice Berte, no njega je Krčar izostavila iz svoje interpretacije, odnosno glumci povremeno pozovu pomoćnicu, no ona se fizički ne pojavljuje.

Kao što to uvod sugerira, radnja drame, s brojnim spletkama koje je Hedda Gabler orkestrirala kako bi zabavila samu sebe, spoj je tragedije, krimića i sapunice smješten u dom Tesmanovih u nekom norveškom gradu među pripadnicima građanske srednje klase. Izgled kostima i namještaja daje naslutiti da bi se radnja mogla zbivati i u današnjici, no redateljica nije ponudila suvremenu interpretaciju te teme, ako ne uzmemo u obzir činjenicu da sama priča vremenski nije ograničena na razdoblje stvaranja drame i da pojedince poput Hedde susrećemo i u današnjem društvu, ali sigurno uz promijenjene okolnosti. Krčar je tu dramu u četiri čina režirala kao dvosatnu predstavu bez pauze, a u niši drugorazrednih holivudskih krimića iz osamdesetih. Na to asocira Heddino igranje pištoljima, zatim pokušaj stvaranja napetosti i gluma na tragu takvih filmova te autorska glazba Lucije Hraščanec, koja zbog dionica basa, udaraljki i klavijatura zvuči baš kao da dolazi iz takvih filmova pa pretpostavljam da je time i inspirirana.

No, osim tog pristupa, predstava je režirana poprilično nemaštovito. Krčar se gotovo u potpunosti držala Ibsenovog teksta u prijevodu Srećka Freundlicha, no glumci replike izgovaraju sporo, razvučeno te zvuče umjetno i usiljeno. Stanke između replika su duge i predstava nema nikakvu dinamiku ili unutarnji ritam. Glumci su na sceni suzdržani, čak pomalo i ukočeni te je akcija svedena na koreografiranu šetnju od stola do komode s cugom i oko ležaljke. Scenografija je cijelu predstavu nepromijenjena, a čine ju spomenuta ležaljka i stol te nekoliko taburea, sve u kričavo crvenoj boji. U suštini je sve to monotono i ne pruža nikakve podražaje, a nakon nekog vremena istog govora, istih kretnji i istih slika predstava postane dosadna, pa čak i naporna.

Svijetla je točka kostimografija Ide Križ Posavec Drašković. Riječ je o svakodnevnoj odjeći, no dobri krojevi i šarenilo boja te višestruka presvlačenja glumaca uspijevaju zadržati pažnju i interes publike, barem zbog monotonosti i jednolikosti svega ostalog u predstavi. Kad se prisjetim ovosezonskih predstava varaždinskog HNK, „Gozbe“ i „Svoga tela gospodar“, dobra kostimografija je uistinu pozitivan kontinuitet te ustanove.

Glazba Lucije Hraščanec također zaslužuje pohvalu, no ona tek decentno prati tijek radnje i uglavnom se koristi na predvidljivim mjestima u predstavi, poput prijelaza između činova, koji su inače režirani poprilično nespretno. Što se tiče scenografije, koju potpisuje Sven Stilinović, u prednjem je dijelu pozornice poslagana ili porazbacana i gomila ruža, čija crvena boja odgovara boji namještaja. Te ruže tako stoje cijelu predstavu, nitko ih ne dira ni ne spominje, a jedina smislena poveznica je to što Ibsen u drami piše da je dnevni boravak Tesmanovih pun cvijeća. Doduše, Ibsen piše i da je u boravku glasovir pa njega nema na pozornici, a poanta ili funkcija ruža ostaje neotkrivena.

Foto: www.hnkvz.hr
Foto: www.hnkvz.hr

Radnja drame, pa tako i predstave, počinje povratkom mladog bračnog para Tesman s njihovog šestomjesečnog bračnog putovanja i useljenjem u njihov novi dom. Paralelno s njima u grad dolaze i Løvborg te gospođica Elvsted, a kako to već ide, svi se oni međusobno odavno znaju i imaju kojekakve „prijateljske“ odnose, u koje se uključuje i sudac Brack, koji bi htio ući u trokut s Heddom i njenim mužem – naravno, kao prijatelj.

Suprotno očekivanju i društvenoj normi, Tesmanovi se po povratku s bračnog putovanja ponašaju kao da su pred razvodom, a ne kao da su svježe oženjeni i zaljubljeni – međusobno se podbadaju, njihova je netrepeljivost i disfunkcionalnost opipljiva, a oko sebe šire mržnju, ne ljubav. Taj istrunuli odnos dodatno nagalašava Tesman koji svima govori pogledajte Heddu, kako li je samo zgodna i dražesna. Može biti da on to iskreno i zaljubljeno govori, no u kontekstu cijele predstave i njihova odnosa, rekao bih da te riječi izgovara uz puno ironije.

Hedda Gabler je hladna, distancirana i proračunata žena kojoj je u životu zapravo samo jako dosadno, pa se iz dosade i udala za dosadnog povjesničara. Kako bi pobjegla od tužne sudbine, koju je ionako sama sebi stvorila, spletkari i igra se sa životima drugih ljudi i od njih traži da pokažu hrabrost koju ona nema da promijeni vlastiti život. Moram priznati da me takvo djetinjasto ponašanje i spletkarenje prvo asociralo na lik Blair Waldorf iz tinejdžerske serije Tračerica (Gossip girl).

Foto: www.hnkvz.hr
Foto: www.hnkvz.hr

Hedda je destruktivna, ali ne za sebe već za svoju okolinu, jer ona uvijek prođe bez posljedica. U trenutku kada nešto doista utječe na nju, odnosno kad ju ucjeni sudac Brack, onda postane destruktivna prema sebi i počini samoubojstvo, što je za nju ultimativni čin hrabrosti i ljepote. No, ne treba je žaliti. Samoubojstvo nije čin ni hrabrosti ni ljepote. To je, barem u slučaju Hedde Gabler, čin kukavice koja nije htjela živjeti u realnosti i koja se ne može nositi s posljedicama vlastitih djela. Hana Hegedušić je postigla hladnoću i distanciranost kao Hedda, no ne i uvjerljivost – kao da nije u potpunosti ušla u lik i prepustila se njemu. Motivi njene Hedde su mi nedorečeni pa su prethodne rečenice iz ova dva odlomka zapravo moja interpretacija lika kojeg su glumica i redateljica postavile nejasno.

Jan Kerekeš je u liku Jørgena Tesmana odigrao najbolju ulogu u karijeri, barem od onih predstava u kojima sam ga gledao. Dobro kontrolira glas i pokrete, a vjerojatno mu pomaže i to što ne mora forsirati kajkavski i nema priliku urlati na sceni. Šteta što opet mora glumiti nekog mlakonju, naivca koji se u svom životu sukobljava i podređuje jačim autoritetima (u vezi Tesmana i Hedde je ona dominantna), kao što su to likovi Ive Pavunčeca u „Svoga tela gospodar“ ili Bogog Ivača u istoimenoj predstavi. Zbog toga imam osjećaj da Jana Kerekeša uvijek gledam u istim ulogama. Robert Plemić samodopadno igra bahatog i umišljenog suca Bracka, a njegova interpretacija sučevog lika graniči s ljigavošću, posebice kad slini za Heddom. Ivica Pucar samouvjereno igra Telmanovog suparnika, Ejlerta Løvborga. Za „preobraženika“, Løvborg se čini kao čovjek s izrazito puno duha te, poput Hedde, i on je dominantan u sukobu s Tesmanom.

Foto: www.hnkvz.hr
Foto: www.hnkvz.hr

Ljiljana Bogojević je luckasta kao teta Tesman, starija žena koja je svog nećaka Jørgena odgojila kao svog sina i prema njemu se i dalje ponaša kao prema dječaku. Čistunka je koja ne odobrava poroke poput alkohola i cigareta, a nije sklona ni Heddi. Milica Manojlović je ulogom gospođe Elvsted debitirala u HNK Varaždin, doduše kao gostujući glumac jer u toj ustanovi nema zaposlene glumice mlađe od 38 godina. Varaždinskoj se publici predstavila u zadovoljavajućem svjetlu kao poštena i skromna djevojka Elvsted koja je pobjegla od svog muža, no to je učinila jer je beznadno zaljubljena u Lovborga. Iako gospođa Elvsted za sebe kaže da je glupa, rekao bih da to sigurno nije, no ponekad može biti sasvim korisno praviti se glup. Dodao bih još da su u cjelini glumačke izvedbe povremeno na rubu karikaturalnosti, a uvjeren sam da ovi glumci mogu svoj posao puno bolje odraditi jer ovo su, ipak, samo prosječne glumačke izvedbe.

Bojim se da je kazališni život ove predstave gotovo u potpunosti osuđen na igranje za srednjoškolce, što je prava šteta jer su upravo ovakve zamorne dvosatne predstave razlog zašto današnja mladež misli da je kazalište nešto dosadno i nebitno. Kazalište je mjesto kreacije koje može biti veoma uzbudljivo, zanimljivo i zabavno, a zasigurno mora biti puno maštovitije od onoga što nudi „Hedda Gabler“.

Be social
Što misliš o ovoj predstavi?
Podijeli svoje mišljenje putem ZiherMetra!
Vaš glas je zabilježen. Hvala vam na glasanju!

Komentari