Recenzija: Jasmine French – američki klasik u suvremenoj interpretaciji Woodyja Allena

Woody Allen, najproduktivniji živući holivudski redatelj, u medijima je u posljednje vrijeme prisutniji zbog obiteljskih afera iako je ove godine snimio jedan od svojih najboljih filmova u posljednje vrijeme – sjajnu Jasmine French (Blue Jasmine). Jasmine French nemoguće je ne usporediti s dramom Tramvaj zvan čežnja Tennesseeja Williamsa, jednim od omiljenih američkih klasika koji je filmskom adaptacijom s Vivien Leigh i Marlonom Brandom u glavnim ulogama postigao veliki uspjeh. Ipak, Woody je spretno izbjegao spominjanje te drame kao inspiracije, pa je i ove godine nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg originalnog scenarija (radi se o njegovoj 17. nominaciji), a nastavio je i niz stvaranja sjajnih ženskih uloga – Cate Blanchett u naslovnoj je ulozi nezaboravna i Oscar joj je gotovo zajamčen.

Naslovna junakinja filma, Jasmine French, nakon financijskog sloma svog supruga dolazi svojoj sestri Ginger koja u San Franciscu vodi potpuno drugačiji život od svoje glamurozne sestre. Iako ovim filmom Woody Allen nije predstavio ništa neviđeno, još jednom je pokazao svoj scenaristički talent – sjajnim scenarijem postigao je dramsku napetost, pa tako do zadnje minute filma očekujemo rasplet. Naime, kroz čitav film izmjenjuju se scene iz sadašnjosti s retrospekcijom glavne junakinje na njene sretnije dane i na njenu propast. Kroz cijeli film provlači i šlager Blue Moon kao lajtmotiv filma, a uspješno ga je stavio i u naslov filma koji je kod nas malo nespretno predstavljen pod imenom glavne junakinje.

Uz Vuka s Wall Streeta i Američke varalice, Jasmine French još je jedan film koji tematizira financijske malverzacije toliko aktualne za naše doba, ali na sasvim drugačiji način. Dok su junaci prva dva filma izuzetno spremni kriminalci, Allenova junakinja zatvara oči pred kriminalom svog šarmantnog starijeg supruga kojeg je sjajno utjelovio Alec Baldwin. Upravo poput Blanche DuBois iz Williamsove drame, koju je Blanchett utjelovila i na pozornici 2008., Jasmine French opijena je bogatstvom i luksuzom na koji je navikla, u stanju psihičkog rasula i potpuno nesposobna da vodi život kakav vode obični ljudi. Iako je doživjela financijski krah, ona i dalje putuje sa svojom Louis Vuitton prtljagom, za jednostavnu šetnju gradom oblači svoju najbolju odjeću, i nada se princu na bijelom konju kojeg i pronalazi u mladom i ambicioznom diplomatu Dwightu kojeg također dojmljivo igra Peter Sarsgaard.

Jasmine French neočekivan je odmak od Woodyja Allena na kojeg smo navikli posljednjih godina. Woody je 2005. Završnim udarcem započeo svoju europsku turneju, tijekom koje je stvorio dojmljivu fantaziju poput Ponoći u Parizu ili temperamentnu melodramu s fantastičnim izvedbama Penelope Cruz i Javiera Bardema (Vicky Cristina Barcelona), ali i slabija ostvarenja poput Iz Rima s ljubavlju u kojoj je ostao na razini nedorađenog skeča. Jasmine French crnohumorna je drama, u kojoj je ironija Woodyja Allena, jednako tako neočekivano, uperena u otmjeno njujorško društvo i samu glavnu junakinju, dok simpatizira s alternativnim načinom života San Francisca kojoj pripada njena sestra Ginger i njen sirovi ljubavnik Chili.

482490_695800933793432_2009769710_n

Ipak, najveće pohvale u ovom filmu ipak zaslužuje Cate Blanchett koja je izrazito dojmljivo odigrala ženu na rubu živčanog sloma. Dugogodišnje kazališno iskustvo Cate Blanchett itekako je vidljivo u ovom filmu – njeni živčani ispadi, arogantno držanje naspram društva njene sestre, lažna ljubaznost i naposljetku dva monologa (na početku i na kraju filma) doveli su do jedne od najboljih glumačkih izvedbi u proteklih nekoliko godina. Iako Allen nije predvidio suosjećanje za naslovnu junakinju, izvedba Cate Blanchett nikoga ne može ostaviti ravnodušnim i bezosjećajnim, pa čak i lik hladne i proračunate Jasmine izaziva neki vid žaljenja.

Jasmine French nije predstavio Woodyja Allena u novom svjetlu, ali ga je svakako predstavio u svjetlu u kakvom ga nismo vidjeli desetak godina. San Francisco tretira slično kao i Europu, a za 2014. priprema nam još jedan europski film Magic in the Moonlight, nadamo se jednako uspješan kao i Jasmine French.