Recenzija – “Crnooke Suzane” (Heaberlin, J.): Jezivo putovanje u mračnu prošlost

Psihološki triler Crnooke Suzane američke spisateljice Julije Heaberlin, u izdanju naklade Znanje priča je o Tessi Cartwright, jedinoj preživjeloj žrtvi zločina koji se dogodio u Teksasu još 1995. godine. Tessa je tada imala sedamnaest godina, nadimak joj je bio Tessie i imala je sasvim uobičajen život do trenutka u kojem je bila oteta u blizini doma u gradiću Forth Worthu dok se bavila omiljenim hobijem, trčanjem. Priča započinje pronalaskom Tessie, polumrtve uz ostatke ostalih otetih djevojaka u teksaškom polju prekrivenom cvijećem zvanim “Crnooke Suzane”. U ovom uzbudljivom romanu pripovijedanom iz Tessine perspektive dobivamo nov uvid u psihologiju žrtve, ali i osvrt na okrutnost smrtnih kazni. Autorica također ukazuje i na značaj forenzičkih znanosti.

Loša izvedba zanimljive teme

Tema knjige uistinu je intrigantna. Za zločin koji je počinjen nad Tessom te ostalim neidentificiranim djevojkama na smrt je osuđen Terrell Goodwin, ali vrlo brzo postaje jasno da je on nedužan. Tako počinje mukotrpna borba za dokazivanje njegove nevinosti, borba koja traje sve do zadnjih trenutaka prije provođenja smrtne kazne.

Način na koji su svi ti događaji izneseni ostavio me pomalo zbunjenom i otežao mi je čitanje. U knjizi se harmonično izmjenjuju kratka poglavlja iz vremena prije suđenja osumnjičenom Terrellu u kojima radnju prepričava sedamnaestogodišnja Tessie te poglavlja iz Tessine sadašnje perspektive, prije iznošenja smrtne kazne Terrellu. Ono što me smetalo je što se radnja nije odvijala jednakim intenzitetom u obje vremenske crte, događaji u prošlosti bili su znatno manje dinamični od onih sadašnjih. To je na neki način usporavalo roman i činilo ga malo težim i dosadnijim za čitanje. Roman me ipak vrlo brzo uvukao i zainteresirao, ali kako je priča napredovala taj doživljaj je svakako splasnuo.

Osjećala sam se kao da čitam satima, no ništa se ne događa i događaji se ne poklapaju kako treba, a tek negdje na pola knjige navikla sam se na tu izmjenu poglavlja prošlost-sadašnjost. Kao i kod svih kriminalističkih romana, naravno, sami pokušavate riješiti zagonetku, ali ovdje previše komadića slagalice nedostaje. Iako je time napetost veća, čitatelj je ipak previše u mraku i ne može se dovoljno unijeti u priču. Za vrijeme čitanja osjećala sam se previše slijepo sve do samog kraja knjige gdje autorica jako naglo servira čitav rasplet kompleksnog čina i svih događaja u godinama nakon njega ostavljajući me preopterećenu mnogim novim saznanjima te u nemogućnosti da zbog takve lavine informacija uživam u raspletu.

Glavna junakinja koju je nemoguće ne voljeti

Temelj romana je lik Tesse koji smo mogli dosta dobro upoznati i povezati se s njom usprkos tome što su događaji koje prepričava kao i njen unutarnji svijet nešto s čim se zapravo doista teško poistovjetiti. Zbog svega kroz što je prolazila tijekom godina, osjećajima s kojima se uspješno bori i na kraju zaštitničkog stava prema svojoj kćeri tinejdžerici Charlie, ona je junakinja koju je gotovo nemoguće ne voljeti. Od sastojaka koji inače sačinjavaju tek jednu od epizoda neke serije poput CSI-a autorica je uspjela napraviti znatno kompleksniju, ljepšu i osobniju priču o Tessi koja i dva desetljeća nakon zločina pati od njegovih posljedica i pokušava nadvladati prošlost za koju je zaslužan ubojica kojeg naziva “svojim čudovištem”.

Forenzika i smrtna kazna – pravi nositelji uzbuđenja

Ono što se meni uistinu svidjelo u knjizi spominjanje je i objašnjavanje metoda forenzičke znanosti čijeg velikog napretka nisam bila ni svjesna. Smatram da je i dodir s temom smrtne kazne iznimno značajan dio knjige. Čovjek osuđen na smrt za ubojstva Crnookih Suzana nevin je i velik dio radnje temelji se na dokazivanju njegove nedužnosti. Kroz to se prikazuje i koliko je puno ljudi nepravedno osuđeno na smrt, prikazuju se i prosvjedi organizirani za takve zatvorenike, a spominju se i njihove obitelji. Zbog svega toga postajemo puno svjesniji jednog stvarnog problema o kojem inače možda skoro nikad i ne razmišljamo. I iako je Tessa glavna junakinja romana, liječnici, odvjetnici, forenzičari i svi ostali koji uz njih rade na tome da se broj nedužnih osuđenika na smrt smanji pravi su heroji ovog romana. Na njih često zaboravimo, no u ovoj knjizi dobivaju zasluženu pažnju.

I ova knjiga ima važnu lekciju za ponuditi

Ovo nije uobičajena priča o serijskim ubojicama, osobno mislim da u njoj rješavanje slučaja nije ono najbitnije. Najviše od svega radi se o mukotrpnom procesu puštanja bilo čega negativnog što stalno bježi iz naše prošlosti i okrutno se poigrava s ljepotom sadašnjih trenutaka. Pokazuje nam kako je moguće prošlosti oduzeti moć koju nekad može imati nad nama kako bi se dalje uspješnije razvijali, to je lekcija koju nam ova knjiga nudi. Priča je zapravo o Tessinom putovanju do opravka, do oslobađanja od “svojeg čudovišta”, do bijega iz tvrđave tajni kojom se okružila.

Knjiga je u redu, ali ne bih joj dala pridjev odlična. Ovo je jedna od onih knjiga koja je idealna za čitanje na plaži ili pak za dug zimski dan u kojem nas je loše vrijeme zatočilo u kuće. Ova tematika i vrsta romana jednostavno mi nije toliko draga pa mi samim time knjiga nije uspjela toliko prirasti srcu, no ako volite knjige o neriješenim zločinima, misterijima te napete psihološke trilere sigurno ćete uživati čitajući Crnooke Suzane. Fanovima krimića ovu knjigu bit će teško odložiti.