novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

Pulp Fiction i The Shawshank Redemption slave 20. rođendan

Foto: facebook.com/ShawshankRedemption
Vrijeme čitanja: 3 minute
Foto: facebook.com/PulpFiction
Foto: facebook.com/PulpFiction

Godine 1994. Nelson Mandela izabran je za predsjednika, iste godine Kurt Cobain počinio je samoubojstvo u svom domu u Seattleu, a na tržišta je stigla prva verzija Playstationa. Točno prije 20 godina, 1994. svoju su premijeru imali jedni od najznačajnijih suvremenih filmova uopće – Tarantinov Pulp Fiction i Darabontov The Shawshank Redemption

Kriminalistički film s elementima crne komedije, par excellence primjer postmodernističkog filma – autorefleksivan, napravljen u formalističkom duhu i neskroman u korištenju hommagea, Pulp Fiction možda je i najbolji film slavnog Tarantina (bez obzira na uspješnice koje su se nastavile nizati do danas). Film nominiran za sedam Oscara, od kojih je dobio nagradu za najbolji orginalni scenarij i koji je revitalizirao karijere glumaca kao što su John Travolta, Samuel L. Jackson i Uma Thurman, postao je svojevrsnom ikonom filmografije. Titulu “najboljeg Tarantinovog filma” možda ponajviše opravdava jasnim ocrtavanjem autorove poetike koja je postala lako prepoznatljiva u daljnjem redateljevom radu te dovođenjem iste do vrhunca, gdje je Pulp Fiction neupitno najbolji primjer Tarantinove vještine i osebujnosti u pisanju dijaloga te karakteriziranju likova putem istog.

Foto: facebook.com/PulpFiction
Foto: facebook.com/PulpFiction

Osim što je inspirirao brojne autore svojom radnjom i stilom, Pulp Fiction dao je “vjetar u leđa” nezavisnoj kinematografiji budući da je i sam uspješno realiziran izvan velikog studija, ali i još bolje reklamiran. Kao prvi “indie” film koji je prešao zaradu od 100 milijuna dolara, Pulp Fiction duguje i zahvalu Miramaxu koji su iskoristili Tarantinovo ime i njegovu ljubav prema nasilju (prepoznatu nakon Reservoir Dogs) ne bi li dodatno privukli gledatelje sloganima poput: “You won’t know the facts till you’ve seen the fiction”, koja se pokazala uspješnom već prvi tjedan prikazivanja u kojem je Pulp Fiction bio najgledaniji film. Njegov kultorološki, estetski i povijesni utjecaj prepoznao je i Nacionalni filmski registar Sjevernih Američkih Država, kao i mnogobrojni filmski magazini i filmski kritičari, pri čemu je možda Owen Gleiberman iz Entertainment weekly najbolje sročio užitak gledanja Pulp Fictiona:You get intoxicated by it, high on the rediscovery of how pleasurable a movie can be. I’m not sure I’ve ever encountered a filmmaker who combined discipline and control with sheer wild-ass joy the way that Tarantino does.”

Darabontovu priču o prijateljstvu dvojice zatvorenika i inspirativnoj ličnosti Andy Dufresnea, čija ljubav prema slobodi mami u preispitivanje i prelaženje vlastitih granica, već neko vrijeme nemoguće je skinuti s vrha liste najboljih filmova ikada na poznatoj stranici IMDb. Darabontov scenarij adaptacija je novele Stephena Kinga Rita Hayworth and Shawshank Redemption i za razliku od svog vršnjaka Pulp Fictiona, koji je uloženi novac gotovo desetostruko povratio, The Shawshank Redemption nije imao toliki ugled na kino-blagajnama te je jedva uspio refundirati uloženo, bez obzira i na dobri prijem kritike i niz nagrada i nominacija koje su hvalile priču, glumu te filmski realizam.

Foto: facebook.com/ShawshankRedemption
Foto: facebook.com/ShawshankRedemption

Iako je neosporno riječ o dvama velikim filmovima, za razliku od snažnog kulturološkog utjecaja kakav je imao Pulp Fiction na daljnju filmsku i pop kulturu te usku povezanost koju je dijelio s istom u svom nastanku (kao pravi postmodernistički film), The Shawshank Redemption nije okrunjen titulom “ikone”, ali je zasigurno par excellence primjer onog što je univerzalno “dobar film”. Tim Robbins (koji je stigao na red nakon što su ulogu odbili Kevin Costner, Tom Hanks i Brad Pitt) te Morgan Freeman u svom su performansu briljirali, a sama priča o nepravedno zatvorenom bankaru koji pronalazi način kako disati u svom kavezu i strpljivo dočekati trenutak da probije njegova vrata toliko je životno snažna da uz besprijekornu glumu zaista tvori ono što će rijetko tko nazvati “negledljivim”.

Stranice povijesti u 20 su se godina zadebljale: pišemo neke nove priče, događaju se neke druge revolucije – tehnološke, znanstvene, političke, kulturološke, netko drugi danas drži rekord i nekog drugog sutra nema, ali ono što će uvijek prelaziti vrijeme i mjesto bit će umjetnička djela. Sretan rođendan Pulp Fiction i The Shawshank Redemption, do sljedeće obljetnice jer se takve stvari ne zaboravljaju.

Be social

Komentari