Recenzija: Hrvoje Šalković ‘Ne primamo vilenjake’ – uronite u urbane legende Lijepe naše

Kada je u knjižnici Bogdana Ogrizovića četvrtkom navečer na predstavljanju knjige puno kao u nekom noćnom klubu, onda se to radi o zaista dobroj, ili zanimljivoj knjizi. A možda i ličnosti. Upravo je to uspjelo piscu Hrvoju Šalkoviću i njegovoj knjizi ‘Ne primamo vilenjake’ koja je zainteresirala hrvatsku publiku posebnim žarom.To se može nazvati velikim uspjehom u današnjem hrvatskom društvu, gdje domaći pisci i ne prolaze baš najsjajnije. Šalković je inače svjetski putnik koji je proputovao puno zemalja, ali se za mjesto radnje u knjizi odlučio baš za Hrvatsku.

Hrvoje Šalković je rođen u Zagrebu 1973. godine a pisanjem se bavi već jedanaest godina. Proputovao je svih sedam kontinenata, upoznavši pritom svakojake ljude i kulture. Svoje je doživljaje u obliku putopisa objavljjivao u novinama i na brojnim portalima.Do sada je objavio šest romana i dvije zbirke kratkih priča, a najpoznatiji su mu romani Nulti meridijan, Zec na mjesecu i Pala karta. Najnovija knjiga u njegovoj kolekciji, ‘Ne primamo vilenjake’, zbirka je 11 kratkih priča, iz naklade Ljevak.

Svatko je u životu čuo barem jednu urbanu legendu. Ne samo za mjesto gdje živi i za ljude koje zna, nego i mnoge druge ljude i mjesta. Moguće je da su takve priče nastale napuhavanjem stereotipa, a možda su poneke i istinite. Bilo kako bilo, čini se da je došlo vrijeme da netko sve te čudnovate priče koje se u našoj maloj zemlji mogu čuti, skupi na jedno mjesto i zapiše. Upravo je to Šalković učinio.

Zbrika ovih kratkih prička, začinjenih crnim humorom, nasmijat će vas i navesti na razmišljanje. Teme o kojima Šalković progovara mogli bismo nazvati ‘hrvatskim tabuima’, jer se svi od tih urbanih legendi često ograđujemo i branimo, kao da nas se ne tiču, ili da nismo pokušali nešto takvo, kao da to ne postoji. Baš se iz tog razloga Šalković odlučio za ovu temu, otvoreno izloživši i prikazujući svaki segment tih događanja, bez imalo srama, jednostavnim jezikom i primamljivim stilom. Nakon ovih kratkih priča, koje ćete doslovno ‘progutati’, ostat ćete zatečeni. Ljudi na koje smo ljubomorni, ili koje podcjenjujemo, ili žalimo dobivaju novu dimenziju u ovoj knjizi. I nakon nekih priča reći ćete sami sebi ‘Pa da, koliko je ljudi stvarno takvo?’.

Inspiraciju je za knjigu autor pronašao u crnoj kronici i svakodnevnim zbivanjima. Teme poput prodaje ispita na fakultetima i dalje su bizarne, ali predstavljaju hrvatsku realnost. Ovisi samo koliko ste daleko spremni ići da postignete željeno. Međutim, Šalković je prikazao drugu stranu priče: umjesto onog novinarskog izvještavanja, on se uvukao u glave aktera, pokušavajući shvatiti o čemu razmišljaju i što ih tjera na određene postupke. Moglo bi se reći da nam pomaže shvatiti um ljudi koji svojim djelima pune stranice crne kronike, kako bismo se tim događajima napokon prestali čuditi. Možda Šalković  na ovaj način nastoji spasiti društvo, ako ne drugačije, onda opažanjem i osvještavanjem onih stvari koje su tobože nevjerojatne, ali tako svakodnevne.

Ova je zbirka priča namijenjena širokoj čitalačkoj publici, a možda ponajviše ljudima koji bi se mogli prepoznati kroz karakterne osobine likova koje Šalković opisuje u djelu. Knjiga postiže svoj cilj opisujući onu lošu i tužnu stranu društva: koliko je zapravo ono iskvareno i ne razmišlja ‘čistom glavom’, već nametnutim stereotipima koji se protežu i dalje šire, ubijajući ono najbolje u nama. Bilo bi dobro kada bi ovu knjigu svi pročitali, jer bi se svatko od nas mogao pronaći u nekoj od priča. Na osobnoj razini, knjiga me oduševila, budući da nisam očekivala tako izravnu i humorističnu opasku na ponašanje društva. Možda je tih kratkih priča moglo biti i više, jer je autorov duhovit i britak ton doista zarazan.