novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Film

THE SHAWSHANK REDEMPTION: Vremenski iščašen klasik o nadi i slobodi

Foto: YouTube screenshot (Andy i Red)
Foto: YouTube screenshot (Andy i Red)
Vrijeme čitanja: 4 minute

Napisao: David Gašo

“Rita Hayworth and the Shawshank Redemption” naziv je novele masovno ekraniziranog Stephena Kinga, a pripada šačici djela u kojima kultni pisac eksperimentalno odstupa od uobičajenog žanra. Ova monološki vođena priča o nadi i iskupljenju egzistencijalistički postupa s mislima svojeg glavnog lika Andyja Dufresnea istražuje sociologiju zatvorskog života i osim što koristi Ritu Hayworth kao idealistički simbol slobode, njezinu ljepotu čini sinonimnom ljepoti nade. Priča, koliko god omiljena bila, ni u čijim očima nije posjedovala dovoljnu količinu materijala pa čak ni sam King nije vjerovao u mogućnost njezine ekranizacije.

Sve do pojave redatelja Franka Darabonta, to jest – slavoljubivog mladog redatelja bez novca koji se nije mogao probiti u svijet o kojem tako dugo sanja. Na njegovu sreću, Stephen King, jedan od Darabontovih najvećih uzora, nudio je mladim redateljima priliku režiranja svojih priča za suosjećajnu cijenu od 1$. Frank Darabont zatražio je prava na kratku priču The Woman in the Room koja danas predstavlja jednu od samo nekoliko amaterskih kratkih filmova koje je redatelj režirao unutar svoje karijere.

Tek kasnije, nakon što je odlučio produbiti svoje iskustvo rada u filmskoj industriji, mogao je zaviriti u pravo područje svojih interesa – masovna odlagališta ljudi, a potom kupio prava na Kingov sudbonosni “The Shawshank Redemption”.

Foto: YouTube screenshot

90-ih godina zatvori nisu bili popularna filmska tematika, a film je bio procijenjen na propast koja ga je na dan otvaranja konačno i dočekala. Film je bio kino-katastrofa, a ukupna zarada nije mogla pokriti ni budžet njegove produkcije. Nominiran za sedam Oscara, nije osvojio nijedan, a filmovi poput kultnog Forrest Gumpa i Pulp Fictiona iste su ga godine gotovo potpuno zasjenili.

Ništa nije moglo predvidjeti zavidnu količinu obožavatelja koju danas ima

The Shawshank Redemption danas stoji na vrhu ljestvice IMDb-ovih najomiljenijih filmova u povijesti, a glumci Morgan Freeman (Red) i Tim Robbinson (Andy) više su nego jednom podijelili svoje anegdote u kojima bi obožavatelji prilikom susreta oduševljeno izjavljivali kako je Iskupljenje u Shawshanku najbolji film koji su ikada imali priliku pogledati.

Zašto ovaj film koji muškarce tjera na suze, kako mnogi vole reći, nosi toliku neodoljivu težinu simpatičnosti i zašto je baš dva-i-pol satna zatvorska drama osvojila srca fanova i kritičara? S vremenom je postalo vrlo jasno kako Shawshankov komercijalni neuspjeh nikad nije bio problem kvalitete priče ili Darabontove adaptacije, već potpuno vremensko iščašenje tematike za koju tadašnja publika nije bila spremna.

Foto: YouTube screenshot

Nitko se nije htio baviti zatvorima jer oni nisu bili mjesta na kojima je čovjek htio završiti – kako u stvarnom životu, tako ni u kino-dvorani. Ničiji um nije htio postojati unutar ćelija zajedno s glavnim protagonistom, no nijedan od tih umova nije očekivao kako će baš ovaj film smješten u jednoj od najzatvorenijih institucija ikad postati upravo najpoznatiji film o slobodi u povijesti. Nadahnjujuća je kod Shawshanka njegova alegorija luka i strijele koja Andyja nateže kroz osjećaje tjeskobe i nepravde, zatvorenike kroz osjećaje institucionalizacija i bijesa, a koja zatim sve te osjećaje ispucava u obliku oblijevajućeg dojma oslobođenja prikazanog kroz konačan emotivni susret njegova dva glavna lika.

Red i Andy obojica razumiju sudbinu s kojom se različito nose

Andy, ugledni i pošteni bankar, nakon optužbe za ubojstvo svoje žene i njezinog ljubavnika osuđen je na život u zatvoru – prvo kao Redov kupac shvaća da je zatvor mali uzorak društva koje ima svoja pravila, uloge i sustav. Umjesto da se prepusti sustavu, Andy ostaje neovisan, usamljen, izoliran i kako strpljivo smišlja način bijega iz zatvora, prvo umnog, zatim fizičkog, on se na najneočekivaniji način penje zatvorskom društvenom ljestvicom – sve do mjesta osobnog računovođe pokvarenog zatvorskog upravitelja.

Andy nije prosječan lik, muškarac krivo optužen za zlodjelo koje nije počinio postaje svjetionik smirenosti i suzdržane buntovnosti. Za nekog čiji cijeli život bačen pod kamion, Andy je izražajno snalažljiv lik koji ne podilazi gnjevu i nervozi. On ostaje simbol staložene mudrosti koja ga ubrzo čini legendom.

Foto: YouTube screenshot

Red, kao i u knjizi, igra ulogu općeprisutnog promatrača-pripovjedača koji status zatvorskog oca s povjerenjem prepušta mladom Andyju te ga s ponosom i zadivljenosti promatra u misiji izbjegavanja nametnute sudbine. Red je jednako jedinstven lik koji Andyju sliči u tehnici nošenja sa zatvorskom istinom, no lik je koji se, bez obzira što ga je shvaćao, potpuno predao sustavu – na isti onaj način na koji Andy nije mogao.

Film je sociološka studija zatvorskog života

Društvo je poput koralja – da – kad mu odrežete krak, naraste mu novi, no i taj odrezani krak ubrzo izrasta u vlastiti koralj. Nemoguće je rastaviti društvo bez da i njegova najmanja cjelina postane svoj odvojeni svijet, institucija s glavom koja ju vodi, nogama koje ju nose i rukama koje izvršavaju njezine poslove. The Shawshank Redemption genijalno je sastavljena sociološka studija zatvorskog života.

Ovo je film koji vjerno pokazuje proces zatvorske institucionalizacije te unutar jedne od svojih najznačajnijih scena, prikazuje Brooksa, najstarijeg zatvorenika Shawshanka koji si netom nakon izlaska na slobodu oduzima život – naviknut na život svojeg malog zatvorskog društva, on se u staroj dobi ne snalazi u svijetu izvan zatvorskih zidova.

Foto: YouTube screenshot

Tragična istina ovakvih scena čini Darabontovo fabularno, ali i snimateljsko remek-djelo jednim od najiskrenijih filmskih postignuća koja se odnose na žalosnu sudbinu osoba unutar zatvorenih institucija te ističe važnost ljudske slobode kao najpotrebnijeg uda bez kojeg čovjek postaje onesposobljen pojedinac predan strujama onih iznad njega.

Današnji kolovođa serije The Walking Dead stvorio je scenarij koji mu je niz redatelja htio oduzeti, zavođen novcem i obećanjima o budućnosti koju do tada nije mogao ni sanjati, ali čvrst u svojem nastojanju, odlučio je samostalno prenijeti iskrenu poruku koju nije mogao povjeriti nikome drugom – Frank Darabont ostvario je svoju karijeru filmom u koji nitko osim njega nije vjerovao, a koji mu je davao nadu zrcalno preslikanu u likovima koje je napisao.

Be social

Komentari