“Političke ideologije u trilogiji Vitez tame” (5. dio): Prema određenju Batmana, Gotham kao slika SAD-a

Trilogija Vitez tame jedna je od komercijalno i kritički najuspješnijih filmskih franšiza – ukupna zarada filmova na svjetskim kino-blagajnama iznosi zapanjujućih 2.4 milijardi dolara što svjedoči o popularnosti među publikom, ali i kritikom koja redovito stavlja trilogiju na mjesto na listu najboljih filmskih franšiza te filmove, posebice „Vitez tame“, na mjesto najboljih (superherojskih) filmova ikad napravljenih (Parrish, 2016).
U čemu je tajna tolike popularnosti i ima li to ikakve veze s političkim ideologijama koje, kao što smo i sami mogli vidjeti, nedvojbeno jesu prisutne u ovoj trilogiji filmova?
Prije svega, ključ uspjeha leži u realizmu i uvjerljivosti koju je redatelj Sir Christopher Nolan unio u franšizu (DiPaolo, 2011: 55). Mnogi obožavatelji Batmana jedva su dočekali ovog novog Batmana koji je ne samo blizak tradicionalnoj karakterizaciji Batmana na koju su navikli u stripovima, već i čiji je svijet, za razliku onog redatelja Tima Burtona i Joela Schumachera, daleko realističniji i uvjerljiviji te nalik našemu svijetu (DiPaolo, 2011: 55).
No, iako je sam Batman relativno realističan lik koji obitava u istom takvom svijetu, nije eksplicitno dano do znanja kojom se ideologijom vodi, ako se uopće vodi ikakvom ideologijom.
Iako fiktivni grad, Gotham je smješten u moderne Sjedinjene Američke Države što se ogleda i u tome što će upravo američki predsjednik odbiti pregovore s teroristom Baneom i tako mu dati grad na milost i nemilost.
Kao takav, Gotham je alegorija za SAD u turbulentnom razdoblju nakon terorističkog napada kojeg je izvela islamistička skupina Al-Qaeda 11. rujna 2001. godine (DiPaolo, 2011: 51). Ne čudi stoga da je Nolan osjetio potrebu smjestiti svog Batmana u okruženje koje je moralno izopačeno, dekadentno, korumpirano i koje stoga izaziva bijes fundamentalista koje ga vide kao simbol kojeg treba uništiti (DiPaolo, 2011: 52).
Na čelu terorista koji sebe nazivaju Ligom sjena stoji zli Ra’s Al Ghul (arap. glava demona) koji je u stripovima uvijek prikazivan kao muškarac arapskog porijekla, no njegov je etnicitet promijenjen za potrebe filma te ga glumi irski glumac Liam Neeson, čiju filmografiju obilježavaju uloge (anti)heroja – bilo stvarnih poput Oskara Schindlera iz filma „Schindlerova lista“, bilo fiktivnih kao što su Bryan Mills iz serijala „96 sati“.
Kao i Osama bin Laden, vođa Al-Qaede, i Ra’s Al Ghul vidi SAD kao oličenje „dekadencije“, „korupcije“ i „nepravde“ (DiPaolo, 2011: 53). No, njegov fanatizam može se pronaći i u liku američkog terorista Timothyja McVeigha, odgovornog za bombaški napad u Oklahoma Cityju (DiPaolo, 2011: 54).
Ako je Ra’s Al Ghul bin Laden, može li se zaključiti da je njegov žestoki protivnik i smrtni neprijatelj simbol američkog predsjednika Georgea W. Busha?
Ovaj je sadržaj sufinanciran sredstvima Fonda za pluralizam medija Agencije za elektroničke medije.