Recenzija – “22, A Million” (Bon Iver): Za sebe, u sebi i pored nas

bon iver

Putovanje u beskonačnost. Putovanje u beskraj. Putovanje u nepoznatom smjeru. Putovanje u zalazak sunca ili u svitanje dana. Nezamislivo i magično. Lirično dotjerano i obojeno u kolaž boja koje je nemoguće prenijeti fotografijom ili crtežom. Da bi se bolje upoznali s novim albumom Bon Ivera trebamo postaviti sav prijašnji rad u ladice zbog kojih nećemo imati sumnje u ono što nam je sada postavljeno kao gotovo djelo.

Divna i letargična bila je era oko “For Emma, Forever Ago“. Tko bi uopće danas mogao pomisliti da je prošlo gotovo deset godina od tog debitantskog izdanja koje je donijelo toliko puta obrađivanu Skinny Love, Flume, Blindsided ili moćnu The Wolves (Act I and II). Prijem je bio izvanredan. Po mnogima album godine, indie folk meditacije zasluženo su unijele alfu i omegu Justina Vernona u naše živote. Upoznali smo se s osamljenošću, promišljanjima i njegovim domom, Wisconsinom.

Emotivno sazrijevanje

Efekt Bon Ivera uskoro je zahvatio dovoljnu količinu blagih duša koje su se poistovjećivale ili barem razumjele njegovo stanje uma koje je toliko dovoljno pomaknuto da ga čini inovatorom i glazbenikom izvrsne imaginacije koju jednostavno pretače u stihove. Melodičnost i bliskost EP-ja “Blood Bank” i drugog albuma “Bon Iver, Bon Iver” prepoznate su istom silinom kao i prvijenac. Našim predjelima se nije fizički približavao. Ipak, bilo je fascinantno kako je mnoge ljude koje poznajem očarao Vernonov vokal i ekipa iza benda Bon Iver.

Projekt ili životno djelo, želimo li ga baš takvim nazvati, još nije doživio krivi korak. Niti vidim kako je to moguće. “22, A Million” čini deset pjesama stavljenih u ezoteričku vezu između brojeva i živućih bića. Svaka numera može se raščlaniti na stotine dijelova. Imamo vizualni oblik (stilizirani naslovi i stihove) te zvučnu kulisu koja je uklopljena u transcendentalno iskustvo. Zvuk, odnosno melodija, koncipirana je sistemom programiranja, miksanja, ubacivanjem sampleova i uporabom desetak različitih instrumenata koji ovo kompleksno djelo čine zanimljivim i novim nakon desetak, ako ne i stotinu slušanja.

Pristup albumu je intiman, ako bacimo pogled na redoslijed i nazive pjesama, možemo zaključiti kako će se a prirori krenuti s optužbama da to nije ono što smo očekivali. I nije. Bon Iver prepustio se auto-tuneu, elektronici s elementima folk izričaja koji nikada do sada nisu bili toliko jako uključeni u prethodni Vernonov rad.

Numeracija svake pjesme čini cijelu sliku potpunijom, makar vjerujem da se mnogi neće upuštati u problematiziranje svakog otpjevanog stiha ili naslova pjesme. Stihovi i naslov uvodne numere tiču se broja 22 i stilizacije naslova u OVER S∞∞N. Znak za beskraj i semantička igra riječima. Broj 22 može se shvatiti kao dualizam duha i tijela. Kroz Vernonove riječi „It might be over soon“ ili „So as I’m standing at the station“ vidimo kako je pjesnikov put dug, opterećen odlukama i osamljenošću.

Tražimo pitanja, a ne odgovore

Otvaranje u kojem nema vremena objašnjavati što se sad događa, već nam predstavlja drugačiji zvuk, drugačiji smjer i sasvim svoj, originalni Bon Iver, završava gudačkom sekcijom, a već sljedećom 10 (Death Breast) pretvara se u neko novo iskustvo. Utjecaj melodijskih uzoraka nekih drugih radova prisutan je u gotovo svakoj pjesmi pa se iznenađenja pronalaze i u singlu 33 God te posebno u 21 (Moon Water). Pogledamo li numerološke vrijednosti slova engleske abecede vidjet ćemo da broj 2 označava slovo B, a broj 9 slovo I, što bi predstavljalo inicijale benda, a pjesma pod rednim brojem pet, 29 (Strafford APTS) predstavlja vezu između dvije osobe koje se susreću po njima znanim mjestima te time čini izravni nastavak iskustva stvaranja sa prethodne 33 God.

Izvanrednost ovog albuma je ta da će ga svaki pojedinac drugačije shvatiti. Nije potrebno nikakvo znanje o tome što se želi reći ili o onome što ostane neizrečeno. Harmoničnost opisuje svijet u kojem živi Justin Vernon. Susret je to njega s naturalističkim prikazom živih bića i njihovim nasljedstvom. Pomirenje traži unutar sebe i u dalekim krajevima. To je potraga koja ne prestaje za života, već se nastavlja dalje, u nekom drugom uzroku i značenju. Uostalom, takav je i “22, A Million”. Pokušamo li ga ogoliti do kraja, nećemo naći rješenje jer Bon Iver ne nudi takvu vrstu enigme. Pomoću pjesama postavljaju se pitanja na koja svatko za sebe traži odgovore. U kojem trenutku života i hoćemo li ih uopće naći, ponovo je jedno od pitanja. Ovim beskrajnim progresom dolazimo do pitanja svih pitanja: Koji je smisao života? I što nakon njega?

Lijepo je živjeti u eri djelovanja Bon Ivera.