12. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 5 minuteProšlogodišnji dobitnik pjesničke nagrade Na vrh jezika, Hrvoje Ryznar, ove je godine objavio svoju prvu zbirku pjesama Kolaterale.

11. studenoga 2025.

Vrijeme čitanja: 4 minuteRockmark, kao i svake godine, donosi zanimljive naslove od kojih se mnogi nađu na našim policama. Ovoga puta izdvajamo pet naslova koja će se najčešće ‘skenirati’ na blagajni tijekom Interliber tjedna.

Film

Sezona Oscara: Ako je Boyhood Golijat, tko je David u redateljskom 'duelu' ?

Foto:Facebook.com/boyhoodmovie
Vrijeme čitanja: 3 minute

oscar

U kategoriji za najboljeg redatelja, dobitnik ove godine će biti ili potpuno predvidljiv ili iznenađenje za sve. Kada se u istom položaju nađu Alejandro G. Iñárritu – Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance), Richard Linklater – Boyhood, Bennett Miller – Foxcatcher, Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel i Morten Tyldum – The Imitation Game,  a jedan od njih se može pohvaliti uistinu originalnim redateljskim pothvatom, najsigurnija oklada bila bi upravo njegov film, no možda netko bude skloniji vrhunskoj estetici i čudnoj atmosferi drugog kandidata; što očekivati od Akademije?

Najizglednija pobjednička režija ovogodišnjih Oscara je ona Richard Linklatera i filma Boyhood, što  je potvrdila i pobjeda na Zlatnim globusima. Vrlo ambiciozan projekt koji je nastajao kroz 15 godina, preciznije 4208 dana koliko je bilo potrebno za snimanje, montažu i produkciju. I dok je vremenski okvir uistinu ekstenzivan, Linklater iz vida nikada nije izgubio početnu premisu te radnja fluentno prelazi iz godine u godinu bez pretenzija ili komplikacija iskaza. U 160 minuta je zabilježio odrastanje zajedno s dramom i emocijom koji ga prate na jedan iskren i realan način. Ovakva posvećenost radu mogla bi biti dovoljna da Akademija dokaže da se trud uvijek isplati.

Foto: pinterest.com

Alejandro G. Iñárritu, u filmu o nekadašnjem filmskom junaku Birdmanu koji prolazi kroz krizu identiteta  u pokušajima traženja „neke druge vrste slave“, svojim redateljskim sposobnostima odlično ujedinjuje tehnološki zahtjevne aspekte kamere s emocionalno bogatim sadržajem. Gledajući  Birdmana bit ćete uvučeni u priču od prve minute te ćete te po završetku filma shvatiti koliko ste se zapetljali u intimnu atmosferu i zabavili specijalnim efektima. Zahvaljujući vještom pozicioniranju kamere bit ćete svjesni razvijene psihološke karakterizacije likova u pomno promišljenim trenucima. Svakako sljedeći vodeći pretendant za nagradu.

Wes Anderson miljenik je publike što zbog nečeg „čudnog“ što izvire iz njegovih filmova, što zbog nevjerojatnih kadrova i sposobnosti da ono, što bi se moglo učiniti dosadnim, dobro određenim ritmom izmjene kadrova i radnje održi stalno napetim. U Andersonovu iskazu uvijek se zadrži nešto komičnosti i dragosti bez obzir što se u sceni događalo – zato ga i volimo (ili mrzimo). U The Grand Budapest Hotelu specifična je i paleta boja koju njeguje dok stvara imaginarni svijet u vrlo realnom fragmentu povijesti, pridonoseći tom efektu kadrovima gotovo u potpunosti nastalima van oka kamere. Unatoč svim pohvalama na račun Andersonovog rada on nije izgledan dobitnik jer se ne uklapa u ‘oskarovski okvir’: Akademija i nije miljenica već navedenog nedefiniranog ‘čudnijeg’.

Foto: pinterest.com

Režija Bennetta Millera u filmu Foxcatcher obilježena je dugim kadrovima te daljim planovima koji pridonose važnosti okoline likova. Glazba nije značajan faktor u stvaranju dramske napetosti u ovoj tragičnoj priči o bratskoj ljubavi što je pohvalno jer ne podljeiže tom sredstvu izražavanja već se snalazi na neki alternativan način. Sve je prilično zasjenjeno drugim konkurentima u kategoriji, neki kritičari rekli bi i zasluženo, zbog nespretnog izražavanja redatelja i drugih članova filmske ekipe te nedorečene izjave o američkim vrijednostima.

Morten Tyldum odradio je vrlo dobar i korektan posao, ukratno nigdje nije pogriješio pri stvaranju biografskog filma The Imitation Game ali također nije učinio ništa van granica -može li se to uzeti za grešku? Očito da da jer u našim predviđanjima, on nažalost, usprkos svemu, ne drži u ruci zlatni kipić.

Kao i uvijek možemo se igrati na kartu upoznatosti s kriterijima Akademije ili njenom predvidljivošću, imati osobne favorite, ali na poslijetku priče, svi ulaze u povijest filma. Neki kroz zlato, neki kroz ljubav publike, a neki kroz naklonost kritike.

Be social

Komentari