novo u kinu
29. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 2 minute Povratak Poa, pande koja ne oprašta kung-fu te nova suradnja Godzille i Konga, vječitih rivala koji su u stvarnom životu dobri kolege, obilježit će ovaj filmski mjesec.

22. veljače 2024.

Vrijeme čitanja: 14 minute Stiže nam Dora, a naši Eva Juraški, Helena Kezerić i Patrik Horvat raspisali su dojmove oko natjecateljskih pjesama uoči prvog polufinala.

Intervju

tonota: „Online festival bio je dosta stresno i zanimljivo iskustvo”

tonota_live
Foto: Sandro Sklepić
Vrijeme čitanja: 6 minute

Friško nakon nastupa na online izdanju ZEZ festivala, zagrebačka producentica tonota (punog imena Ivona Eterović), članica elektronskog rep dua Playground Hustle, objavila je novu pjesmu sve se kretalo i sve je stalo.

Ono što je isprva trebao biti EP ostalo je nerazdvojenih 11 minuta sasvim posebnog ambijentalno elektroničkog iskustva. Za mastering je zaslužan Luka Tralić Shot. tonota je pjesmu, ovako kompletiranu i u novom ruhu, prvi put izvela na nedavno održanom online izdanju ZEZ festivala. Odlučili smo od Ivone o svemu saznati malo više.



Bok tonota! Kako si? Kako se nosiš s ovom nam, više ne toliko, novom situacijom?

tonota: Dobro sam, a ti? Okej se nosim sa situacijom, rekla bih. Jedan dan sam dobro i puna energije, drugi dan sam full umorna i niš’ mi se ne da i najradije bih prespavala cijeli dan. Mislim da je tak svima, budući da su ekstra čudna vremena. Uglavnom, veselim se vremenu kad će ovo proći i kad ću moći vidjeti prijatelje i grlit’ ih najmanje 10 sati. Svi vi tamo, pripremite se. Neću puštat’.

tonota je tvoj novi, a stari projekt. Ulaziš u solo vode, može se reći. Spremna je tvoja prva solo stvar, možda simboličnog naziva sve se kretalo i sve je stalo. Podijeli s nama kako je sve krenulo.

tonota: Već dugo ja ulazim u solo vode, al’ da, ovo je prva pjesma koju sam sama napravila.

Solo projekt je krenuo full spontano. Prvi live act sam napravila za predstavu s dva prijatelja. To mi se jako dopalo. Koliko mi je odlično surađivati s drugima i obožavam taj moment kad nastane neko zajedničko dijete, jer svatko donese nešto svoje i zbroj toga nikad nije jednak solo stvarima, toliko mi se činilo super raditi nešto sa strane i ne razmišljati hoće li drugoj osobi to odgovarati. Baš neki ispušni ventil, prostor za vježbu i eksperimentiranje. I u biti s tom nekom idejom sam krenula u solo vode. I s idejom da se izlažem nastupima, kako će mi bit’ samoj stat’ na pozornicu, jer mi je to užasan strah. Baš ono, umirem od treme svaki put, ali svaki put je malo lakše.

Tako sam sama stala na pozornicu u KSET-u (Corrupt), Pločniku (Mala elektro eksplozija, Nova scena), Medici (VOLTA) i Močvari (Illectricity festival) i preživjela. Zbog toga dugo nije postojala ideja pjesme, jer sam bila fokusirana na rađenje setova za nastupe. I ova stvar je u biti nastala kao početak, trećeg, odnosno drugog klupskog seta koji sam radila. Imala sam u jednom momentu ideju da ju razlomim na 3 dijela, jer ima 3 nekakve cjeline, al’ sam zaključila da treba biti takvo kakvo je, spojeno. I dugo. Kao i moji odgovori na ova pitanja (smijeh).

tonota_live_3
Foto: Sandro Sklepić

Nova traka zvuči skroz drugačije od tvojih dosadašnjih radova. Reci nam više o zvuku i žanru.

tonota: Kad sam u duu s repericom, moram joj dat’ taj kick! (smijeh). Ova traka je baš bila jedan lijepi i dugi eksperiment za mene. Osnovni aranžman je nastao davno prije dvije godine u momentu kad sam imala neki slobodniji period, bez ikakvih rokova pa sam nesmetano mogla raditi na nečemu novom.

Prijateljica i ja smo tada kupile zoom, field recorder. Tako da u biti u toj pjesmi ima elemenata koje sam sama snimila, npr. prvi beat koji krene je rađen iz klamerice i kante za smeće. I tad, prije dvije godine sam praktički napravila cijelu stvar, ali falilo mi je još par elemenata da to bude do kraja zaokruženo. I eto dvije godine sam čekala da ju „ne ukenjam“ (smijeh) i napokon smislila do kraja što želim s njom. I drago mi je da mogu javnost upoznat’ sa svojim core korijenima u deranju (smijeh).

Iako je prije bilo naznaka tom zvuku, je li ambijentalna glazba pravac kojem si težila ili je došlo više spontano?

tonota: Ne znam ja računat s ovim stvarima. Gdje me voda odnese. Čini mi se nekako da lako završim u ambijentalnim vodama i da me privlače. Nemam pojma kojem pravcu težim i gdje će me dalje voda nositi, al’ vjerujem da će bit’ neki mix svog rada do sada. Volim složiti fini „masan” beat gdje je veliki naglasak na bubnju i volim zaroniti u čisti ambijent. Vjerojatno ću se kretati iz jedne krajnosti u drugu.

Kad bih raščlanio pjesmu na dijelove, otprilike bih ju ovako rasporedio.

0:00 – 3:24, razmišljanje, nove informacije,
3:24 – 4:10, početak shvaćanja,
4:10 – 5:36, hvatanje u koštac sa situacijom i početak borbe,
5:36 – 7:17, držanje glave iznad vode, priprema za novi val misli,
7:17 – 8:28, zbunjenost,
8:28 – 9:00, neprihvaćanje,
9:00 – 9:50, glasnoća konačne spoznaje, povratak optimizma i još jedna prilagodba,
9:50 – 11:51, pomirenje s posljedicama i vraćanje u normalu.

Ima li ovakva interpretacija uopće smisla? I povezanost s pandemijom je, vjerujem, slučajna?

tonota: Sviđa mi se full tvoja interpretacija, nekako bih rekla da tako nekako i je tekao moj proces. Samo s manje etapa (smijeh). Smiješno je što se može povezati i s pandemijom, od njene pojave do kraja. Vodila sam se nekako s idejom prikazivanja nekog toka događaja, odnosa, situacija, šta god koje ne završavaju kako si zamislio. Pa je pjesma za mene, emotivno putovanje kroz to. Sve nekako ide u smjeru koji očekuješ, ali na vrhuncu se nekako sve raspadne. Na kraju ti ne preostaje drugo nego se pomiriti s tim i krenuti dalje.

tonota_live_2
Foto: Sandro Sklepić

Već si udomaćena na ZEZ festivalu, nedavno održanom u online izdanju. Opiši nam kako je prošla priprema i tranzicija festivala i setova uživo u online sferu.

tonota: Uf, to je bilo zanimljivo. Nekako sam se u zadnji čas javila organizatorici da bih solo nastupala na izložbi zvuka. I onda kada je krenula karantena, ona je došla na ideju da bi voljela da nas par održi setove koji su se trebali dogoditi na ZEZ festivalu. Htjela je što više održati taj moment livea pa smo nekako inzistirali na tome da bude stream.

Nažalost, moj laptop je odlučio bojkotirati tu ideju, jer mu je bilo previše vrtit’ Ableton, primat’ naredbe iz instrumenata i paralelno to sve šibat’ na online platformu. Tako da sam ja večer prije slagala set do kraja i snimala u jednom takeu to sve do ranih jutarnjih sati i slala onda prijatelju da spoji video i zvuk. Dosta stresno i smiješno iskustvo. U 3 ujutro tražim božićne lampice i smišljam kako da napravim nekakav ambijent u sobi (smijeh).

Stresno i uzbudljivo, zaista. Drago mi je da si izvukla! Kakvo ti je to bilo iskustvo, online festival, sve zajedno?

tonota: Iskustvo je stvarno bilo predivno. Bio mi je vrh vidjeti svoje ime na tom line upu. Već neko vrijeme se stvara nova elektronska scena koju grade VOLTA iz Zagreba (Kornet i N/OBE), SUTRA iz Beograda (Saud) i Ustanova iz Ljubljane (Warrego Valles). Iz milja se zovu Yugosfera.

Smatram da eventi koje oni organiziraju pomiču granice viđenja elektronske glazbe, a time i što bi jedan rave party trebao biti. I naravno, nezaobilazni ZEZ (Babilonska) koji je usmjeren na eksperimentalnu glazbu generalno. Tako da je stvarno lijepo biti dio toga i stati rame uz rame s tim ljudima koji kroz evente, a onda i kroz svoje setove otvaraju meni često skroz nove horizonte. I s Varboskom, likom koji, ne znam, samozatajno šuti i onda svako malo šokira s novim genijalnim stvarima.

Sad što se tiče same forme, online i uživo, mislim da ni jedno online iskustvo ne može zamijeniti koncertni doživljaj. Bilo je fora čitati reakcije ljudi u chatu sa strane, možda dobiješ neke direktnije komentare. Također, sigurna sam da je u ovoj formi jedan dio ljudi mogao popratiti naše nastupe koji inače ne bi bili u prilici doći na sam festival. I nekako mi je sve bilo intimnije, jer puštaš publiku sebi u dom, ali krucijalno mi je falio onaj kontakt s publikom. Koliko god imam ogromnu tremu uoči nastupa, ipak nekako na kraju bolje znaš kako su ljudi reagirali i kako im se svidjelo kada stojiš pred njima i ulaziš u interakciju te dobivaš na licu mjestu iskrenu povratnu informaciju. Ono je l’ stoje i pričaju il’ šute i gibaju se i kimaju glavom.

Elektronika treba soundsystem da to bude to. Tako da mislim da stream nikad neće moć zamijenit’ doživljaj live nastupa. Bar s ovom tehnologijom s kojom danas raspolažemo. Međutim, sigurno može biti platforma koja dodatno može podržati kulturni sadržaj koji se nudi. I omogućit’ bolju dostupnost za stvari koje ne možeš doći vidjeti uživo.

Za kraj, reci nam kakvi su ti dalje planovi?

tonota: Imala sam ambiciozne planove promoviranja po društvenim mrežama, ali je nekako korona stavila sve na pauzu. Tako da je sad ideja malo se povući nazad u sobicu, sviruckati gitaru nakon dugo vremena, stiskati gumbiće bez obaveze i pressinga. I onda do kraja godine iz tih skica izraditi jedan konkretan EP. Dugoročno bih voljela što više spajati audio s vizualnom umjetnošću tako da se nadam da ću se krenuti sve više kretati u tom smjeru.

Sigurna sam da će se po putu naći puno nekakvih suradnja, manjih projektića i svačega uzbudljivoga. Već su neke dogovorene i full sam uzbuđena oko njih, al neću se coprat’ i otkrivat’ prije nego se nešto razvije iz toga.

Be social

Komentari